Vilka ingredienser finns inte i Frankrike som finns i Sverige (mat)
Måste fylla på förrådet nu innan jag flyttar till Paris.
Måste fylla på förrådet nu innan jag flyttar till Paris.
Till barn eller vuxna?
Om du pratar ingredienser till bakning, så är det en del grejer jag köper med mig från Sverige:
* bakpulver
Bakpulver finns att köpa, men i små portionsförpackningar.
* hjorthornssalt och bakpulver
Har jag aldrig hittat här.
* vaniljsocker
Här finns riktig vaniljstång eller små påsar med strösocker med vanilj i (äkta eller ej), men det finns inget som motsvarar det svenska vaniljsockret. I allmänhet funkar dock de franska motsvarigheterna rätt bra i svenska recept.
* torrjäst
Svensk torrjäst tillverkas ofta i just Frankrike, men här säljs torrjäst i förpackningar vars storlek inte riktigt stämmer med svenska recept (8 g istf 12 g, tror jag). Funkar förstås bra ändå, men man får mäta.
* sirap
Finns inte att köpa här.
* hela kardemummakärnor
* kryddnejlika
* anis, fänkål, kummin (dvs "brödkryddor)
Man använder inte samma kryddor till bakning, så en del av det man är van vid från Sverige kan vara svårt att hitta, åtminstone om man inte vill ha finmalet. Kanel finns, men bara i små burkar. Ofta kan man hitta kryddor i "utländska" affärer, typ nordafrikanska närlivsbutiker.
Annars har nog Affären, den svenska affären i Paris, allt som jag räknat upp: www.affarenparis.com
Laurentia
Tusen tack för hjälpen. Då blir det att köpa på sig.
Sirap, anis & fänkål klarar jag mig inte utan. Så det blir att köpa innan jag flyttar.
Finns det bikarbonat & brödkryddor?
Som svar på frågan om bikarbonat: "hjorthornssalt och bakpulver" i mitt inlägg ovan skall vara "hjorthornsalt och bikarbonat". Det finns alltså (mig veterligen) inte.
Brödkryddor är väl just anis, fänkål och kummin? Det finns åtminstone inte färdigblandat, men det går att hitta var och en för sig. Dock ofta finmalet.
Ett par saker till, av det större slaget:
Det finns inte rågkross, kornkross eller något annat i den stilen. Mannagryn finns inte, men kanske något som liknar. Havregryn finns, men inte i alla affärer. Det finns i hälsokostbutiker. Rundkornigt ris finns, men man får leta lite. Mjölutbudet är inte som i Sverige, men man hittar åtminstone grahamsmjöl, flera sorters vetemjöl (med olika askhalt) och bovetemjöl. Även dinkelmjöl på hälsokosten. Durumvetemjöl har jag inte hittat, men jag har inte letat i typ italienska butiker.
Laurentia
Super tack för all din hjälp. Då har jag mycket mer koll på vad jag behöver ha med mig. Bor du också i Paris?
Rundkornigt ris, du menar till risgrynsgröt?
Vi använder arborio, sånt ris man gör italiensk risotto av. Blir perfekt risgrynsgröt (jag gjorde det senast i onsdags, dottern älskar risgrynsgröt!)
Hälsningar från USA
Hur är det med dill? Det har jag skickat många kuvert av till Portugal för att det inte finns där.
Jag bodde i Frankrike i 5 år och tyckte jag lyckades hitta det mesta.
Typiska varor som t.ex. svensk sirap tror jag att man numera hittar på Ikeas matavdelning (och i svenska affären om man bor i Paris). Annars finns ju alltid lönnsirap. Istället för filmjölk brukade jag använda "lait fermenté" typ, Yorrik. Det smakar likadant men är lite tunnare i konsistensen.
Jag har svårt att tro att det finns några kryddor och örter som man inte kan hitta i Frankrike men, som Laurentia skriver, man kanske får leta i välsorterade afrikanska eller indiska livsmedelsaffärer. Det är möjligt att alla kryddor inte säljs i malen form, men det är ju inte så svårt att mala/krossa i mortel annars. Kryddpeppar heter t.ex. "poivre de la Jamaïque" och säljs ofta hel. Dill är absolut inga problem att hitta i stora livsmedelsaffärer som Carrefour.
Foodlover,
Jag bor utanför Paris.
