• Dalva

Behandla med progesteron mot för tidig födsel?

Min dotter föddes i vecka 30, eventuellt pga att jag hade GBS. Jag träffade en sydafrikansk kvinna som också hade fått ett prematurt barn pga GBS och nästa gång hon blev gravid behandlades hon med progesteron och det barnet föddes i fullgången tid.

Jag är nu gravid med mitt andra barn och skulle gärna vilja bli behandlad med progesteron (efter vecka 16 tror jag man börjar).

Är det någon som har blivit behandlad med det för att förhindra för tidig födsel? Känner ni till om man brukar använda sig av denna metod i Sverige? I andra länder verkar det vara en effektiv behandlingsmetod, men min BM hade aldrig hört talas om användning av progesteron i detta syfte.

• Svar på tråden Behandla med progesteron mot för tidig födsel?
  • Bliglin

Hej Liley! Grattis till graviditeten.

Vet ej om du minns mig, jag minns dig iaf...

jag födde ju prematurt i Belgien. Fick äta progesteron sedan det upptäckts att min tapp var kort, fick sent ditsatt cerklage också. Åt progesteron i ca 1 månad och hade inga sammandragningar alls. Men öppnades ändå. Vet ej hur effektivt det är, men be om det vetja!

• Dalva

Tack, Bliglin! Jo, jag minns dig också Jag vill gärna behandlas med progesteron, men jag är lite osäker på om de gör det i detta syfte i Sverige eftersom min barnmorska inte alls kände till det. Jag blev heller aldrig erbjuden progesteron i Sverige då min dotter föddes för tidigt. Ordinerades bara sängläge och senare bricanyl.

• Northen light

Min vän i USA tar progesteronsprutor för att babyn skall hållas inne längre. Hennes tidigare barn är födda 34+5 och 36+5. Det är första graviditeten som hon får progesteron så tyvärr vet jag inte ännu om det hjälper...hon började med sprutorna i v 16 och är nu i vecka 20.

• Dalva

Ok, det verkar vara vanligare utomlands. Håll mig gärna uppdaterad om hur det går för din vän Hoppas att hennes tredje barn inte kommer för tidigt!

Svar på tråden Behandla med progesteron mot för tidig födsel?