• Behemot

Vilket r det största etikettsbrottet? (gäller ytligt bekant)

Två ytligt bekanta sitter bredvid varandra på en middag, det är inte den andre som har lett samtalet till det den som ställer frågan vill veta.

De kan inte knäcka dig om du inte har en ryggrad
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket r det största etikettsbrottet? (gäller ytligt bekant)
  • Perry the Platypus

Fråga vad någons lägenhet kostade skulle jag lätt kunna fråga; det är ju mest barn- och husprat i vår ålder. Däremot skulle jag inte fråga vad den tjänar.

Jag säger vad som helst när jag ställs mot väggen!
  • Tecken

Svår fråga... Men jag valde till slut den med barn - kan bli väldigt fel.

• Majsan71

Alltså, det beror ju på hur frågan ställs men jag hade kunnat prata om det mesta men aldrig fråga någon om vad denne tjänar eller vad deras ring har kostat.

• snillis

Barnfrågan - eftersom det kan vara känslomässigt jobbigt.
    De andra frågorna kan man välja att inte svara men barnfrågan kan ju göra att personen ifråga bryter ihop typ.

• Pimpinellan

"Skaffa" barn! Det angår verkligen ingen annan för det första och tänk om den stackarn som sitter där försökt i flera år och inte kan!? Ställ ALDRIG den frågan till nån ö.h.t! Du vet aldrig vem som är drabbad av ofrivillig barnlöshet. Sen skulle jag personligen inte ställa nån av frågorna ovan för det angår mig inte och intresserar mig inte heller. Skiter fullständigt i vad nån röstar på eller vad nåt kostade-jag har nog med mitt eget.

• SuzR

barnfrågan..man vet fan aldrig vad folk har för planer när det kommer till barn. man kan inte ta för givet att alla vill ha barn.

• ming

Man frågar bara inte folk man inte känner om när de ska skaffa barn. Det är en känslig fråga.
    Ekonomi och pengar tycker jag inte alls är känsligt, inte heller politik.

• enny signatur

Allt beror på sammanhang men jag kan lätt fråga allt det där.
    Vad folk tjänar frågade jag nog senast i helgen.
    Gällande vad en lägenhet kostade tja det har jag nog frågat massa folk.
    Om barnplaner är jag lite mer restriktiv med men frågat rätt många ytligt bekanta det med.
    Vad en förlovningsring kostade har jag aldrig frågat och kommer nog aldrig fråga (om det inte är något jäkligt speciellt) helt kasst för att jag inte bryr mig alls.
    Den enda frågan jag inte helt trivs med är vad folk röstar på men visst kan jag i vissa avseenden fråga en ytlig bekant det med (tycker nsätan det är värre att fråga någon bekant).

Jag utgår från att folk kan ta vara på sig själv och att jag inte är för påflugen utan frågar på ett vettigt sätt

• melicia
    SuzR skrev 2009-06-08 13:36:31 följande:

barnfrågan..man vet fan aldrig vad folk har för planer när det kommer till barn. man kan inte ta för givet att alla vill ha barn.

Ja det är som mina fd klass kamrater. Alla har de barn men inte jag vill adda dem på facebook men när man varken har riktigt jobb, barn elelr gift eller sambi o så vill de kanske ej va vän med en och hade de det hade de addat en för länge sen för de har många andra som vänner som gick i ens klass
  • hammarhajen

Beror väl på hur en fråga ställs.

Vad en specifik person tjänar är ju bara dumt nyfiket att fråga, vad ska man med den infon till liksom? Däremot kan man ju fråga ungefär vad lönerna ligger på för en yrkesgrupp, om man pratar just löner. 

Svar på tråden Vilket r det största etikettsbrottet? (gäller ytligt bekant)