Hej Alla.
Jag har förstått genom att läsa dessa inlägg att det är "mest" tjejer som har problem med betänketiden.
Själv är jag kille och jag kan väl lugnt säga att det finns en hel del orättvisor här.
Jag som är en kille har blivit utslängd av min fru. SOC säger bara att min "fru" SKA försörja mig med mat, husrum(säng), fickpengar mm fast hon inte har några pengar.
Jag har tjänat MASSOR med pengar, men för ca 8-9 månader sedan blev det lite strul. Så nu har jag ingen inkomst, inget jobb, ingen chans till a-kassa(än), en fru som tjänar jättelite så att det knappt räcker till hyra, el och mat till henne och barnen och jag bor hos olika släktingar, bröder på soffan.
Barnen är hos mig till ungefär 50%, kanske mer, men ändå så får jag INGEN som helst ekonomisk hjälp av kommunen. Jag får pengar av min far, mor, jag gör lite småjobb för att klara mig, men det var helt fördjävligt under julen.
Jag VILL INTE att min fru ska ens fundera på att behöva försörja mig då vi ligger i skiljsmässa i 5 månader till, jag vill helst ha ett jobb så jag kan försörja henne, FAST jag inte bor där. Jag vill göra det för barnens skull. Men hon säger bara att hon vill inte ha hjälp plus att hon kan inte hjälpa mig.
Så även om jag och barnen skulle behöva sova utomhus så känns det som att SOC skiter fullständigt i om mår bra eller ej.
Så, någon som vet om LAGEN är så sträng.
Dvs, Ska MAKEN/MAKAN försörja den andra fast den personen inte har några pengar ?
Hur ska den person som blivit utkastad göra om den andra inte kan eller inte vill / skiter i att försörja en ?
I morgon så kommer jag troligen få ett skitjobbigt samtal igen om att min fru SKA försörja mig fast hon bara har ca 700kr kvar nu den 8 jan. Dessa pengar ska räcka till henne samt två barn i ca 2 veckor till.
Jag har VALT att INTE begära hälften av barnbidraget då jag anser att hon har större nytta av dem än jag då hon faktiskt HAR ett hem som hon betalar hyra för. Jag sover än så länge på soffor mm.
Eller ska jag begära hälften av barnbidraget så jag VET att barnen får nytta av dessa pengar?
Jag blir så matt, så nere, så orkeslös när man inte får hjälp av någon.
//M