• Sebbes    mamma

kan man göra "våfflor" av pannkaks-smet..

Nu har jag inte kollat, men jag är nästan helt säker att man inte ska ha en massa margarin/smör i pannkaks-smeten som till våfflorna..
    Kan man ändå grädda dom i våffeljärnet??

Någon som har ngt gott recept som man kan grädda i järnet...???

Ngt enkelt

• Svar på tråden kan man göra "våfflor" av pannkaks-smet..
  • pgson

1 st ägg
    1 krm salt
    2 1/2 dl vatten
    3 1/2 dl vetemjöl
    75 g smör
    5 dl vispgrädde

Frasiga. Ca 10 stycken.

• pgson

Vanlig pannkakssmet fastnar utan smöret i smeten.

• LillaFlamman

nej det ska inte vara massor med smör i pannkakorna, har aldrig provat att grädda pannkakssmet i våffelhjärn men det kommer ju smaka pannkakor helt klart
    De recept jag ögade igenom snabbt på internet ska vara vishy vatten och grädde i och det har man väl inte alltid hemma. men har du ingen gammal kokbok? där brukar det stå sånna recept.
    Vill du ha busenkelt recept på MATvåfflor så säg till men dem blir man mätt på

• Tecken

LillaFlamman: Man måste inte ha vichy vatten i våfflor - det är bara om man vill ha frasvåfflor som det behövs.

• LillaFlamman
    Tecken skrev 2009-05-17 08:27:27 följande:
    LillaFlamman: Man måste inte ha vichy vatten i våfflor - det är bara om man vill ha frasvåfflor som det behövs.
    Aha jag tycker ju iof att dem är godast men jag är lat å köper den smeten men oftast när vi äter våfflor här så är det matvåfflor
  • Aiwendil
    Tecken skrev 2009-05-17 08:27:27 följande:
    Jag har ett recept på frasvåfflor men utan vichyvatten
    Blir jättegoda faktiskt...

125 gram smält smör
    2½ dl vatten
    2½ dl mjölk
    4 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver

Blanda samman allt.

Isak / 07 03 09 - Tim / BF 09 08 21
  • Tecken

Hehe, jag är också en sån där laaat person som köper pulver på ICA

• Sebbes    mamma

Tack tack.... Då får vi testa...

• LillaFlamman

Ush man blev ju jättesugen på våfflor, synd bara att man kräks av allt just nu så får väl hålla mig ett par veckor

Aiwendil skrev 2009-05-17 08:32:02 följande:
    Jag har ett recept på frasvåfflor men utan vichyvatten Blir jättegoda faktiskt...125 gram smält smör2½ dl vatten2½ dl mjölk4 dl vetemjöl2 tsk bakpulverBlanda samman allt.
    Ska helt klart prova nästa gång!
  • MBert

Det närmaste pannkakssmet du kan komma är nog äggvåfflor, men där ingår, som i alla andra våffelrecept, rätt mycket fett för att det inte ska fastna i våffeljärnet.

100 g margarin eller smör, smält och avsvalnat
    4 dl vetemjöl
    ½ tsk salt
    1 tsk bakpulver
    5 dl mjölk
    2 ägg

Smält fettet och låt det svalna. Kyl inte det smälta fettet för att det ska svalna fortare (t.ex. genom att blanda i kall mjölk) för så blandar det sig inte med smeten sen (våfflorna fastnar lättare och de blir inte lika goda). Man kan byta ut det smälta fettet mot 1 dl flytande margarin.
    Blanda mjöl, salt och bakpulver och hälften av mjölken till en jämn smet. Rör sedan ner resten av mjölken, ägget och fettet.
    Pensla våffeljärnet med smält fett inför första omgången, sedan behöver man inte smörja till resten.
    Våfflor med bakpulver bör serveras nygräddade.

• Aiwendil
    LillaFlamman skrev 2009-05-17 08:37:24 följande:
    Ush man blev ju jättesugen på våfflor, synd bara att man kräks av allt just nu så får väl hålla mig ett par veckor Ska helt klart prova nästa gång!
    Ja.. gör det.
    Vi har alltid gjort efter det receptet och det blir riktiga frasvåfflor.
    Fått mycket beröm för dom
    Kanske är för att det inte är nåt ägg i ....
    Isak / 07 03 09 - Tim / BF 09 08 21
  • LillaFlamman
    Aiwendil skrev 2009-05-17 10:10:59 följande:
    Ja.. gör det.Vi har alltid gjort efter det receptet och det blir riktiga frasvåfflor.Fått mycket beröm för dom Kanske är för att det inte är nåt ägg i ....
    De låter jättegott, enkelt med
    lever just nu på äpplen och riskakor men längtar tills jag kan äta normalt
  • MBert

Vi brukar också göra frasvåfflor på ung. samma recept.

100 g smör el margarin, smält och avsvalnat
    4 dl mjölk
    1 tsk bakpulver (eller 10 g jäst. Våfflor med jäst är frasiga även när de svalnat)
    3 dl vetemjöl

• Twilight

Vi kör alltid pannkakssmet i våffeljärn, så det går alldeles utmärkt

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • mm m

våffelsmet brukar va lite tjockare än pannkakssmet men annars går det bra

• Mysanochmimer

Jag gör samma smet till pannkakor, plättar och våfflor.
    Enda skillnaden är att i våffelsmeten har jag i lite mera mjöl och ibland lite bakpulver.
    Smält smör eller margarin har jag alltid i i smeten.

• mamlan

JAg brukar köra samma smet, och har INTE i en massa smör i någon av dem, en liten klick smör bara..inga 100 gram. Men då får man inte frasiga våfflor..men goda ändå.

• MBert

Hur mycket smör man har i beror ju också på hur stor sats man gör...

• Xnierratj

Mjölkfri Våffel- pannkaksmet

5 dl vetemjöl
    1 tsk salt
    1 tsk bakpulver

3 dl solhavremjölk
    3-4 dl vatten
    1 dl olja - raps

Svar på tråden kan man göra "våfflor" av pannkaks-smet..