• Kajan

Hjärtformad livmoder

Hej! Jag har haft två ma och ett mf (men även fått en dotter). Jag har en hjärtformad livmoder med en skiljevägg som går hela vägen genom livmodern. Jag undrar om det är fler här inne som har liknande avvikelse. Jag misstänker att det gör att risken för missfall för mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 18:24
    Jag misstänker att risken för missfall ÖKAR ska det vara förstås..

• Svar på tråden Hjärtformad livmoder
  • Wobi

Min mamma fick reda på som 23-åring(1966) att hon hade hjärtformad livmoder och att det nog skulle bli lite svårt för henne att bli gravid. Fem graviditeter senare, varav den sista vid 43 års ålder gick det ju ganska bra ändå.
    Själv gjorde jag min första IVF den 27/5 fick vid återförandet reda på att jag också har hjärtformad livmoder. Trots grundliga undersökningar med otaliga VUL och UL plus en röntgen av livmoderhålan har ingen tidigare sagt något om det. Om det inte går vägen med IVF denna gång tänkte jag i alla fall be gyn titta närmare på livmodern och se om där finns någon vägg som hindrar.

• Kyltsi
    lullbubb skrev 2009-06-05 19:46:25 följande:
    Idag blev det bekräftat, det som jag anat. Jag har en unicornis, troligen med en äggledare men två äggstockar. Nu blir det IVF-kö i 1,5 år. Ibland är det dumt att bo i stockholm.

Har tyvärr inga 50 000 att lägga på det. Kanske om något år, om sambon får jobb, men då är det ju inte så långt kvar. Fast mest hoppas jag att det ska ske spontant medan vi väntar.
    Ska det bli vidare utredning hurvida du har en eller två äggstockar? Vad sa läkaren om era chanser att bli gravida på egenhand?
    Håller tummarna att det sker spontant snart

Imorgon är det dags för mig att göra undersökningen och påbörja missfallsutredningen. Jag är sjukt nervös. Är så rädd att det kommer att göra asont och att jag kommer att ha skit ont efteråt är också rädd för vad de kommer att hitta.
  • Kajan

Hur är det med dig Kyltsi? Hur gick det idag? Jag hoppas allt har gått bra! Kram

• lullbubb
    Kyltsi skrev 2009-06-09 11:10:08 följande:
    Ska det bli vidare utredning hurvida du har en eller två äggstockar? Vad sa läkaren om era chanser att bli gravida på egenhand?Håller tummarna att det sker spontant snart Imorgon är det dags för mig att göra undersökningen och påbörja missfallsutredningen. Jag är sjukt nervös. Är så rädd att det kommer att göra asont och att jag kommer att ha skit ont efteråt är också rädd för vad de kommer att hitta.
    Hoppas det gick bra! Jag tyckte inte det gjorde särskilt ont, var helt uppskrämd innan. Hade tagit två alvedon och en ibumetin innan iofs, det tror jag var bra.

Läkaren jag har gått hos är rätt kass, faktiskt, känns som att jag vet mer än honom. Han sa inget om chanser, bara "det hindrar inte att man försöker" när jag frågade om nästa steg var IVF. När han vidarebefodrade röntgensvaret sa han också att jag troligen bara har en äggstock, men då var jag tvungen att protestera eftersom han själv sett två under ett tidigare VUL när jag åt pergo. Han såg tydligt ett ägg på varje sida, så då borde jag ju ha två. Sedan att den ena inte syntes så väl på röntgen är en annan sak.

Nu har han iallafall skickat iväg remissen till IVF, så nu hoppas jag att vi är klara med varandra.
  • MadeInFalun

Har oxå en hjärtformad livmoder, fick jag veta när jag fick min dotter då moderkakan kom ut och såg ut som ett hjärta =)
    Rätt sött på något vis, men dock konstaterade dom att det lett till mitt mf och ma jag hade innan jag fick min dotter.
    Så jao, det kan nog stämma att man lättare får missfall av hjärtformade livmödrar!

• ääni

Hej! Får jag fråga er med annorlunda livmoder: Hur har det upptäckts och hur har ni sett ut under graviditet? Har magen varit rund eller skev?

• Starkast

Här är en till , men skiljeväggen går endast halvvägs.

det ända problem jag haft är att de inte kunnat vända sig utan legat i säte.

• Starkast
    ääni skrev 2009-06-23 23:53:15 följande:
    Hej! Får jag fråga er med annorlunda livmoder: Hur har det upptäckts och hur har ni sett ut under graviditet? Har magen varit rund eller skev?
    Ingen skillnad i hur man ser ut jämfört med andra (även om det varit kul att se ut som ett hjärta ) Livmodern är ju en töjbar muskel. det har upptäckts vid kejsarsnitten.
  • Starkast
    Kajan skrev 2009-05-31 08:45:15 följande:
    snöig, det har synts på ultraljud. Det upptäcktes vid mitt första missfall som slutade med skrapning. Jag är inte säker på att min mamma har gjort ultraljud ens. Jag vet inte hur vanligt det var på den tiden.Ni som har skiljeväggar och fått barn, har ni haft blödningar under graviditerna? Jag hade ganska rikliga blödningar emellanåt även den graviditet som gick bra. Funderar på om det beror på skiljeväggen.
    Inga blödningar.
    Jag tror inte skiljeväggen spelar in, den är ju början till 2 livmödrar, på vissa går den ju ända ut så de har två av allt... Så tror blödningarna beror på andra saker - som alla kan råka ut för.
  • ääni
    Starkast skrev 2009-06-23 23:57:15 följande:
    Ingen skillnad i hur man ser ut jämfört med andra (även om det varit kul att se ut som ett hjärta ) Livmodern är ju en töjbar muskel. det har upptäckts vid kejsarsnitten.
    Men hade du rund mage även om du låg på rygg?

Min mage såg ut som en boomerang när jag låg på rygg.
  • Starkast
    Men hade du rund mage även om du låg på rygg?Min mage såg ut som en boomerang när jag låg på rygg.
    Ingen bumerang
  • ääni
    Starkast skrev 2009-06-24 00:03:11 följande:
    Ingen bumerang
    Konstigt... Jag kan verkligen inte förstå varför jag såg ut så. Aldrig var det någon bm eller läkare som förklarade heller när jag tog upp det.
  • Starkast
    Konstigt... Jag kan verkligen inte förstå varför jag såg ut så. Aldrig var det någon bm eller läkare som förklarade heller när jag tog upp det.
    Vi ser nog helt enkelt väldigt olika ut i våra magar Våra barn ligger olika de oxå.

Mina barn har suttit med huvudet rakt upp mellan/under revbensbågarna som fanns inte en susning att kunna böja mig frammåt ens.
Svar på tråden Hjärtformad livmoder