• MammatillAlva

Rätt till försörjningsstöd?

Har jag rätt till försörjningstöd?

Jag fyller 18 år, den 2 november och har tänkt söka försörjningstöd för mig och min dotter för att kunna flytta till eget boende, eftersom det börjar bli för trångt här hemma då det inte ens finns utrymme till en egen säng till dottern.

Jag har ensam vårdnad om min dotter, som är 19 månader.

Vi bor fortfarande hemma hos mina föräldrar och har bott här sen min dotter föddes. Men eftersom rummet vi delar inte är stort och min dotter växer och behöver allt mer yta att röra sig på och även jag vill kunna känna mig "vuxen" på alla sätt och sköta om mitt eget hushåll vill vi flytta till egen bostad.

Jag har hört att mina föräldrar är försörjningskyldiga över mig tills jag fyller 21 år, eftersom jag börjar studera gymnasiet nu i höst.

Räknar socialen ut hur mycket och om mina föräldrar kan betala ,och så betalar socialen resterande sen eller vad? Har det någon påverkan om mina föräldrar har skulder på Kronofogden? Räknas det in som något slags minus eftersom dom drar pengar till dessa skulder?

Jag själv har gjort allt jag kan och har arbetet en hel del för att få allt gå ihop sig.
    Jag arbetade under hela slutet av 9:an och under hela sommaren fram tills min dotter föddes. Därefter tog jag tjänstledig för mammaledighet. Under mammaledigheten gick företaget i konkurs och jag sökte nytt arbete. Jag fick arbete relativt fort och när min dotter blev 1 år började hon dagis medan jag arbetade om dagarna. Tyvärr fungerade inte dagis för henne eftersom hon inte kunde gå bland annat och det andra barnen var elaka emot henne. Dessutom ammade jag henne och hon var lite för liten för att klara av så långa dagar på dagis. Jag hade inte heller möjlighet att dra ner på min arbetstid och var helt enkelt tvungen att säga upp mig ifrån arbetet för att vara föräldraledig en period till.

Nu har min dotter börjat dagis igen och jag är arbetsökande och inskriven på Arbetsförmedlingen. Där går jag på kurser, möten osv. som dom anordnar.

I Augusti 2009, börjar jag skolan efter två års ledighet. Jag börjar mitt första år på gymnasiet It-media.

Tror ni jag kommer få försörjningstöd beviljat för mig & min dotter? Hur stor lägenhet brukar man ha rätt till om man är ensamstående med ett barn? 2:a eller 3:a?

• Svar på tråden Rätt till försörjningsstöd?
  • MickisH

Jag var 18 när jag fick min dotter, var inskriven i skolan (hade bara 4v praktik kvar) och bodde hemma fick jag ingen hjälp av soc.
    Jag ringde och frågade om dom hade nån lägenhet jag kunde bo i tills jag kommit på fötter men de sa att jag skulle fixa ett kontrakt först vilket jag gjorde. När jag sedan ringde och sa att jag hade ett hyreskontrakt på en lägenhet hade de kommit på att mina föräldrar var försörjnings skyldiga tills jag gått ur gymnasiet. Där stod jag med en lägenhet, gör inte samma misstag som jag.
    Kolla med soc men jag tror dina föräldrar är försörjnings pliktiga tills du är 21 om du går i skolan.
    En liten 2a skulle jag få ha enligt soc.

• Ruggugglan

Socialen ger dig inte försörjningsstöd om du går på gymnasiet eftersom dina föräldrar är försörjningspliktiga tills du fyller 21år då.

• MammatillAlva
    SparklingSnow skrev 2009-05-19 11:43:33 följande:
    Socialen ger dig inte försörjningsstöd om du går på gymnasiet eftersom dina föräldrar är försörjningspliktiga tills du fyller 21år då.
    Men räknar inte socialen ut hur mycket mina föräldrar ska betala till mig i månaden och så betalar det resterande?
  • morriis

Soc anser att dina föräldrar är försörjningsskyldiga för dig, har de inte råd att försörja dig så får även de ta kontakt med soc och påtala detta. Om du går på gymnasiet (eller pluggar ö.h.t för den delen) så får du ingen hjälp från socialen då du inte står till arbetsmarkandens förfogande.

