• Desse

Någon som har barn med tillväxtavvikelser?

Vi har precis påbörjat utreding då sonen har avikande tillväxt. Fick inte så mycket klara besked från läkaren så jag har suttit och läst en del på olika sidor på nätet. Är det någon av er som har varit med om det här?? Skulle vilja veta vad det kan bero på, i sonens fall har man funderingar på om det kan bero på tarmproblem. Läste någonstans att pojkar med dålig tillväxt ofta har en liten snopp om man jämför med jämnåriga, är det något ni tycker stämmer? Sen undrar jag hur det har gått för er som har behandlat med tillväxthormon?? Ja, egentligen vill jag veta ALLT om det här. Skulle visst göra en hjärnröntgen framöver då man ska kolla hypofysen.

• Svar på tråden Någon som har barn med tillväxtavvikelser?
  • Q78

Är nyfiken på vart du har läst det där med att pojkar med dålig tillväxt har liten snopp? Min kille (7 månader) är relativt kort och ligger en bit under tillväxtkurvan. Den senaste tiden har kurvan börjat pekat så smått uppåt igen men den BVC håller koll och skulle den dippa igen så kommer det att utredas. Läkaren sa att då kan det bli tal om tillväxthormon. Ang snopp så har min son en liten snopp som jag tog upp med BVC läkaren. Hon sa att man måste känna vart roten börjar och på så sätt se hur stor snoppen är. Min son har även mycket hull runt snoppen och därmed försvinner den i hullet. Men det kanske finns ett samband. Om du har läst det på nätet, kan du inte ge mig länken då.

Stämmer det med din son? Hur lång är han nu och hur har han följt kurvan?

• Desse

På min son stämmer det, var nog därför jag reagerade. Min son enligt den ena läkaren har tappat tillväxtkurvan från 1,5 år. Men hans ordinarie läkare anser att det är från 3 år. Från 3 år har det varit väldigt markant nedåtgående kurva. Från att ha legat en kurva över medelkurvan ligger han nu två kurvor under medelkurvan, vilket är stor skillnad. Jag kommer inte ihåg var jag hittade det där. Men jag gogglade på tillväxtavvikelser, tillväxthormon och liknande. Har ni tagit prover för att se hur hans tillväxthormon är? Eller håller de bara koll på kurvorna? Är barnet friskt för övrigt eller har ni drabbats av andra sjukdomar, neuropsykologiska handikapp eller liknande? Känns lite frusterande att ha ett barn som inte växer !

• minimalin

Min sons hypofys är missbildad och han får tillväxthormon och har även fått testosteron... hans snopp var liten när han föddes men efter behandlingar så ser han normal ut nu och växer normalt :)

• Q78
    Desse skrev 2009-05-15 10:16:43 följande:
    På min son stämmer det, var nog därför jag reagerade. Min son enligt den ena läkaren har tappat tillväxtkurvan från 1,5 år. Men hans ordinarie läkare anser att det är från 3 år. Från 3 år har det varit väldigt markant nedåtgående kurva. Från att ha legat en kurva över medelkurvan ligger han nu två kurvor under medelkurvan, vilket är stor skillnad. Jag kommer inte ihåg var jag hittade det där. Men jag gogglade på tillväxtavvikelser, tillväxthormon och liknande. Har ni tagit prover för att se hur hans tillväxthormon är? Eller håller de bara koll på kurvorna? Är barnet friskt för övrigt eller har ni drabbats av andra sjukdomar, neuropsykologiska handikapp eller liknande? Känns lite frusterande att ha ett barn som inte växer !
    TS: Min son har legat ca 1.5-2 kurvor under medelkurvan sen hans födsel på vikt, längd och huvudomfång. Nej, BVC har inte kollat hans tillväxthormon utan håller koll på kurvorna. Han har en förmodad hörselnedsättning annars frisk vad jag vet. Hur är det med din son, har han några andra sjukdomar?

Minimalin: hur gammal var din son när han fick behandlingar? Var det BVC som reagerade på liten snopp?

Googlade angående liten snopp och det kallas tydligen mikropenis när den är ovanligt liten. Då är de mindre är dessa mått:
    Nyfödd prematur 30 veckor
  • Q78

Oj alla mått kom inte med.

Här kommer de igen:

Nyfödd prematur 30 veckor

• Q78

Får det inte att fungera, sorry...

• minimalin

TS: Min son har legat ca 1.5-2 kurvor under medelkurvan sen hans födsel på vikt, längd och huvudomfång. Nej, BVC har inte kollat hans tillväxthormon utan håller koll på kurvorna. Han har en förmodad hörselnedsättning annars frisk vad jag vet. Hur är det med din son, har han några andra sjukdomar?Minimalin: hur gammal var din son när han fick behandlingar? Var det BVC som reagerade på liten snopp? Googlade angående liten snopp och det kallas tydligen mikropenis när den är ovanligt liten. Då är de mindre är dessa mått:Nyfödd prematur 30 veckor < 1,5 cm Nyfödd prematur 34 v
    [/citat]

Eftersom de visste från födseln att han skulle behöva tillväxthormon och testosteron så planerades behandlingarna in.. behandlingarna skedde/påbörjades inom 6 månaders ålder.

• kerstin71

Hej,

stämmer en del av det du skriver, min son har ett syndrom där det ingår tillväxthämmning; han är snart 3 1/2 år och väger 8.9 kg & är 80.5 cm, som
    en normal 9-mån-bebis enligt vår hab-dr. Han har även litet huvud och annat
    som är mycket mindre sen har han en del missbildningar på yttre och inre
    organ. Maila gärna mig i inbox om du vill fråga ngt mer.

Vårt stora problem är ju att få i honom mat så han kan växa (vilket iofs
    syndromet sätter stopp för ändå) Han sondas med blandning av reflux-
    välling och sondnäring, men måste göras mycket långsamt, bara hans
    mat tar 10 h(!) dygn...

Kram Anna

stolt mamma till Linus 03, Markus 06 & Fredrik maj 07
  • lollop81

Hej min sons tillväxt avtog vid ca 6 månader och vi gjorde utredningar i ca 2 år.testade mjölkfritt,glutenfritt näringsdryck mm men inget hjälpte.Han hade lågt hormonvärde hela tiden så då testades det med att sätta in tillväxthormon 1ggr/dag och nu 3 år senare fortsätter han växa på fint.Hoppas ni får rätt hjälp och att ni får rätt behandling mvh Louise

Svar på tråden Någon som har barn med tillväxtavvikelser?