• Miola

Någon som blivit igångsatt pga snabb första förlossning?

Min dotter föddes på drygt 4 h från första lilla magkänslan. Nu är jag gravid igen och fasar för att föda i hallen, ensam med dottern som åskådare, då jag hört att andra förlossningen oftast går betydligt snabbare. Till saken hör att vi inte har några släktingar i närheten och en timmes bilfärd till förlossningen.

Tror ni det finns en möjlighet att få en planerad igångsättnin pga detta? Någon med erfarenheter?

• Svar på tråden Någon som blivit igångsatt pga snabb första förlossning?
  • Exi

är i samma situation som dig...lika snabbt gick det för oss...vi har förberett alla i närheten grannar osv =)

har pratat med min BM om detta då jag oxå är orolig för att föda i hallen med sonen och hunden som åskådare...

hon sa att hon ska skriva in i journalen osv...att jag ska få komma in så fort vattnet går, och inte vänta på värkar...

• Jakopzon

samma här.....första är född på 5 timmar från första antydan till att nått var på G. Har BF om 4 dagar å går ja över 3 dagar så hinner vårat bb semesterstänga å ja måste åka till ett BB 10mil bort. Först få hem karln som kör lastbil å kan va vart tusan som helst å sen ta sej till BB....åsså lyckas få tag på barnvakt. Nervös som tusan....men de verkar inte som dom sätter igång nån för nått sånt,BM sa att dom gånger de går väldigt fort å man föder i bilen eller hemma så går de för de mesta väldigt bra....va är de för jäkla svar?!?!

• linhen

En dagismamma födde sin första hemma i vardagsrummet och hade inga problem att få en igångsättning beviljad till andra gången!

• Miola

Exi: men tänk om förlossningen inte börjar med att vattnet går då? Hur kan man ta det för givet? Vanligast är väl att det startar med värkar?

Jakopzon: Oj, låter skitnervöst! Du MÅSTE ju kräva igångsättning! 10 mil till bb? Are they crazy???

Linhen: Skönt att höra att man KAN få det beviljat iaf.

• linhen
    Miola skrev 2009-06-04 12:45:46 följande:
    Exi: men tänk om förlossningen inte börjar med att vattnet går då? Hur kan man ta det för givet? Vanligast är väl att det startar med värkar? Jakopzon: Oj, låter skitnervöst! Du MÅSTE ju kräva igångsättning! 10 mil till bb? Are they crazy??? Linhen: Skönt att höra att man KAN få det beviljat iaf.
    Fast vad vet jag? Hon födde ju sin första hemma... Lite annat läge. Tror säker att de kan hävda att varje förlossning är individuell och att det inte alls är säkert att det går snabbt för dig denna gång. I övrigt har jag gjort en igångsättning och att föda barn som startar spontant är som en promenad i parken i jämförelse!
  • Exi
    Miola skrev 2009-06-04 12:45:46 följande:
    Exi: men tänk om förlossningen inte börjar med att vattnet går då? Hur kan man ta det för givet? Vanligast är väl att det startar med värkar?Jakopzon: Oj, låter skitnervöst! Du MÅSTE ju kräva igångsättning! 10 mil till bb? Are they crazy???Linhen: Skönt att höra att man KAN få det beviljat iaf.
    '

JO jag vet...vi skulle prata mer om det nästa gång jag ska till BM...jag hade inga värkar alls sist...men vattnet sipprade sist å vi var inne på koll dagen innan...men eftersom jag inte hade värkar så tog de mig inte riktigt på allvar...

Min BM sa att i värsta fall får jag ringa ambulans och så får sonen följa med så tar de hand om han på förlossningen tills sambon/barnvakt kommer
  • aket

Hej,
    detta är precis något jag har funderat över också och ska ta upp med min BM nästa gång jag är där. Min 1:a föddes 5 timmar efter första värken och jag är också orolig över att inte hinna in den här gången, för vi måste ju lämna vår son hos någon först. Jag har tänkt att kanske ta en taxi själv först så får min man lämna sonen och sen åka in, men det är ju inte så kul att kanske få föda i en taxi ensam men en okänd människa heller.

TS - har du pratat med din barnmorska?