!!****Helt Fucking Unbelievable Alltså****!!
  • Ruggugglan
    MammatillAlva skrev 2009-05-19 15:41:13 följande:
    Men räknar inte socialen ut hur mycket mina föräldrar ska betala till mig i månaden och så betalar det resterande?
    Nej. Tyvärr är det inte så. För jag frågade nämligen socialen samma sak när jag bodde hemma med min dotter. Jag fick inte gå gymnasiet samtidigt som jag fick försörjningsstöd från socialen och egen lägenhet.
    DÄREMOT så fick jag läsa på Komvux samtidigt som jag hade försörjningssöd och hjälp med lägenhet. Första två terminerna fick jag gratis eftersom jag var under 20år. Den sista tog jag lån.

Hoppas det löser sig! Det bästa du kan göra är att ringa till din kommuns socialförvaltning och fråga.
  • Maria R

Enligt föräldrabalken är föräldrar försörjningskyldiga för sina barn så känge de går i gymnasiet, dock längts fram tills 21 år ålder, och socialtjänsten bedömer i enlighet med denna lag. Man anser inte heller att man bör "fördyra sina om kostnader" i samband med att man söker försörjningsstöd, vilket innebär att man inte kan flytta till eget boende om det innebär att man får ökade kostander i samband med detta samtidigt som man söker försörjningsstöd.

Jag tycker dock att du ska ta kontakt, i god tid, med socialtjänsten i din kommun eller stadsdel, för att få en bedömning av dem. Du har alltid rätt att söka och få ett beslut, beslutet kan du överklaga om du får avlag, så gör Länsrätten en bedömning också. Din socialsekreterare är skyldig att hjälpa dig att överklaga om du vill det.

• NikkiGärdström

Har själv suttit i samma situation nyligen och kan säga att det blir så här :
    Du och dina föräldrar bokar ett möte med någon på socialen och efter det mötet startar dom en boendeutredning. I din utredningen kommer dom räkna ut hur mycket dina föräldrar kan betala så att dom fortfarande klarar sig. Om dom har skulder och så tar dom med det i sin beräkning.
    Dom kommer bevilja dig försörjningsstöd om det är så att ni är trångbodda, vilket det låter som ni är.
    Sen är det du själv som får leta lägenhet, det hjälper dom inte till med. Du har rätt till vilken lägenhet som helst egentligen, bara den är så billig det bara går..
    Dom hjälper dig med det som blir behövs efter dina föräldrar betalat och dom kräver att du söker bostadsbidrag.

• MammatillAlva
    NikkiGärdström skrev 2009-05-19 22:37:12 följande:
    Har själv suttit i samma situation nyligen och kan säga att det blir så här :Du och dina föräldrar bokar ett möte med någon på socialen och efter det mötet startar dom en boendeutredning. I din utredningen kommer dom räkna ut hur mycket dina föräldrar kan betala så att dom fortfarande klarar sig. Om dom har skulder och så tar dom med det i sin beräkning. Dom kommer bevilja dig försörjningsstöd om det är så att ni är trångbodda, vilket det låter som ni är.Sen är det du själv som får leta lägenhet, det hjälper dom inte till med. Du har rätt till vilken lägenhet som helst egentligen, bara den är så billig det bara går..Dom hjälper dig med det som blir behövs efter dina föräldrar betalat och dom kräver att du söker bostadsbidrag.
    Detta är vad jag själv har fått information om och hört ifrån ett flertal. Har du egen lägenhet nu Nikki eller bor du kvar hemma?

Vad menar du med att om dom har skulder räknas detta in?

Hur stor lägenhet kan man ha rätt till om man är ensamstående med ett barn i så fall? Vad brukar max hyran få gå på ungefär?
Svar på tråden Rätt till försörjningsstöd?