Rätt till försörjningsstöd?
Har jag rätt till försörjningstöd?
Jag fyller 18 år, den 2 november och har tänkt söka försörjningstöd för mig och min dotter för att kunna flytta till eget boende, eftersom det börjar bli för trångt här hemma då det inte ens finns utrymme till en egen säng till dottern.
Jag har ensam vårdnad om min dotter, som är 19 månader.
Vi bor fortfarande hemma hos mina föräldrar och har bott här sen min dotter föddes. Men eftersom rummet vi delar inte är stort och min dotter växer och behöver allt mer yta att röra sig på och även jag vill kunna känna mig "vuxen" på alla sätt och sköta om mitt eget hushåll vill vi flytta till egen bostad.
Jag har hört att mina föräldrar är försörjningskyldiga över mig tills jag fyller 21 år, eftersom jag börjar studera gymnasiet nu i höst.
Räknar socialen ut hur mycket och om mina föräldrar kan betala ,och så betalar socialen resterande sen eller vad? Har det någon påverkan om mina föräldrar har skulder på Kronofogden? Räknas det in som något slags minus eftersom dom drar pengar till dessa skulder?
Jag själv har gjort allt jag kan och har arbetet en hel del för att få allt gå ihop sig.
Jag arbetade under hela slutet av 9:an och under hela sommaren fram tills min dotter föddes. Därefter tog jag tjänstledig för mammaledighet. Under mammaledigheten gick företaget i konkurs och jag sökte nytt arbete. Jag fick arbete relativt fort och när min dotter blev 1 år började hon dagis medan jag arbetade om dagarna. Tyvärr fungerade inte dagis för henne eftersom hon inte kunde gå bland annat och det andra barnen var elaka emot henne. Dessutom ammade jag henne och hon var lite för liten för att klara av så långa dagar på dagis. Jag hade inte heller möjlighet att dra ner på min arbetstid och var helt enkelt tvungen att säga upp mig ifrån arbetet för att vara föräldraledig en period till.
Nu har min dotter börjat dagis igen och jag är arbetsökande och inskriven på Arbetsförmedlingen. Där går jag på kurser, möten osv. som dom anordnar.
I Augusti 2009, börjar jag skolan efter två års ledighet. Jag börjar mitt första år på gymnasiet It-media.
Tror ni jag kommer få försörjningstöd beviljat för mig & min dotter? Hur stor lägenhet brukar man ha rätt till om man är ensamstående med ett barn? 2:a eller 3:a?