• Signa tur

Hur äter era prematurbebisar?

Har en gosse född i vecka 24 och är nu precis fullgången, han ammas och får tillägg på flaska.

Han äter ca var 3-4:e timma, bortsett från någon gång på dygnet, mest kvällstid, äter han sig igenom ett mål till ett annat. Det finns ingen botten i honom och han fortsätter att visa tydliga hungerstecken trots att han kan ha spytt. Det har inte så mycket med min mjölk att göra eftersom han även får extra tillägg.
    Så jag undrar; hur gör era permatur födda barn? Gör de likadant? Kan han vara i en tillväxtperiod? Han har hållt på så här i ca 1,5 månad?

• Svar på tråden Hur äter era prematurbebisar?
  • bollanmollan

min kille har vissa dagar då han bara äter o äter, men när han var 0-4 månader gick det bara en timme mellan matningarna nu kan det gå 2-3 tim.

• Katarina76

Min dotter åt så spydde på kvällarna tills jag förstod att det var magont som gjorde att hon tröståt. Hon ville äta varje timme och stora mängder. Jag fick bära runt henne i bärsele och vagga för att fördröja tiden mellan målen. Nu när den lindriga koliken gått över (3mån korr) äter hon som vanligt på kvällarna alltså med ca 3 timmars mellanrum.

• Therese33

Det är riktigt som du säger att dom äter olika mycket i perioder, när K var liten bebis så åt han jämt vissa perioder...

• Nea76

Det kan inte vara så att han har lite sura uppstötningar som gör att han hela tiden vill äta? Det lindrar nämligen. En tanke bara.

• Fru waran

Min är född i v 31 och var fullgången för en månad sen. Han äter stora mändgder, finns ingen botten i honom heller. Visserligen spyr han ganska mycket men han gamar i sig lika mycket även då han inte spytt upp något. Han äter mest på kvällarna.

• Written Fiction

Jag helammar min lillfis (född i v 27) och han kan få för sig att äta i princip non stop mellan två mål ibland. Det är ingen som helst rutin och ibland går det tre till 4 timmar mellan målen för att sedan bli intensivt i två timmar nonstop. Han går upp i vikt och är i övrigt nöjd och fin. Ibland vill han dock snuttsuga och spottar ut mjölken om han är mätt.
    Han har aldrig flaskmatats utan gick direkt från sond/amning till helamning. På slutet fick han bestämma helt själv och det resulterade i ovan. Idag är han korr 2 mån.
    Sedan gör han som så många andra barn. äter vid magknip, äter vid gaser, äter för att trösta etc.

• antoine2008
    Signa tur skrev 2009-05-25 20:52:59 följande:
    Har en gosse född i vecka 24 och är nu precis fullgången, han ammas och får tillägg på flaska.Han äter ca var 3-4:e timma, bortsett från någon gång på dygnet, mest kvällstid, äter han sig igenom ett mål till ett annat. Det finns ingen botten i honom och han fortsätter att visa tydliga hungerstecken trots att han kan ha spytt. Det har inte så mycket med min mjölk att göra eftersom han även får extra tillägg.Så jag undrar; hur gör era permatur födda barn? Gör de likadant? Kan han vara i en tillväxtperiod? Han har hållt på så här i ca 1,5 månad?
    Hej! Vi har en kille född i vecka 25, han blev fullgången för 10 veckor sen. Jag har inte ammat honom, så han har ätit ersättning var tredje timme, för 2 veckor sen började vi upptäcka att äntligen han blev mätt, först han började äta var4-5 timme och nu för det mesta han äter bara 3 gånger per dag;) och sover hela natten. Egentligen, allting har vänt när han började få riktigt mat, grönsaker med lite kött, gröt på morgonen är det viktigaste. Det känns att ersättning han upplever bara som dryck, att det är ingen mat.
  • mina12

Written Fiction skrev 2009-06-02 21:47:26 följande:

Jag helammar min lillfis (född i v 27) och han kan få för sig att äta i princip non stop mellan två mål ibland. Det är ingen som helst rutin och ibland går det tre till 4 timmar mellan målen för att sedan bli intensivt i två timmar nonstop. Han går upp i vikt och är i övrigt nöjd och fin. Ibland vill han dock snuttsuga och spottar ut mjölken om han är mätt. Han har aldrig flaskmatats utan gick direkt från sond/amning till helamning. På slutet fick han bestämma helt själv och det resulterade i ovan. Idag är han korr 2 mån.Sedan gör han som så många andra barn. äter vid magknip, äter vid gaser, äter för att trösta etc.
    Hur mycket går din kille upp i vikt per vecka? Hur många gånger äter han på natten? Vår tjej går upp alldeles för lite i vikt, bara 100-180g/vecka. Hon helammas, men nu börjar hemsjukvården prata om att mata extra med flaska efter amning för att hon kanske inte får i sig tillräckligt. Hon är nu 5mån (1,5mån korr) född i v.24+0.
  • Written Fiction
    mina12 skrev 2009-06-08 15:16:54 följande:
    Written Fiction skrev 2009-06-02 21:47:26 följande:
    Hur mycket går din kille upp i vikt per vecka? Hur många gånger äter han på natten? Vår tjej går upp alldeles för lite i vikt, bara 100-180g/vecka. Hon helammas, men nu börjar hemsjukvården prata om att mata extra med flaska efter amning för att hon kanske inte får i sig tillräckligt. Hon är nu 5mån (1,5mån korr) född i v.24+0.
    V går upp i snitt 180 gram per vecka. Fullt lagom anses det här. Han har dock allvarlig BPD och lägger en otrolig massa energi på att andas. Vi har även syrgas än. Är utskrivna från neo nu så det är BVC som väger och mäter.
  • Written Fiction

Written Fiction skrev 2009-06-08 17:16:58 följande:

V går upp i snitt 180 gram per vecka. Fullt lagom anses det här. Han har dock allvarlig BPD och lägger en otrolig massa energi på att andas. Vi har även syrgas än. Är utskrivna från neo nu så det är BVC som väger och mäter.
    och just nu äter han en gång per natt ungefär
  • Signa tur

Roligt att höra om era andra bebisars matvanor..

Min lillkille blir snart 6 mån (vad heter det korr. ålder?), han äter fortfarande ofta och lite, men har dock uppehåll på nätterna. Så skönt!!

Han sover nu hela nätter, bortsett från lite knorr då gaser ska ut. ;)

Hur gör era bebisar?

Svar på tråden Hur äter era prematurbebisar?