• millers

    Gravida borde med få parkera på handikappsplatserna!!

    Jag menar inte att gravida ska ses som handikappade, inte alls, men...
    Att parkera bilen nu är ett sattyg!!

    Alla parkeringsplatser är så j-a trånga. Att få bilen på plats, ja det brukar funka bra. Men sen.. när man ska ut.. Ofta är det ju så tajt mellan bilarna och då försöka komma ut med en jättemage + foglossning som gör att jag måste häva mig ur bilen på ett halvkonstigt vis..

    Och sen ska man ju in i bilen igen.. Samma visa då... trååååångt!! Men jag undrar om det bökigaste ändå inte är när man ska backa ut från p-platsen. Inte kan jag vrida på mig ordentligt och lång kombi har man..
    Visst, jag använder speglarna, men jag vill gärna kika en extra gång bakom axeln så jag inte mejar nån eller nåt..

    Och så finns dom där finfina och rymliga p-platserna! som här är ofta tomma.. Så man borde få ett p-kort på MVC när man går in i 3:e trimestern..

    "Håll undan, jag är höggravid och jag behöver plats" eller nåt :P

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 11:41
    Tydligen så uppfattades inte det här inlägget som jag tänkt det. Jag tycker att parkera bilen är ytterligare en sån här "härlig upplevelse som höggravid".

    Så för att förtydliga: man är inte som rörelsehindrad om man har en normal graviditet, och jag struntar alltså i kriterierna för att få handikappstillstånd och sånt.
    Och inte kan jag väl vara den enda som svär när man ska i och ur bilen heller..?

    Men det blir spännande o se om det blir nån debatt.. kanske blir samma roliga grej som när folk blir skitsura för att man frågar efter alkoholfria dryckes alternativ..

  • Svar på tråden Gravida borde med få parkera på handikappsplatserna!!
  • Phlippan87
    Ellinori skrev 2009-05-22 20:57:52 följande:
    Haha, rolig tråd.. =) på tal om handikappplatser, på mitt jobb där jag arbetar med funktionshindrade som åker rullstol så får vi ej handikappstillstånd för arbetsplatsens HANDIKAPPANPASSADE BUSS!!!! För att dom åker rullstol, är det inte skrattretande? Ska det vara så svårt att få tillstånd borde ju alla städer införa sådana platser philippan87 pratade om. det är ju som sagt inte bara sådana människor som ej kan gå 50m som hade behövt bredare platser, ibland är det ju hopplöst, knappt att bilen får plats, å sen ska man ju ut ur bilen också utan att klättra igenom bagageluckan, (och jag kör en liten clio). Kanske borde skriva ett brev till någon viktig person och framföra våra åsikter :D
    nu beror det antagligen på att hela köpcentrat precis blivit ombyggt... men i dagens samhälle är många bilar ganska breda, det kan vara ett h*vete att parkera med dem... de där rutorna är kanon, för oavsett hur nära linjen man parkerar (om man parkerar lagligt) så har man ca 50 cm till närmsta bil... väldigt skönt.. och familjeparkeringen har de kvar också, tack och lov.. skönt med en kommun som tänkt till
  • V P E
    millers skrev 2009-05-22 11:34:13 följande:
    V P E skrev 2009-05-22 09:22:41 följande:
    äh kom igen.. du har ju missuppfattat det hela.. hört talas om den där glimten i ögat och ironi?klart att man inte är rörelsehindrad heller...
    Oh ja... jag förstår. I´m blond, but not that stupid... samtidigt vet jag ju att det faktiskt finns de som gärna snikar åt sig en rh-plats om det går...

    ...och fortfarande tycker jag att det är rätt intressant att diskutera varför gamla halvsenila gubbar och blinda tanter som nöter ut kopplingen på tusen mil, får p-tillstånd.
  • Maline
    millers skrev 2009-05-22 09:16:25 följande:
    Jag menar inte att gravida ska ses som handikappade, inte alls, men... Att parkera bilen nu är ett sattyg!! Alla parkeringsplatser är så j-a trånga. Att få bilen på plats, ja det brukar funka bra. Men sen.. när man ska ut.. Ofta är det ju så tajt mellan bilarna och då försöka komma ut med en jättemage + foglossning som gör att jag måste häva mig ur bilen på ett halvkonstigt vis.. Och sen ska man ju in i bilen igen.. Samma visa då... trååååångt!! Men jag undrar om det bökigaste ändå inte är när man ska backa ut från p-platsen. Inte kan jag vrida på mig ordentligt och lång kombi har man.. Visst, jag använder speglarna, men jag vill gärna kika en extra gång bakom axeln så jag inte mejar nån eller nåt.. Och så finns dom där finfina och rymliga p-platserna! som här är ofta tomma.. Så man borde få ett p-kort på MVC när man går in i 3:e trimestern.. "Håll undan, jag är höggravid och jag behöver plats" eller nåt :P
    Jag måste vara konstig eftersom jag överlevde två graviditeter med svår foglossing OCH ett diagnostiserat rörelsehinder utan att ens tänka tanken att jag skulle behöva rh-tillstånd däremot får man planera och ställa sig längst ut på raden på parkeringen exempelvis. Men det gäller ju när bebben är ute också, så man får babyskyddet i och ur bilen...
  • Exi
    Gilis skrev 2009-05-22 20:03:26 följande:
    Just precis håller fullt med dig=)
    Det är ju inte helt enkelt å ta sig in på andra sidan å klättra över en bilbarnstol med barn i över till förar platsen =)...