Pistou,
Jag hittar också det mesta, men har du försökt hitta mannagryn, grahamsgryn, korngryn, rågflingor, rågkross, rågkli eller durumvetemjöl? En del saker är även lättare att köpa med från Sverige än att hitta i Frankrike.
Många kryddor säljs i större livsmedelsaffärer ofta *bara* i finmalen form. Om man som jag föredrar att själv krossa i mortel kan det vara svårare att hitta. Jag har hittat hel kardemumma i nordafrikanska affärer, men då var den även oskalad!
På det IKEA jag brukar åka till har de inga ingredienser till bakning, utan bara färdiga produkter.
amnai,
Italienskt risotto-ris funkar bra till risgrynsgröt, men det finns även särskilt ris avsett just för risgrynsgröt. I Frankrike kan man hitta det antingen bland det övriga riset, eller bland "efterrätts"-ingredienser, som typ mannagryn (även om just det inte finns). Risotto-ris hittar jag sällan, men det kanske står i "italienska" hyllan.
"Semoule de blé"
images.google.se/imgres&imgrefurl=www.panzani.com/produits_3.htm&usg=__P-7Bdv6m1EHJ5FhpAMYaGnuZWKc=&h=215&w=150&sz=13&hl=sv&start=5&um=1&tbnid=xPwvdNkou-OIQM:&tbnh=106&tbnw=74&prev=/images%3Fq%3Dsemoule%2Bde%2Bbl%25C3%25A9%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26hs%3DbsZ%26sa%3DN%26um%3D1
Jösses vilken lång länk det blev. Hoppas att det funkar.
Denna går nog bättre:
www.panzani.com/produits_3.htm
Nu känner jag att jag kapar tråden lite här , men glöm inte att man ofta hittar många mjöl- och grynsorter i de franska hälsobutikerna som t.ex. Naturalia eller ekologiska livsmedelsaffärer.
Dessa är kanske inte så lätta att komma till om man inte bor i en storstad, men då finns ju alltid nätbutiker; se t.ex. www.naturalia.fr/index.asp eller www.cbiocbon.fr/.
Jag nätshoppade ofta när jag bodde i Frankrike och det fungerade alltid utmärkt.
Det är synd att det inte går att handla mat över nätet i Sverige, för jag tycker att det var otroligt praktiskt att kunna logga in på Carrefours nätbutik, välja sina varor i lugn och ro framför datorn och få dem hemskickade nästa dag. De tog en liten avgift för hemleveransen, men å andra sidan gjorde man aldrig några onödiga impulsköp.
Hoppsan, förlåt Laurentia. Nu ser jag att jag upprepade en del saker som du redan hade skrivit. Ibland går det lite för snabbt.
Jag bodde i Paris i 10 ar och bor nu i Luxemburg, men är pa väg tillbaka till Frankrike
Saker som jag brukar plocka med mig hemifran, eller köpa fran typ svensk butik:
Bakpulver (finns i Frankrike men doseringen är svar)
Zoegas kaffe *rodnar*
Mannagryn (Semoule de blé som finns i olika grovhetsgrad liknar men är inte samma)
Malen kardemumma (men det finns i vissa butiker), askorbinsyra, bikarbonat, citronpeppar
Olika mjölsorter (det finns mest olika sorters vetemjöl och havregryn, dock i mindre flagor än vad som är vanligt hemma. Även vetemjölet tycks mera finmalet än i Sverige, man far testa sig fram till rätt mängd till brödet)
Dipsaser till chips (som jag använder till grönsaksdip)
Saltlakrits
Kaviar
Svensk smörgasgurka (av den sötade varianten)
Osthyvel
Saker som är knöliga att hitta men finns:
Palsternacka- heter Panais och finns inte alltid i butikerna eftersom den används väldigt lite
Dill - finns bade som frysvara (i sma pappförpackningar) och färskvara, ofta i plastburkar i nagon kyldisk för kryddor.
Grötris använder jag vanligt Riz rond, som finns i alla större butiker
Färsk jäst tog ett tag att leta rätt pa men finns i i princip alla större livsmedelsbutiker, ofta i nagon av kyldiskarna eller i bakverksdisken. Kan även köpas pa bagerierna, ofta i lösvikt. Det som är dumt med den färdigförpackade är att den av ngn anledning ligger pa 42g...