• Tjorvet

Min bebis låter väldigt mycket

Hej!

Har en pojke född i v.33+2 och har nu fått komma hem. Han är nu 36+4.
    Han gnyr och knorrar mycket och speciellt på nätterna. Tar ofta i och blir röd i ansiktet, låter ansträngd och inte riktigt nöjd. På dagarna är det bättre. Är det någon som känner igen sig eller vet vad det är?
    Han var tystare första veckorna, ljudet har börjat komma nu den senaste veckan.

• Svar på tråden Min bebis låter väldigt mycket
  • Nova82

Känner igen det precis! Min dotter är född i v 31+3, fick komma hem när hon var i v 35. Efter ett par dagar hemma lät hon i stort sätt hela tiden så som du beskriver. Jag blev lite orolig och pratade med bvc, men det var ett "växa"-tecken när de börjar låta mer.

Min lilla tjej får lite magknip till och från, speciellt på nätterna. Då tar hon i och blir knallröd i ansiktet och skriker. Då finns det inte så mycket jag kan göra för att få henne nöjd. Bara att bära, vagga och nynna... Tillslut släpper det och hon blir helt lugn i kroppen. Men så som du beskriver har vi det varje natt, mer eller mindre.

Om du är orolig så ring neonatal eller bvc. Jag tyckte det var skönt att höra att det var normalt. Då stressade inte jag själv upp mig så mycket.
    Hoppas det går bra!

Swallowing pride never choked anyone
  • mumsan8

Hej! Jag tycker det är samma med min lilla tjej, hon är född i v. 34+3. Hon låter mycket på nätterna, knorrar lixom. Hon är mycket mer lugn på dagarna och sover mest. Jag är mycket vaken på nätterna och hon vill helst ligga i känguru då. Hon skulle varit född idag så hon är ca. 5 v nu.
    Antar att hon växer.
    Nova, känner igen din sign från vår tråd, ivf-bebis i maj. Vad väger din lilla nu? Min väger ca. 2400 gr nu.

• olivia 11

Vad jag vet så är det väl vanligt att prematurer "knorrar". Vår son född v 28 knorrade en hel del. Slutade ungefär vid BF. På vårt sjukhus kallade de det "prematurknorr".

• Bakverk

Det gjorde vår Molly också, född i v 33+5. "Knorrhane" sade på neo, vanligt att prematurbarn gör det. Tydligen gör dem det för att tarmarna är underutvecklade. Varje gång hon gjorde det var det något med magen, hon fick dessutom en del magknip som blev bättre av minfom. Nu knorrar hon nästan inget alls...

Molly kom ut som en raket 31/12-08!!! 1590 gr, 42 cm...
  • Millis86

dom säger ju att prematurbarn har fler ljud för sig än fullgångna barn

• tosse9

Så hade vi det precis! Vår gosse föddes 35+0. Dels låter prematura barn mer än fullgångna, sen kan de ofta ha omogna tarmar och kryster fel, varför de blir högröda i ansiktet när de kämpar med sin lilla mage, fis-knip helt enkelt. Leon kryste dagar/nätter i ända ibland, fäktade och slog med armar och ben och tog i! Grät dock väldigt lite. Idag är han 4 månader och det hela har i stort sett klingat av. Jag var oxå väldigt fundersam över det hela innan jag pratade med bvc om det. Jag tyckte han borde varit trött dagtid eftersom han låg och "höll på" hela nätterna men han var bara glad på dagtid (när han inte sov för det gjorde han mycket).

• Frila2

Barn som är födda förtidigt låter mer än fullgångna barn. De "prematursnackar"/knorrar som personalen på neo här säger Att han tar i och blir röd är nog för att han trycker och försöker bajsa. Prematura barn har oftare svårt att särskilja de olika saker som känns i tarmarna. När magen är full och man har ätit kan de bli så att bebisen tror att det är dags att bajsa, fast att det inte är så. Siri trycker fortfarande så minst tre, fyra gånger per dag och bajsar max en gång om dagen.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Jullessk

Vill bara tillägga till ovanstående att vår pojke hade det så (f. 32+4), stånkade och stönade på nätterna, förstoppad och det visade sig vara mjölkallergi.

• MammatillVidar

Vår lille Vidar (v.31+6) knorrade också i början. Helt naturligt för prematurer har jag hört. : )

• elise mamma

taskiga mamman här då :) När lillan född 31+6 kom hem i v34 sov hon först i vårt sovrum men hennes mor höll på att bli tokig på alla dessa ljud så hon flyttade snabbt in i sitt eget rum :P

Nu när hon nyss fyllt 3 är hon åter tillbaka i mammas och pappas säng men det börjar bli trångt då mamma har en bulle i magen :)

• Felicia78

Ännu en taskig mamma här
    Vår lilla Alma låter oxå otroligt mycket. Född v 28+0. Dom på Neo sa att hon lät väldigt mycket, men att alla prematurer låter mer eller mindre. Kallade henne lilla knorris
    Men vi kom hem me henne då hon var 10 v gammal (37 grav-veckor) Hade henne i vårt sovrum första natten o jag sov max 2 timmar sammanlagt. Så vips blev hon förvisad ut i vardagsummet på nätterna Hon har andningslarm o vi hör hennes knorrande ändå, men man får lite distans till de o kan sova lite mer.

Svar på tråden Min bebis låter väldigt mycket