• martina g

flera skrapningar,panik och ångest för att aldrig kunna bli gravid igen?!

har en dotter som är född november-08,vi kämpade långt över året med pergotime och andra hormoner innan hon blev till.
    till detta hör att jag har endometrios/ärrad äggledare och ej regelbunden ägglossning/dålig passage/sambon få spermier....
    har en abort,mf och nu ett ma(fick reda på det igår) =(
    ...har gjort 2skrapningar,och kommer göra en till på måndag,det vill säga 3st...och nu när jag surfade runt och läste om skrapningar,fick jag en sån enorm panik!!=( läste om sterilitet
    vill bara inte detta,gråter bara hela tiden...tänk om skrapningarna gör mig steril?att de blir komplikationer...tänk om jag aldrig mer får uppleva att bli gravid?
    min sambo försöker stötta mig och säger bara,men du har ju gjort det förrut,ingen fara...men känner bara ilska,hur kan han veta att det kommer gå bra?!
    min sambo ska vara hemma med min dotter på måndag då jag ska skrapas,kan inte ha med en 7månads baby på sjukhuset...tänker bara på att jag kommer få vara ensamm i det där jävla rummet,ingen kommer följa mig till operationsrummet,ingen kommer vara där när jag vaknar upp(låter säkert själviskt,men är oerhört rädd)....
    nån annan här som gjort flera skrapningar/aborter och ändå lyckats bli gravida?
    är det skillnad på att bli skrapad för abort eller missfall...kommer ej ihåg,går det till på samma vis?eller är det så att abort är "hårdare" för kroppen då man skrapas?

mår väldigt dåligt,nån som kan puscha mig

• Svar på tråden flera skrapningar,panik och ångest för att aldrig kunna bli gravid igen?!
  • Irma

Hej!

Jag har inga barn. Har haft tre MA under 2008. Försökte med medicinsk abort första MA:t. Min kropp svarade inte på det. Jag fick skrapas. samma visa dom andra två gångerna. Jag fick skrapas alla tre gånger. Jag frågade läkaren jag träffade andra gången jag hade MA om risker med skrapning. Han sa att det bara var bullshit och en kostnadsfråga. Jag har valt att tro på honom. Det var väldigt skönt att skrapas, efteråt alltså. Slippa jättesmärtor och återhämta sig fortare. Första gången jag skrapades ville jag ha med sambon, men fick inte. Andra gången kunde han varit med på avdelningen om jag ville. Då kunde inte sambon. Man kan få lite lugnande innan om det känns väldigt jobbigt. Tror inte det är skillnad på missfalls-skrapning och abort-skrapning, men jag vet inte säkert?
    Hoppas det går bra för dig imorgon! *kram*

• Lilleskuttan

Jag har fått 4 mf/ma och skrapats alla gångerna. För fyar månader sen fick jag en son. Trodde oxå att det skulle bli svårare och kanske rent av omöjligt att bli gravid efter så mycket skrapningar men min läkare sa att det inte var så. Valde oxå att tro på henne och nu har jag ju min son.

• Poppy Lee

Åh, vet exakt hur det känns. Jag har oroat mig så mkt för mina skrapningar själv.

Totalt har jag gjort 4 st pga missfall och dessutom åkt på kraftig infektion 2 ggr (legat inlagd med antibiotikadropp ena gången). Jag var övertygad om att jag fått sammanväxningar pga ingreppen och lyckades i vintras tjata till mig en hysteroskopi, dvs en undersökning under narkos då de går in med en kamera i livmodern för att se hur den ser ut, om det finns ärrbildning eller sammanväxningar där.

Undersökningen visade att det såg toppenfint ut! Vad jag förstår är det extremt ovanligt att det blir komplikationer. Livmoderslemhinnan återställs varje menstruation, förnyar sig själv varje cykel. Nuförtiden skrapar de rätt försiktigt också, just pga risken för komplikationer.

Men om du känner minsta oro, t ex i framtiden om det blir svårt att bli gravid, tycker jag att du ska försöka få en hysteroskopi gjord.

Svar på tråden flera skrapningar,panik och ångest för att aldrig kunna bli gravid igen?!