• Anonym (Snuvad?)

Vad skall ingå i Försörjningsplikten under betänketiden?

Ligger i skilsmässa och ex:et är (har alltid varit) utan kontroll på hur man sköter sin ekonomi. Har letat men hittar ingenstans vad som ingår i försörjningsplikten för till syvende och sist så blir det jag som står för huslån, barnens kostnader och de gemensamma räkningarna när hon lagt sin lilla inkomst på oväsentligheter.

Hjälp!

• Svar på tråden Vad skall ingå i Försörjningsplikten under betänketiden?
  • Anonym (xo)

Jag hoppas att någon jurist tittar förbi och ger råd. Jag vill också veta!

• Anonym

Jag fick inget försörjningsstöd under vår betänketid eftersom han skulle försörja mig. Jag var precis klar med pluggandet och hade enb extrajobb men han betalade inte en krona. Tyvärr ville jag inte anmäla mina barns far så nu står jag med skuld också..

Har dock hört att om papprena är inlämnade så ska man får försörjningsstöd om man behöver, men det får man nog strida lite för.

Dock så skulle jag tippa på att din fd´s inkomst kommer att räknas med, ni ska ju dela solidariskt på det som ni äger gemensamt. Dva, använder hon sina pengar på "oväsentligheter" så får hon inte mer ändå.
    Tyvärr kan bankan skita i det och begära betalt av dig om hon inte betalar.

Rörigt inlägg, men, ditt ex bör få försörjningsstöd om hon inte kan klara sig själv, annars gäller detsamma som när ni är gifta/sambos, att ni ska dela på det hela utefter vars och ens inkomst.

• Anonym (xo)

Ja, alltså på vårt socialkontor räknar vi en person som ensamstående när pappren är inlämnade och paret har separerat. Då har man rätt till försörjningsstöd, såvida man saknar tillräckliga inkomster och gör vad man kan för sin försörjning.

• Anonym (inlägg 2)

Anonym (xo) skrev 2009-06-14 09:08:17 följande:

Ja, alltså på vårt socialkontor räknar vi en person som ensamstående när pappren är inlämnade och paret har separerat. Då har man rätt till försörjningsstöd, såvida man saknar tillräckliga inkomster och gör vad man kan för sin försörjning.
    Jag skrev inlägg två. Då har det ändrats, för så såg de inte på saken då jag sökte. Kanske hade jag kunnat överklaga, men min fd man var med vid tillfället och betedde sig så illa att jag faktiakt itne vågade/ville ta kontakt igen. Dels hade de sagt nej, dels så skämdes jag över hans uppförande. Plus att jag faktiskt vid tillfället inte visste att man kunde överklaga.
  • Anonym

I denna kommunen är det oxå så att man räknas som egen individ när skilsmässopapprena är inlämnade osv.

Men jag måste bara skriva för detta är något jag reagerat över i många sammanhang, och det är Varför skulle den andre parten ifråga vara försörjningsskyldig tillden andre parten när man är skild???
    Jag tycker att det är så extremt löjligt.
    Man är ju 2 individer och man har på sätt och vis själv valt sitt öde???
    Är det bara jag eller är det fler som tycker att när man är skild så är man sen behöver man inte ha mer med varandra att göra förutom vad gäller barn om man har det??????????????????

• sasssyy

vi flyttade i sär 1 december 2006, 13 december hade jag redan fått mitt första understöd och dessutom nystartshjälp eller vad det heter för att köpa ett helt nytt bohag (hade ett ganska idiotiskt äktenskapsförord som lämnade mig med en bokhylla och kläderna jag gick i i stort sett)...

Inga problem att få det från dag ett eftersom skilsmässopappren var inlämnade i november och soc hjälpte mig dessutom genom att gå i borgen för en bostad eftersom jag itne hade arbetat på 3 år pga graviditet och föräldraledighet/studier...

