• Happiest

Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?

Jag har en dotter som blir 9 månader den 17 juni. Hon föddes en månad tidigt. Hon kan sitta och ålar runt så det motoriska tror jag hon hänger med i ganska bra. Men jag oroar mig för "talet". Hon har sedan hon föddes varit så grymt tyst. Hon är världens nöjdaste bebis och gråter inte onödan. Hon jollrar inget, har aldrig gjort. Hostar fram lite läten och skriker till ibland och gråter när det behövs . Men som sagt var inget joller och inget dada osv. Alla säger, men vad tyst och snäll hon är, man märker inte av henne ens... Och jag får en klump i magen när de säger så. Pratade med bvc på åtta månader kontrollen och berättade att jag tycker att hon är tyst och att jag bara får svarsljud ibland. Hörseln är det inget fel på för hon reagerar på minsta lilla. På bvc sa de bara att vi skulle prata mer om det på 10 månaderskontrollen om det inte vänt då.

'Är det någon som känner igen sig och kan berätta om sina erfarenheter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-12 10:36
    Är det mycket folk omkring oss så säger hon inte ett läte överhuvudtaget för då är hon så grymt uppslukad av allt som händer omkring henne. Men när vi är själva hemma bara familjen och det är lugnt så säger hon ooo ouuu typ men inget mer avanserat än så, har aldrig hört henne säga aaa ens tror jag. Fy blir orolig när jag skriver ner det för då låter det ju så grymt onormalt. Men när man är med henne så är hon ju så med i övrigt så man tänker inte på det om man inte väljer att tänka på det så att säga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-02 09:12
    Är fortfarande orolig för vår lilla tös, när man träffar andra bebisar kommer man på hur de kan låta och så ser man att hon verkligen inte låter så.
    Hon har i alla fall utvecklat sig så att hon säger aaa eee oooo uuu och typ alla vokaler, men ännu ingen konsonant.Känns verkligen som att det måste lossna SNART

• Svar på tråden Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?
  • Happiest

Pratade med bvc om Svea idag. Men sköterskan tyckte inte alls jag skulle oroa mig. Hon har ju sitt eget språk och verkar "frisk" i övrigt menade hon. Hon tyckte vi gott kunde vänta till 1år kontrollen innan vi pratade mer om det.

• Happiest

stas: Min dotter passar inte heller in under de kategorierna. Inte en enda av dom tror jag. Men hon kanske är för liten, fast om hon redan nu lyssnar till sitt namn osv så borde det ju vara ett gott tecken

• Happiest

litet framsteg idag. Hon har sagt abaou flera gånger. Det är ju faktist en konsonant i det

• emma ns

Hej Happiest! Jag undrar hur det har gått för din lilla dotter. Det är ju ett par år sedan du skrev tråden. Min tjej är i dag snart 9 månader och är precis så tyst som du skriver. Man är ju bara så orolig. Tacksam för svar!

• emma ns

buffar, Någon som vet eller har egna erfarenheter av liknade. Hur har era barn utvecklats?

• Happiest

Hon var tyst till hon var tio måndader. Då på tiomånaderskontrollen uttryckte jag min oro över att hon inte jollrade nått, bara entoniga läten och inget dada mama osv. De tyckte vi skulle vänta till ettårskontrollen och se. När jag sedan kom hem från den tiomånaderskontrollen så börjar Svea säga dadada och då lossnade det. Så det finns hopp!!

• emma ns

Hej! Vad skönt att höra! Men är ju så oerhört orolig när hon är så tyst. Läser överallt att uteblivit joller kan tyda på autism. Det är inte det att min dotter gör en massa andra ord, hon är väldigt tyst. Ibland skriker hon högt, lite ahhh ibland och darrar med tungan långt fram. Låter som många rrrr.
    Hur var din dotter i övrigt vid 8-9 månader ålder. Min tjej ger svarsleende men inte alltid. Dock flera gånger om dagen. Skrattar när vi busar med henne men kan även vara en väldigt allvarsam liten tjej. Storebror var helt annorlunda så man undrar om detta är normalt.
    Pratar din tjej på som vanligt idag? Hon blev inte sen med talet i övrigt? 

• Happiest

Hon var som sin storebror i övrigt tycker jag. Glad och nöjd. Hon var inte sen med talet utan snarare tidigt. Jag blev oxå orolig för autism men det var bara talet som gjorde mig orolig. I övrigt märkte jag inget. Det är jättebra att du är uppmärksam på hur ditt barn är och beter sig för om det skulle vara något som avviker är det ju bättre ju tidigare man upptäcker det så att man kan hjälpa på bästa vis. Har du pratat med bvc? Får du bra ögonkontakt?

