• Rödhåriga tjejen

ÄD utomlands (Riga) - hur har ni löst det med medicinerna man skall ha?

Hej!

Jag lutar åt att åka till AVA i Riga för äggdonationsbehandling. Och nu har jag en praktisk fråga till er som gjort ÄD utomlands.

Hur har ni löst det med medicinerna?
    Har ni köpt dem där? Lyckats få recept i Sverige? Kan man köpa medicinerna i Sverige utan recept här?

• Svar på tråden ÄD utomlands (Riga) - hur har ni löst det med medicinerna man skall ha?
  • Hinos

Hej!
    Vi har varit i Riga på AVA kliniken. Vi fick ta blodprov där och fick mediciner där. Det skulle kosta 100 euro men med mediciner och provtagning kostade det 643 euro. Men det var skönt att man fick medicinerna med sig.
    Man får betala ultraljudsundersökningen i Sverige själv och jag tror det skulle kosta 1000 kr här i Jämtland.
    Carina

• Bette

Hej,

Jag fick recept av min gynekolog, gjorde mina VUL där också. Fråga er gyn som ni går till hon/han kan säkert hjälpa till om det skulle vara så.

Bette

• Rödhåriga tjejen

Tack för svaren.

Bette: Fick du betala för medicinerna som om du skulle göra behandlingen i sverige? Eller var de dyrare?

• Bette

Hej Rödluvan: Jag fick frikort, jag betalade upp till frikort.

Bette

• Rödhåriga tjejen

Tack, Bette! Vad bra då hoppas jag att min gynekolog ställer upp och skriver recept. Pengarna verkar verkligen rulla iväg...

• ninnie65

Var också i Riga på AVA. Jag fick recept av min gyn i Sverige och betalade också bara upp till frikort. Lycka till!

• ninnie65

Ultraljud gjorde min gyn också. Och då hade jag frikort så det blev gratis kan man ju säga!

• Rödhåriga tjejen

Tack Ninnie! Det låter ju hoppfullt.

Det är verkligen mycket praktiska detaljer att reda ut. Min gyn hade svårt med tider enl hans sköterska, så jag har bokat en tid där jag hoppas han skriver ut recepten. Känns på något sätt tryggast att köpa läkemedel i Sverige. (Förlåt mig mina fördomar.)
    Så eftersom han har svårt med tider har jag jagat och hittat två ställen som kan ställa upp och göra UL ifall han inte kan. Pust.

• Hinos

Jag har hört av någon att det blev ännu dyrare i Sverige men det beror väl på snälla doktorer. Har man passerat deras åldersgräns tror jag det är svårare. Vi fick medicinerna med oss och det känns tryggt eftersom att det gick så fort att få tid. Ville inte få problem med det då jag kom hem

• ninnie65

Jag hade "passerat åldern" antar jag men min gyn nämnde inget om det. Jag betalade som sagt bara upp till frikort och inget mer. När jag var i Riga fick jag en lapp med namn på medicinerna på svenska så det skulle vara lätt för gyn här att skriva ut rätt mediciner. Som sagt går det för dig att få det gjort i Sverige så blir det billigare. Och jag tyckte det var skönt att min gyn i Sverige gjorde det, det var lätt att be om mer medicin om det behövdes, vilket det gjorde en gång!

Lycka till!!

• Bette
    ninnie65 skrev 2009-06-14 09:23:32 följande:
    Jag hade "passerat åldern" antar jag men min gyn nämnde inget om det. Jag betalade som sagt bara upp till frikort och inget mer. När jag var i Riga fick jag en lapp med namn på medicinerna på svenska så det skulle vara lätt för gyn här att skriva ut rätt mediciner. Som sagt går det för dig att få det gjort i Sverige så blir det billigare. Och jag tyckte det var skönt att min gyn i Sverige gjorde det, det var lätt att be om mer medicin om det behövdes, vilket det gjorde en gång! Lycka till!!
    Hej,

Jag tycker precis som Ninnie, om det går så är det bättre att få medicinerna utskrivna här i Sverige om man nu skulle behöva mer och så där. Men de mer specifika medicinerna som jag fick efter ÄD beh de köpte jag där, det var utrogest (progesterontabletter), dexametason (kortison) samt att jag fick med mig hjertemagnyl (trombyl typ). Tar inga mediciner nu alls, har slutat med allt.

Bette
  • Rödhåriga tjejen

Tack för bra tips allihop! Skönt att kunna fråga om råd.

Jag hoppas att min gyn skriver ut recepten. Hans sköterska sa att han gör det om det inte är några konstigheter.. det gör mig lite orolig att han skall tycka det och inte skriva ut allt. Men i så fall får jag hitta någon lösning på det.
    Det vore skönt att spara lite pengar här. Risken är väl rätt stor att man behöver försöka fler än en gång, så slutsumman lär bli hög.
    Jag förstå också att man köper läkemedlen där - det verkar väldigt smidigt.

Har ni fler tips på saker som är bra att tänka på eller ta upp med kliniken så tar jag tacksamt emot de med.

Rödluvan

• Vallmo75

Vi köpte alla mediciner i Riga helt enkelt för att jag inte skulle hinna få tag på en gyn i Sverige som kunde skriva ut dem. Det var ju också som några skrivit skönt att få allt med sig på en gång. Men det kostade ju å andra sidan lite mer...

Är lite nyfiken på att höra från er som behövt fylla på med mer mediciner- varför behövde ni göra det? Tog de slut eller?

Svar på tråden ÄD utomlands (Riga) - hur har ni löst det med medicinerna man skall ha?