• anju79

Prematur (v 34+5). Avvakta lite med smakisar?

Som frågan lyder

• Svar på tråden Prematur (v 34+5). Avvakta lite med smakisar?
  • ElinOlsson

Jag frågade mitt bvc om just detta. Min son är född i v 31+3 och de sa att jag kunde börja vid 4 mån. Men jag väntade och började vid 5. Då var han konstant vrålhungrig, jag smal som en speta av all amning och trött på att ha honom vid bröstet jämt. Nu var min son frisk och pigg, så bvc såg inga problem med att ge honom mat vid 4 mån.
    Tvåan är född 37+4 och hon var inte alls lika hungrig, så hon var 6 månader innan vi började med mat.

• I have a kid

min dotter är född vecka 29+4 vi började med smakisar då hon var 4 månader korr . sen efter hons lutat med smakisar så skulle vi ge efter hennes ålder och inte korrigera

• MammaDiana

Min äldsta dotter föddes v 34+5. Vi väntade inte med smakisar, vi räknade henne aldrig korrigerat, hon var ca 5 mån när vi började med matsmakisar.

lillkillen som föddes v 30+1, även där fick vi rådet att inte vänta enligt korrigerad ålder, en läkare sa att vi skulle börja enligt verklig ålder, en sa att vi skulle vänta halva tiden... mycket olika synpunkter på sånt här, men som många säger, även om bebisen korrigerat är yngre så har ju tarmen fått jobba och smälta mat enligt den verkliga åldern.

• knutpunkt08

Vad jag har förstått behöver man inte korrigera maten eftersom det handlar om hur länge tarmarna har fått arbeta med bröstmjölk eller ersättning. Lillkillen började med smakportioner när han var fyra månader och det gick hur bra som helst. Men vi har inte korrigerat hans ålder alls och han är född i v. 34+5.

• Double the joy

Avvaktade inte heler med smakisar. Mina är födda 34+0 och dietisten på neo sa att det var ok. Har aldrig korr våra.
    Lycka till med smakisarna!
    DTJ

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • NathalieKristian

Double the joy skrev 2009-05-26 20:51:34 följande:

Avvaktade inte heler med smakisar. Mina är födda 34+0 och dietisten på neo sa att det var ok. Har aldrig korr våra.Lycka till med smakisarna!DTJ
    hur många månader va dina små när ni började me smakisar?
  • Double the joy
    NathalieKristian skrev 2009-05-28 08:51:47 följande:
    Double the joy skrev 2009-05-26 20:51:34 följande: hur många månader va dina små när ni började me smakisar?
    Vi började när de var 4 mån. Gud vilka roliga miner det blir . De gör fortfarande miner när vi introducerar nån ny smak men det går ner ändå och nu är de 8 mån snart.
    ♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • NathalieKristian

Double the joy skrev 2009-05-28 18:28:02 följande:

Vi började när de var 4 mån. Gud vilka roliga miner det blir . De gör fortfarande miner när vi introducerar nån ny smak men det går ner ändå och nu är de 8 mån snart.
    Hehehe visst är de härligt när dom gör alla roliga miner.. kommer ihåg när sonen va liten roliga minnen i framtiden
  • Tésan

Jag har en son född i v 35 som blir 4 månader nästa vecka Han är ett litet matvrak, hänger jämt i tuttarna så jag kan nog inte hålla mej, han ska nog få smaka lite potatis på sin 4 månadersdag

BF 16:e Mars
  • Frila2

Jag har frågat på neo och bvc och man behöve inte vänta längre med prematura, om de inte haft jätteproblem med magen såklart. Det som är viktigt är att titta på hur länge magen och tarmarna har hanterat näring.
    Min dotter är precis nu 3 månader korrigerat och vi har redan startat med smakportioner lite smått eftersom hennes mage och tarmar hanterat näring i 6 månader.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
Svar på tråden Prematur (v 34+5). Avvakta lite med smakisar?