• emma ns

Jag har pratat med BVC och de säger att allt ser ok ut. Vi får bra ögonkontakt på håll, även nära tycker jag men då tittar hon mycket på munnen. Hon är rätt nyfiken av sig. Kryper efter en när man dammsugar tex. Är rätt mammig just nu. Kryper efter mig och drar mig i byxbenen. Sträcker upp armarna när jag säger vill du komma. Föstår var lampan, klockan, pappa, storebror, bollen, dockan och tv:n är. Tycker om titt-ut. Men hon är extremt tyst. Visst ler hon en hel del men hon är samtidigt en lugn och liten allvarlig tjej. Lite reserverad för tillfälligt mot andra människor. Har dock innan alltid gett ett leende till andra.Hur är det, inget av dina barn har autism?

När började din dotter peka, vikna mm. Framför allt när började hon härma? Min gör inget av det ännu. Klappa händerna gör hon. Annars är hon motoriskt bra utvecklad. Kryper, reser sig mot möbler mm.   

• emma ns

Hei igen happiest! Jag blev lite förvirrad av dina inlägg. Var det din som eller din dotter som inte jollrade förrän sent? Såg ett inlägg (2007 ) om din son som inte gjorde så mycket ljud vid 10 månader! Kom han också igång efter det? Var båda dina sena? Hoppas det gått bra för dem båda!

• Happiest
    emma ns skrev 2012-06-30 19:18:24 följande:
    Hei igen happiest! Jag blev lite förvirrad av dina inlägg. Var det din som eller din dotter som inte jollrade förrän sent? Såg ett inlägg (2007 ) om din son som inte gjorde så mycket ljud vid 10 månader! Kom han också igång efter det? Var båda dina sena? Hoppas det gått bra för dem båda!
    Sonen var också ganska tyst men han sa dada och mama och sånt mycket tidigare än dottern. Inget av mina barn har autism. Ingen av mina barn har varit särskilt tidiga med något, dotter är dessutom en månad tidig så då är de sällan tidiga. Hon var rätt tidigt med att prata ändå men inget annat. Kommer inte alls ihåg när hon började med att härma och det du skriver. Tycker din dotter verkar vara VÄLDIGT tidig med mycket, eller så är mina barn väldigt sena :) Har en pojke som är tio månader nu och han förstår lampan och kanske något ord till men inte alls så många ord som din dotter. Om vi slår med händerna på knäna så härmar han och gör likadant eller om vi pruttar med munnen gör han likadant men tror inte han härmar något annat. Vinkla, klappa händerna och sånt gör han inte alls och idag var första gången han reste sig. Han är dock den som är mest pratig av mina tre barn även om han är sen med annat. Men din dotter är alltså inte ens nio månader? Då borde det väl inte vara någon fara. Min son är förresten en månad tidig han med så han är väl som nio månader.

De sakerna du skrev, vinka, härma osv är det också sådant de kollar efter när det gäller autism? Kommer inte ihåg det, har läst en del kurser som behandlat funktinoshinder och autism och dylikt men kommer tyvärr inte ihåg...

Aatt din dotter är lite reserverad mot främligar i den åldern är väl normalt, det har då alla mina tre varit.    
  • Happiest

>Tror inte du behöver oroa dig men det är jättebra att du håller uppsikt ändå, för även om man OFTAST oroar sig i onödan är det ju ibland så att oron kommer av en riktig anledning. Har pappan eller någon annan i barnets anledning reflekterat över att hon är väldigt tyst eller något annat? MIn mamma tyckte också att min dotter var väldigt tyst och hon var nog också orolig även om hon inte vågade visa det riktigt...

• emma ns

Hej! Ja visst märker min man att hon är tyst. Vi vill bara att hon ska komma igång med sitt joller.  Hon är nio månader alldeles strax, nu i början på denna månaden så tiden börjar bli knapp. På BVC vill de att de ska säga baba, dada osv vid 10 månader.

Annars är hon intresserad och kollar av människorna runt henne. Det är inte alltid hon är så speciellt glad men dock intresserad av vad som händer runt henne. Brukar sträcka fram armen mot människor vi möter precis som om hon vill hälsa. De tar då tag i hennes hand och det tycker hon är ok Men inget försök till kontakt på något annat sätt. Inget leende eller ljud eller så. Åt oss svarar hon för det mesta med ett leende.  

Svar på tråden Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?