    då fastnar man väl...

    de kan ju inte veta att man är gravid...men det finns ju kraftiga människor osv som säkert oxå har problem med detta....
  • Nynne

    Problemet för mig är inte att jag måste smita ut genom en halvöppen dörr utan att komma upp från sätet. Det är valrossvarning på mig.

  • vänat
    Phlippan87 skrev 2009-05-22 15:38:11 följande:
    är så glad att de har gjort om parkeringen vid köpcentret där vi handlar... numera har de dubbla linjer, så minst ca 50 cm mellan bilarna.. breda platser med extra utrymme mellan, jättetrevligt... ananrs som sagt, finns familjeparkering är det ju trevligt, men tyvärr inte så vanligt
    Sen är de inte envbart de kirterna din förmåga ska vara varakatig ned satt inte tillfälligt som de är om man är gravid eller råkt bryta ett ben eller likande.
  • j och c

    asså...ett par gubbar på mitt jobb har har så stor ölmage så de hade lätt också behövt bredare parkeringar :)

  • Phlippan87
    vänat skrev 2009-05-23 08:31:09 följande:
    Sen är de inte envbart de kirterna din förmåga ska vara varakatig ned satt inte tillfälligt som de är om man är gravid eller råkt bryta ett ben eller likande.
    va? varför citerar du mig??? de platserna jag pratar om är alltså ALLA rutor på hela parkeringen som har breddats och fått dubbla linjer för att undvika lackskador och inparkerade bilar
  • millers

    V P E skrev 2009-05-22 21:21:16 följande:


    Oh ja... jag förstår. I´m blond, but not that stupid... samtidigt vet jag ju att det faktiskt finns de som gärna snikar åt sig en rh-plats om det går... ...och fortfarande tycker jag att det är rätt intressant att diskutera varför gamla halvsenila gubbar och blinda tanter som nöter ut kopplingen på tusen mil, får p-tillstånd.
    :) det är lugna pucken!
  • millers
    Maline skrev 2009-05-22 21:33:08 följande:
    Jag måste vara konstig eftersom jag överlevde två graviditeter med svår foglossing OCH ett diagnostiserat rörelsehinder utan att ens tänka tanken att jag skulle behöva rh-tillstånd däremot får man planera och ställa sig längst ut på raden på parkeringen exempelvis. Men det gäller ju när bebben är ute också, så man får babyskyddet i och ur bilen...
    Det tycker jag inte är så konstigt om du inte märkte av det problemet, lika lite som det skulle vara konstigt att jag svär över detta. Det är ju olika för alla, men vissa har valrossvarning på sig (absolut inräknat mig själv).
    Och oj vad bra det hade vart om man kunde planera bättre vilken plats man kunde parkera på! Såklart väljer man längst ut om det finns ledigt..
    Dom gånger man hittar sånna platser, ja då blir man lycklig!!
  • millers
    Nynne skrev 2009-05-22 23:11:28 följande:
    Problemet för mig är inte att jag måste smita ut genom en halvöppen dörr utan att komma upp från sätet. Det är valrossvarning på mig.
    haha.. jaaa, svordomarna duggar tätt när man ska upp!
  • Ripa03

    Hej!
    Tänkte fräga även åt min dotter med sambo som åker ner gravid beräknad i maj ner tilm Gekås Ullared idag påskafton...
    Skulle vara intressant att veta...
    Ska snabbt kolla upp via transportstyrelsen generellt samt rådfråga på gekås kundtjänst
    /Ripa

  • Mortiscia80

    Skulle föreslå såna där familjeparkeringar om det finns. Annars blir det svårt. Tycker inte gravida ska stå på handikappsparkeringar med tanke på vilken typ av människor som behöver dem, även om det så klart är jobbigt som gravid att ta sig i och ur bilen.

Svar på tråden Gravida borde med få parkera på handikappsplatserna!!