• Sueca maluca

utländsk pappa som bor i Sverige?

Jag är svensk och vi flyttade till Sverige för två år sedan. Vi har två små barn (1år och 3,5år).
    Jag har varit hemma med barn i 3,5 år och håller väl lite grann på att bli tokig på att inte få någon personlig utveckling, all stress som infinner sig, den obefintliga egentiden och det ständiga matlagandet, plockandet och trots/skrik/gnäll-hanteringen...

Jag var aldrig vidare imponerad av hemmafrugrejen så jag tycker nog att jag har gjort det rätt så bra de senaste 3,5 åren. Jag har aldrig haft någon semester under den här tiden så det har varit 100% mamma konstant, vilket har varit underbart såklart men det känns som jag går på den sista energibiten nu. Till hösten ska minstingen på dagis och jag ska börja studera.

Nu står jag inför ett dilemma. Min man vill åka till sitt hemland i en vecka nu under sommaren för att han har hemlängtan. Jag känner väl att jag skulle också behöva en break och önskar att vi kunde tillgodose båda våra behov genom att göra något tillsammans. Vi har bestämt att vi ska fira jul i hans hemland och jag tycker att det borde väl kunna vara tillräckligt. Att han åker iväg nu innebär dubbelt arbete för mig då jag redan känner att jag inte har tillräckligt med energi. Jag vill ju göra honom tillags men jag kan ändå inte undgå att tycka att det är lite själviskt av honom? Jag vet inte hur jag ska ta ställning.

Ni som är utländska föräldrar, kan ni ge mig några åsikter? Han har förövrigt inte varit pappaledig någonting så det är nog svårt att kunna förstå min situation. När jag berättar hur jag känner så ser han bara till sig själv om att han behöver åka hem, visst förstår jag det men bör man inte också se till den andres behov?

Tyck till snälla!

• Svar på tråden utländsk pappa som bor i Sverige?
  • FreeForAll

Kan han inte ta med sig barnen så får du ledigt en vecka du också? Farmor och farfar lär väl vilja träffa dem?

• Sueca maluca
    PigeonP skrev 2009-05-18 16:39:54 följande:
    Kan han inte ta med sig barnen så får du ledigt en vecka du också? Farmor och farfar lär väl vilja träffa dem?
    Jo, det hade ju fungerat men tyvärr så har han inte lärt sig svenska än och vår 3,5 åring pratar enbart svenska och förstår bara enstaka ord på andra språket. Det känns ju inge vidare att skicka iväg treåringen när pappan inte kan förstå honom om han uttrycker något behov... :-/
  • FreeForAll

Sueca maluca skrev 2009-05-18 18:17:24 följande:

Jo, det hade ju fungerat men tyvärr så har han inte lärt sig svenska än och vår 3,5 åring pratar enbart svenska och förstår bara enstaka ord på andra språket. Det känns ju inge vidare att skicka iväg treåringen när pappan inte kan förstå honom om han uttrycker något behov... :-/
    Men i den åldern lär de ju sig så snabbt! Om ni börjar nu så kommer det inte vara några problem med språket till sommaren! Barnet har väl hört språket? Jag tro det kan mer än du tror....de är så intelligenta de små rackarna!
  • Sueca maluca
    PigeonP skrev 2009-05-18 18:22:15 följande:
    Sueca maluca skrev 2009-05-18 18:17:24 följande: Men i den åldern lär de ju sig så snabbt! Om ni börjar nu så kommer det inte vara några problem med språket till sommaren! Barnet har väl hört språket? Jag tro det kan mer än du tror....de är så intelligenta de små rackarna!
    Jo visst är det så! Men problemet är att pappan inte förstår svenska, dvs han förstår inte sonen.

Men egentligen skulle han ju kunna ta med lillen i alla fall... hmm... varför har jag inte tänkt på det?! :-S
  • vivexa

Jag är bara så tacksam att vi flyttade till Sverige så min man får åka hem hur ofta han vill, jag tar gärna det extrajobbet att vara ensam med barnen...huvudsaken att han ger mig lite "rast" sedan när han kommer tillbaka!

• jajane

Vad är det för språk/land?

• Pistou

Jag förstår hur det känns.
    Jag är för tillfället föräldraledig med vårt andra barn, vår dotter på 7 mån. Sonen är 3,5 år och var hemma med mig tills han började förskolan i februari i år (han går 15 timmar i veckan). Vi har bott utomlands tidigare och flyttat runt en del, så det var först när vi flyttade till Sverige förra sommaren som förskola blev aktuellt för sonen (maken ville dock sätta honom i förskolan tidigare, men jag hade svårt att släppa taget ). Min man har inte heller varit föräldraledig. Jag är dock egen företagare och har jobbat deltid, men egentid har det ju inte blivit mycket av.

Nu i påskas tog min man med sig sonen till sina föräldrar i Paris en vecka och det gick jättebra. Jag fick tillbringa lite tid ensam med lillflickan här hemma och fick dessutom lite tid över till annat. Detta var första gången vår son och jag var ifrån varandar en hel vecka och allt hade gått bra med nattning och sånt som brukar vara lite speciellt när man är borta.  

Så mitt förslag är absolut att din man tar med sig den store. Visst måste de väl kunna kommunicera på något sätt även när du inte är med? Vilket språk brukar de tala med varandra?

Jag är säker på att det skulle gå bra, och du får samtidigt lite tid över med er 1-åring.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • taggis 06

Sonens pappa är från irland och vi har nu de senaste året bott i sverige ca 1, 5 år. Jag tycker att det är självklart att han ska åka hem till irland när han kan. Detta trots att jag hela tiden, mer eller mindre, haft sonen ensam på veckorna och han bara kommer hem på helgerna.Jag tycker att det är väldigt viktigt att hålla kontakten med familj i andra länder mycket viktigt. Och det känns som att det är länge kvar till jul om han längtar nu. Men det är ju som jag ser det.

Svar på tråden utländsk pappa som bor i Sverige?