Det var ALDRIG ens tal om att mitt ex skulle försörja mig efter att jag hade flyttat.. det kom aldrig på tal och var inget jag någonsin hört talas om förrän jag hamnade här på FL. Om man bor kvar tillsammans kan jag förstå det, och han betalade mat till mig när jag bodde kvar, men det var nätt och jämt, jag fick tex INTE köpa mellanmjölk utan fick "nöja" mig med den mjölk han ville ha (ska tillägga att jag hade NOLL inkomst, inga bidrag förutom barnbidraget, som han krävde att halva skulle in på sonens konto)

Man ÄR ju inte skild förrän tingsrätten klubbat igenom skilsmässan vilket tar allra minst 6 månader om man har barn.. oftast mer (12 månader i mitt fall) verkar ju helt sinnessjukt om expartnern ska betala hyra och uppehälle åt en då.

Finns säkert någon underlig lag om det, men det är fel isf..

• Anonym (xo)
    Anonym skrev 2009-06-15 07:34:27 följande:
    Men jag måste bara skriva för detta är något jag reagerat över i många sammanhang, och det är Varför skulle den andre parten ifråga vara försörjningsskyldig tillden andre parten när man är skild???
    När man är skild, har man inget försörjningsansvar för varandra. När man har lämnat in ansökan om skilsmässa, så tar det ju ett halvår innan man är skild (om man har barn) och det verkar som om kommunerna ser olika på perioden fram tills skilsmässan är klar. I de flesta kommuner, skulle jag tro, så ser man det nog som att man visserligen har försörjningsansvar tills man är skild, men att man inte kan förväntas kräva pengar av sin fd under betänketiden. Man får alltså f-stöd som ensamstående när man inte längre bor ihop, och man har ansökt om skilsmässa.

Att det inte räcker med att separera, för att den ena parten skall få f-stöd beror ju på att man kan skenseparera, genom att skriva sig på en annan adress el dyl. Då är chansen lite mindre att man går igenom en skilsmässa för att få lite extra stålar.
  • MixxIT

Hej Alla.

Jag har förstått genom att läsa dessa inlägg att det är "mest" tjejer som har problem med betänketiden.
    Själv är jag kille och jag kan väl lugnt säga att det finns en hel del orättvisor här.

Jag som är en kille har blivit utslängd av min fru. SOC säger bara att min "fru" SKA försörja mig med mat, husrum(säng), fickpengar mm fast hon inte har några pengar.

Jag har tjänat MASSOR med pengar, men för ca 8-9 månader sedan blev det lite strul. Så nu har jag ingen inkomst, inget jobb, ingen chans till a-kassa(än), en fru som tjänar jättelite så att det knappt räcker till hyra, el och mat till henne och barnen och jag bor hos olika släktingar, bröder på soffan.

Barnen är hos mig till ungefär 50%, kanske mer, men ändå så får jag INGEN som helst ekonomisk hjälp av kommunen. Jag får pengar av min far, mor, jag gör lite småjobb för att klara mig, men det var helt fördjävligt under julen.

Jag VILL INTE att min fru ska ens fundera på att behöva försörja mig då vi ligger i skiljsmässa i 5 månader till, jag vill helst ha ett jobb så jag kan försörja henne, FAST jag inte bor där. Jag vill göra det för barnens skull. Men hon säger bara att hon vill inte ha hjälp plus att hon kan inte hjälpa mig.

Så även om jag och barnen skulle behöva sova utomhus så känns det som att SOC skiter fullständigt i om mår bra eller ej.

Så, någon som vet om LAGEN är så sträng.
    Dvs, Ska MAKEN/MAKAN försörja den andra fast den personen inte har några pengar ?
    Hur ska den person som blivit utkastad göra om den andra inte kan eller inte vill / skiter i att försörja en ?

I morgon så kommer jag troligen få ett skitjobbigt samtal igen om att min fru SKA försörja mig fast hon bara har ca 700kr kvar nu den 8 jan. Dessa pengar ska räcka till henne samt två barn i ca 2 veckor till.

Jag har VALT att INTE begära hälften av barnbidraget då jag anser att hon har större nytta av dem än jag då hon faktiskt HAR ett hem som hon betalar hyra för. Jag sover än så länge på soffor mm.

Eller ska jag begära hälften av barnbidraget så jag VET att barnen får nytta av dessa pengar? 

Jag blir så matt, så nere, så orkeslös när man inte får hjälp av någon.

//M 

Svar på tråden Vad skall ingå i Försörjningsplikten under betänketiden?