• Alexandra E

Panik!

Jag måste få skriva av mig. Jag hittade ingen annan tråd med mitt problem. Det är såhära att igår när jag var på MVC, så pratade jag med min bm att jag hade sjukhusnoja och fick panik och vill bara hem ovasett problem jag har, om jag inte hade någon som sov med mig. Självklart vill jag att min kille (blivande pappan) ska sova kvar på BB med oss. Jag klarar verkligen inte och ligga ensam. Men fick som svar att det fanns två avdelningar på västerås BB. Ett för komplikationsförlossningar och ett vanligt BB. Bara det att man vet inte vilket man kommer få hamna på. Och nu har jag vart så orolig och haft lite paniktankar om detta sedan vi kom hem. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag kommer åka hem om inte min kille får ligga över. Jag skojar inte. Så vad ska jag göra? Min barnmorska sa att jag kunde skriva ett personligbrev. Men vadå, ska jag skicka in det före eller när jag åker in på förlossningen? Snäll hjälp mig {#lang_emotions_cry}

• Svar på tråden Panik!
  • Alexandra E
    krut34 skrev 2009-06-05 17:27:20 följande:
    Men du - det måste ju ordna sig! Jag tror att alla sjukhus har någon form av psykosocial enhet eller liknande kopplad till förlossningen. Det du beskriver är ju faktiskt något som skulle kunna liknas vid förslossningsrädsla och genom din bm bör du kunna få en remiss till utbildad personal/team på förlossningen, där de är vana vid att de blivande föräldrarna av olika skäl är rädda för förlossningen. Sjukhusrädsla är ju inte jätteovanligt, så beredskap borde finnas.Se till att få komma på samtal angående din rädsla. Om din bm inte tar dig på allvar kanske du ska se dig om efter en annan bm? Jag vet att det kan kännas svårt att ta ett sånt steg, men du ska ju må bra resten av graviditeten och inte gå omkring med ångest. Testa att prata med barnmorskan några gånger till och om inte hon förstår kanske måste du leta hjälp på annat håll.De första dagarna efter att man fött barn är man ofta tillräckligt känslig utan att man stöter på några som helst motgångar. Det är käsnlor av obeskrivlig lycka, och tårar som kommer helt utan att man förstår varför. Så var det i alla fall för mig. Praktiska funderingar som denna ska ju inte få vara ett hinder för att du ska kunna se fram emot den första tiden som mamma. Och du - det är inga dumma tankar som du ska slå bort! Detta är något som är jätteviktigt för att du ska kunna slappna av och njuta av din graviditet. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig.
    Hej!! Jo visst tar hon mig på allvaar, vi skulle prata om detta vid nästa träff. Det är inte själva förlossningen jag är rädd för. Utan att ligga kvar. Så har det alltid varit. Har åkt in och ut. Och varje gång så har jag fått någon ligga kvar pga räddslan. Men jag hoppas att dem tar mig på allvar på förlossningen och att allt går som det ska och man får åka hem efter 6 timmar. Man vilar ju ändå upp sig bäst hemma :)
  • Alexandra E

Nä sprutan jag trodde va obligatorisk va TBC sprutan. Men den är till om någon i släkten har haft TBC.. Så glöm bort det dära med sprutan.. Sedan har vi efterkontroll hära i Köping efter 8-10 veckor.

• mina74

Jag kände också panik över att bli ensam på lasarettet (Västerås) efter förlossningen, men det löste sig. Min sambo blev också inskriven och fick dela rum med mig i 4 nätter. Om det inte hade funnits rum på avdelningen jag låg på så skulle de försöka se till att han kunde få sova på annat ställe på lasarettet iaf. Så om du blir kvar går det nog att lösa så att din kille får sova kvar.

• Vår stora lillbebis

Inför min förlossning (första barnet) var jag inte alls rädd för smärtan eller att föda osv utan att bli ensam kvar utan min sambo på BB så jag förstår precis vad du menar!

