Diva skrev 2009-05-13 14:14:41 följande:
Fast jag förstår inte nu. Känns lite som ni försöker bagatellisera och förenkla. Jag VET att en förlossning kan gå fina fisken och att den också kan gå åt helvete. Det vet väll de flesta kvinnor som ska föda barn. Rädslan däremot är förankrad i djupare saker (i regel). Som tidigare erfarenheter, andra rädslor som sjukhusrädsla, sprutskräck, utlämnande, tappa kontrollen, bli förnedrad osv. Det är inte så enkelt som att "om alla som hade det jobbigt knep igen skulle ingen vara rädd". Det är naivt att tro. Om detta vore en så stor del så skulle alla som någon sin läst eller hört om en jobbig förlossning vara skräckslagna.
Jag håller med dig! Det finns oftast en bakåtliggande förklaring till varför man är rädd, själv är jag i grav vecka 7 och jag är så rädd att jag funderat på abort. Men eftersom jag har en så stor önskan om barn, både jag och min sambo är överlyckliga för att jag nu är gravid så bara måste jag se till att fixa detta. Så nu har jag fått en bra kontakt med min läkare på KK och jag har blivit lovad kjejsarsnitt om de skulle kännas bättre för mig, men min vilja i första hand är att kunna klar att föda vaginalt för jag tror att det blir allra bäst för min kropp. Personligen tycker jag att alla ska få berätta sin förlossningsupplevelse om dom vill sedan är det upp till var och en att lysna och ta åt sig, alla vet vi ju att en förlossning är inte någon annan lik så vad är det som säger att din/min blir en dera endeandra? Alla vet vi ju oxå att en förlossning inte alltid är helt enkel och smärtfri, man kan ju vara rädd för olika saker tex, smärta(som man inte kommer ifrån) sjukhusmiljö, att tappa kontrollen och att låta någon annan ta över, rädd för hur man själv ska reagera vid smärta, rädd för hur man ska bli bemött på BB hur pass mycket förståelse och respekt personalen visar en när man har ångest och är rädd? oasv så finns det hur många anledningar som att vara förlossningsrädd! samtidgt som det är bra att tänka positivt och ha självförtroende för de tror jag verkligen hjälper en själv enormt mycke.... Lycka till alla förlossningsrädda!