• Lapsang

Nybörjarfrågor

Hej! Jag söker info för att veta vilka möjligheter som finns i god tid, allt verkar ju innefatta år av köer när det handlar om att få barn. Ska börja m IVF i höst, men läkaren har flaggat för att det kanske inte kommer att gå då mina äggstockar kan vara förstörda av chokladcystor. Så jag fnular redan nu på hur man ska gå tillväga om man behöver ÄD. Vad är orsaken till att göra det utomlands, kortare väntetid? Någon som har tips på var man kan läsa om olika kliniker i olika länder? Om man gör i Ryssland, hur funkar det med visum, någon som har gjort det och har erf? (Har varit där på semester en gång och det var ett härke att få visum, första ansökan blev avslagen...)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Nybörjarfrågor
  • hymafr

Hej!

Anledningen till att man gör ÄD utomlands är i många fall att man blivit för gammal för det i Sverige. De långa köerna bidrar också för de som är yngre.

Jag har provat ÄD två gånger i St Petersburg och egentligen inte haft några problem med visumet förutom att det tagit lång tid och att man ju inte med säkerhet vet om det blir beviljat. I övrigt är kliniken där modern och personalen är trevlig.

Om du googlar "eggdonation" så får du upp många kliniker. Sen är det bara att läsa på och maila till de kliniker som verkar bra. Du förbinder dig inte till något om du bara frågor om pris, väntetid, etc...

Lycka till!

• Coulis

Det kan vara pga av väntetiden, i Stockholms landsting är det två års väntetid för äggdonation (om man inte har en egen donator, då är det ett år). Om man betalar själv utomlands verkar det ofta bara vara ett par månaders väntetid.

Sen kan det också bero på att om man har gjort landstingsfinansierade IVF:er så får man inga landstingsförsök med äggdonation (så funkar det iaf i Stockholm) så då måste man göra det privat. Vad jag vet så kan man bara betala för äggdonation i Umeå i Sverige och då är det fortfarande två års väntetid och kostar lika mycket som utomlands så då kan man ju lika gärna åka till tex Finland eller Ryssland och göra det fortare.

I Stockholms landsting gäller att man inte får ha fyllt 40 år vid äggdonationen. Andra landsting kan ha lite andra åldersregler men det skiljer nog inte så mycket.

• Mamma Anna Panna

Hej!
    Vi gjorde vår ÄD i Riga, november -07, vilket resulterade i världens underbaraste lilla tjej. Gå in på www.egv.lv De var jätteproffsiga och väntetiden var ca 1-3 månader. Priset, om man nu kan diskutera detta i relevans till att få ett barn, var också mycket lägre än på andra ställen. Vi tyckte Riga var ett väldigt bra alternativ eftersom de till sitt yttre är väldigt lika oss nordbor =)
    Jättemycket lyckönskningar från oss!!!

• Hinos

Hej!
    Vi ska iväg till Riga vi med men via AVA kliniken som har huvudkontor i Finland. Där var det 2 veckors väntetid så vi är nu igång...
    Carina

• MoJ

Hej!
    Det är varje enskilt landstings politiker som fattar beslut om hur många försök man ska få och åldersgränser. Vilka regler som gäller ditt landsting kan du antingen höra med dem eller se på www.skl.se (Sveriges kommuner och landstings hemsida). Äggdonation är en IVF-behandling. Som Coulis nämner kan man behöva vara taktisk då man i Sverige inte får bekosta äggdonationsbehandlingen privat (förutom i Umeå och Uppsala (de sistnämnda har jag gått hos och de tar även icke landstingsfinansierade försök förutsatt att man bidrar med en donator/korsdonator). Vi funderade därför på att privatfinansiera IVF-försöken (de utan äggdonation) för att ha de landstingsfinansierade försöken kvar. Var i lite liknande situation som er, att läkarna misstänkte att det inte att det skulle fungera med vanlig IVF, men vi ville i det läget inte riktigt ge upp hoppet innan ytterligare försök. Min kropp svarade inte på IVF-behandlingarna. Vi hade två avbrutna försök bakom oss.

Men det beskedet har ju inte ni fått än - så ett stort LYCKA TILL i höst!!!!
    /J

• Lapsang

Tack så hemskt mycket alla för era råd och tips! Vad otroligt skönt att höra att det går så fort i Riga! Det är ju så nära också. Ska verkligen titta närmare på det om det går dåligt i höst, men då vet jag att jag inte behöver ställa mig i kö utomlands och att jag ska be att få stå i ÄD-kö direkt ist f IVF-kö hos landstinget. Jättebra, tack igen!!

Svar på tråden Nybörjarfrågor