• Nonnan

Barnbidrag från Tyskland eller Sverige?

Någon som vet vad som händer med barnbidraget om jag får min föräldrapenning från Sverige (jag bor i Tyskland men är skriven i Sverige helt lagligt, är "utsänd" som det så fint heter), men min man, som är anställd av en tysk arbetsgivare, får sin från Tyskland? Ska vi ha svenskt eller tyskt barnbidrag? Vi vill ju inte få dubbelt och sen bli återbetalningsskyldiga!

• Svar på tråden Barnbidrag från Tyskland eller Sverige?
  • cosmos13

Barnbidraget borde vara kopplat till landet där du bor, inte till arbetet. Och jag tror att det är högre i Tyskland. Jag skulle i alla fall försöka att få ut så mycket som möjligt. Har du anmält dig på "Einwohnermeldeamt"? Jag fick tysk barnbidrag när jag var skriven där och hade tillfällig adressändring ifrån Sverige (alltså fortfarande folkbokfört).

• malinkat

Vi får tyskt kindergeld (har just sökt om det) och jag har svensk f-penning, socialförsäkrad i Sverige. Men F-kassan vill att tyska myndigheterna skickar dem en blankett med olika uppgifter så att de sinsimellan kan stämma av när det svenska upphör och det tyska börjar.

Svar på tråden Barnbidrag från Tyskland eller Sverige?