Dels kan du ju som andra sagt skriva det i brevet inför förlossningen, min sambo sa också till vid flertal tillfällen när vi var på förlossningen att vi önskade eget rum för att jag så gärna ville ha honom där.
    Nu fick vi eget rum men han sov bara över första natten sen var jag trygg i situationen och tyckte han kunde sova hemma Vi var tvungna att stanna antal nätter pga att sonen föddes med hjälp av sugklocka och vägde mycket.

• Alexandra E

Hej igen och tack för alla bra och olika svar. Ja, jag tycker att dem ska respektera patientens önskemål och försöka lösa så det blir så bra som möjligt. Men jag måste ha någon nära, inte just tanken över att han redan är i en anna sal på sjukhuset. Måste ha någon nära som kan lugna mig =( Jag vet, det låter säkert ass töntigt. Men har haft det som barn. Och har prova och försökt få bort det.. Men det går inte =(

• krut34

Som jag har sagt tidigare är det kanske inte heller läge just under en graviditet att ta tag i en rädsla av det slaget. Du har annat att fokusera på. Jag tror att det kommer att ordna sig för dig. Ditt välmående är ju oerhört viktigt för att du och din familj ska få en bra start på ert nya liv. Detta tror jag att man inom förlossningsvården tar stora hänsyn till. Din förmåga att anknyta till barnet kan ju riskera att dra ut på tiden annars, och att det går bra vill de ju.

Eftersom du verkar ha bra kontakt med din barnmorska och hon förstår vad du har för oro kommer hon säkert göra allt för att hjälpa dig. Hoppas att du får bra svar vid nästa bm-besök.

Lycka till och grattis till graviditeten!

• Alexandra E
    krut34 skrev 2009-06-09 09:25:26 följande:
    Som jag har sagt tidigare är det kanske inte heller läge just under en graviditet att ta tag i en rädsla av det slaget. Du har annat att fokusera på. Jag tror att det kommer att ordna sig för dig. Ditt välmående är ju oerhört viktigt för att du och din familj ska få en bra start på ert nya liv. Detta tror jag att man inom förlossningsvården tar stora hänsyn till. Din förmåga att anknyta till barnet kan ju riskera att dra ut på tiden annars, och att det går bra vill de ju.Eftersom du verkar ha bra kontakt med din barnmorska och hon förstår vad du har för oro kommer hon säkert göra allt för att hjälpa dig. Hoppas att du får bra svar vid nästa bm-besök.Lycka till och grattis till graviditeten!
    Jo, hon är bra på alla vid. Och idag på föräldragruppen så sa dem samma sak. Att dem kommer göra det bästa av situationen. Det är ju bara mig det riskerar och det är jag i fokus som måste må bra för att övriga familjemedlemarna ska må bra. Tack för svaret =) Ja, jag uppdaterar vid nästa besök och se om det kommit någon vart. Ska dit på tisdag igen 16/6..
  • WickedCherrie

min kompis kille fick sova med henne i en säng bredvid. Hon bad om det på förlossningen. Men som jag uppfattar de så beror det mycket på vilken kommun man är bosatt i.

• Alexandra E
    WickedCherrie skrev 2009-06-10 11:55:41 följande:
    min kompis kille fick sova med henne i en säng bredvid. Hon bad om det på förlossningen. Men som jag uppfattar de så beror det mycket på vilken kommun man är bosatt i.
    I västerås får pappan ligga kvar. Men det är inte 100% eftersom dem som föder i juli-augusti kommer precis i semester tiderna. Va det jag fick höra. Men jag hoppas verkligen på det bästa. Försöker se ljust it nu. {#lang_emotions_smile} Annars åker jag hem efter 6 timmar, om allt är bra
  • Alexandra E
    guldplutt skrev 2009-06-10 12:15:59 följande:
    PKU-testet är ett bldoprov och tas som sagt efter 72 timmar.
    Det går och åka in till sjukhuset då..
Svar på tråden Panik!