• Jakopzon
    linhen skrev 2009-06-04 12:47:47 följande:
    Fast vad vet jag? Hon födde ju sin första hemma... Lite annat läge. Tror säker att de kan hävda att varje förlossning är individuell och att det inte alls är säkert att det går snabbt för dig denna gång. I övrigt har jag gjort en igångsättning och att föda barn som startar spontant är som en promenad i parken i jämförelse!
    Har hört de ja åxå,att de inte är så roligt att bli igångsatt.....ja är mest förbannad att vi hade så dålig taijming att dom stänger precis när vi ska ha. Fast ja vet ju att de finns dom som ALLTID har jättelångt till BB.
  • linhen
    Jakopzon skrev 2009-06-04 12:51:51 följande:
    Har hört de ja åxå,att de inte är så roligt att bli igångsatt.....ja är mest förbannad att vi hade så dålig taijming att dom stänger precis när vi ska ha. Fast ja vet ju att de finns dom som ALLTID har jättelångt till BB.
    Nu har inte vi speciellt långt till förlossningen (maken körde på 13 min vilket han är stolt över, mest för att jag sa att det kändes som jag behövde krysta) men jag upplevde det ändå som att kroppen helt magiskt stannade av ett tag medan vi förflyttade oss. Min senaste förlossning tog 2 h och 10 min från första känning och vi var tvugna att invänta barnvakt etc. Men som sagt, kroppen fixade det där för mig....
  • Miola
    linhen skrev 2009-06-04 12:47:47 följande:
    Jag har också hört att det ska vara jobbigt med en igångsättning, men jämför man det med att föda ensam hemma så... valet känns lätt. Har iofs också hört att det finns lika många erfarenheter av igångsättningar som det finns bland "vanliga" förlossningar - alltså att vissa tycker det är underbart och vissa tror att de ska dö.
    aket skrev 2009-06-04 12:48:59 följande:
    Hej, detta är precis något jag har funderat över också och ska ta upp med min BM nästa gång jag är där. Min 1:a föddes 5 timmar efter första värken och jag är också orolig över att inte hinna in den här gången, för vi måste ju lämna vår son hos någon först. Jag har tänkt att kanske ta en taxi själv först så får min man lämna sonen och sen åka in, men det är ju inte så kul att kanske få föda i en taxi ensam men en okänd människa heller. TS - har du pratat med din barnmorska?
    Jag ska på inskrivning imorgon och kommer ta upp det på en gång. Är i v.12, men detta är något jag funderat över sedan dottern föddes och blev realistiskt när jag blev gravid i november (vilket tyvärr slutade i ma). Så tankarna har funnits länge.
  • happykids

Från det att min vatten gick med min dotter så va hon ute på 25min
    Och jag blir inte igångsatt denna gången pga det.. Men däremot står dt i min Journal att jag inte får bli hemskickad..

• India

Precis en sån här fråga tänkte jag lägga in....

Min son kom på 45 min. från första värken tills han var ute och hade jag inte legat inne redan hade vi inte hunnit in....hallen nästa!!

Det är egentligen först nu som jag har börjat tänka på en ev förlossning(har inte riktigt trott på att det skulle gå hela vägen förrens nu...v 29). Tog upp ev igångsättning med min BM och hon har bokat in mig på ett förlossningssamtal med en Aurora-läkare om 2 veckor. Det är inte så att jag är rädd för själva förlossningen(trots att den var chockartad, för tidig osv) utan det handlar mer om hastigheten..överallt i min journal står det "hinns inte med...hinns inte med...". Känns som att jag vill ha lite bättre kontroll den här gången.

• januaribebis2010

Min första tog ca 1,5 timme men jag är inte så nervös, med sambon är det värre...

• Trekidz

Samma här... Väntar andra i augusti , o sonen kom i racerfart -30 min efter första fotsteget in på förlossningen. Blir mer o mer nojjig när man tänker på att det kan gå snabbare denna gången. Själva förlossningen gick ju bra ändå-men det fanns ingen tid för smärtlindring vilket hade varit skönt att få denna gången

• buffybus

min vän fick bli igångsatt, hennes första förlossning gick också på typ 4 tim o hon födde nästan i bilen.. dem fick köra in i akuthallen där ambulansbilarna kör.. sen fick dem ta henne där på en säng o upp..

så nu denna ggn fick hon igångsättning beviljat men sen hade dem ändå inte tid för henne för dem hade mycket just då. stackarn.. sen sket hon i dem o åkte hem o födde nån dag senare bara..

André ska bli storebror i Juli-09
  • Miola

Hmm... undrar vad det beror på det där? Om det har att göra med vilket landsting man bor eller hur bra man är på att snacka till sig det man vill ha? Ni som inte fått beviljat, hur hårt har ni kämpat för att få det?

• mona83

Min andra förlossning tog längre tid än första, så det behöver inte gå fortare andra gången.

• Jakopzon
    mona83 skrev 2009-06-05 09:01:56 följande:
    Min andra förlossning tog längre tid än första, så det behöver inte gå fortare andra gången.
    Oooouuuuu....säj inte så.....vill ha en exakt likadan förlossing,undra om man kan beställa de =)
  • Miola

Jag skulle också önska en likadan förlossning som min första. Tyckte den var fantastisk. Man kan ju hoppas .

Fast även om det förekommer att andra förlossningen tar längre tid än första, så är nog det vanligaste att det går snabbare.

• mona83
    Jakopzon skrev 2009-06-05 09:05:12 följande:
    Oooouuuuu....säj inte så.....vill ha en exakt likadan förlossing,undra om man kan beställa de =)
    Helt sant. Iofs gick inte första speciellt snabbt heller. Har alltid börjat dagen innan så en ganska sömnlös natt och så en lååååång dag efter.
Svar på tråden Någon som blivit igångsatt pga snabb första förlossning?