• södertälje

fästingar hoppar

OJ jäklar vad förvånad jag blev när min Turbo kom in och stod vid köksbordet och jag såg hur en fästing landade på bordet.
    Inte visste jag att dessa läbbiga djur hoppade,brrr.
    Sen jag preparerat honom med frontline kryper dom omkring i pälsen på han istället för att bita sig fast.Jag kan ju tycka att det känns bättre när dom sitter fast än att dom ska hoppa och så högt,trodde i min enfalld att dom satt och väntade på att någon varmblodig varelse går förbi dom och att dom som ramlade ner från gräs och buskar,men efter att jag sett detta,läskigt.

• Svar på tråden fästingar hoppar
  • April Mamma

Fy då........I hate fästingar!!

• MizfReak

usch fy för fästingar.. här har vi inga , men de kommer väl hit upp någon gång oxå.. :( jobbade på ett hunddagis i halmstad för några år sen å då fick man plocka fästingar dagligen.. huvva *ryser*

• Nekka

fästingar kan inte hoppa, jag skulle tippa att det är något annat mysigt litet skadedjur han bär i pälsen.

vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i min famn....
  • södertälje

Nekka:jag stod ju brevid när jag såg den landa på köksbordet och jag vet hur fästingar ser ut.Som små krabbor(nymferna)

• Nekka

ja, jag kan inte svara på vad det var för nåt djur, men det är fakta att fästingar inte hoppar, det står överallt där man kan läsa om dom.

vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i min famn....
  • Rottis77

Fästingar kan inte hoppa, men dom kan ju klättra på väggar mm, så den kan ju trillat ner på bordet, men hoppat har den inte gjort.

Fästingen gör INGEN nytta alls på denna planeten, finns inte ens nåt annat djur som äter dom, skit djur!

• södertälje

Konstigt var det i allafall,även om den hoppar eller inte,den dök upp på bordet när katten kom in.
    Äckliga jävla ohyra,tur att jag har husspindlar som äter sånt ohyra och annat.
    Är väldigt rädd om mina spindlar,jag är innehavare av 2 stycken som håller till i hall och kök.Dom smaskar i sig silverfiskar och andra godsaker.

• Heisan
    Rottis77 skrev 2009-05-12 18:12:51 följande:
    Fästingar kan inte hoppa, men dom kan ju klättra på väggar mm, så den kan ju trillat ner på bordet, men hoppat har den inte gjort. Fästingen gör INGEN nytta alls på denna planeten, finns inte ens nåt annat djur som äter dom, skit djur!
    "Fästingen är viktig därför att den sprider sjukdomar.
    ? Fästingen bidrar till regleringen av djurarter i naturen. Den kan tillsammans med stickmyggor och loppor orsaka död, säger Jaenson-professor i medicinsk entomologi på Uppsala Universitet- kallt.
    Dessutom är den värddjur för parasitsteklar och föda till skalbaggar, fåglar, näbbmöss och andra spindeldjur (fästingen är nämligen ingen insekt utan ett spindeldjur), förklarar professorn som nästan verkar gilla de små krypen."

Citerar från en intervju med sagde man...*L*
  • Rottis77
    Heisan skrev 2009-05-13 20:29:16 följande:
    "Fästingen är viktig därför att den sprider sjukdomar.– Fästingen bidrar till regleringen av djurarter i naturen. Den kan tillsammans med stickmyggor och loppor orsaka död, säger Jaenson-professor i medicinsk entomologi på Uppsala Universitet- kallt.Dessutom är den värddjur för parasitsteklar och föda till skalbaggar, fåglar, näbbmöss och andra spindeldjur (fästingen är nämligen ingen insekt utan ett spindeldjur), förklarar professorn som nästan verkar gilla de små krypen."Citerar från en intervju med sagde man...*L*
    Verkar vara olilka vem man pratar med, har varit på många föreläsningar om just fästingar och då har dom sagt att det inte varit nåt annat djur som ätit dom, men det är väl bra om nån vill äta dom så det blir färre kvar!
  • Heisan
    Rottis77 skrev 2009-05-14 07:16:47 följande:
    Verkar vara olilka vem man pratar med, har varit på många föreläsningar om just fästingar och då har dom sagt att det inte varit nåt annat djur som ätit dom, men det är väl bra om nån vill äta dom så det blir färre kvar!
    Jag håller med.. Har en hund som är vit o plockar minst 20 fästingar om dagen på henne som kryper omkring eller sitter fast...*hatar*
  • Rottis77
    Heisan skrev 2009-05-14 07:40:37 följande:
    Jag håller med.. Har en hund som är vit o plockar minst 20 fästingar om dagen på henne som kryper omkring eller sitter fast...*hatar*
    Har du inget fästingmedel på henne?
  • Heisan
    Rottis77 skrev 2009-05-14 07:49:53 följande:
    Har du inget fästingmedel på henne?
    Jag ska sätta på henne frontline imorgon, men de allra flesta plockar jag när de kryper i pälsen så jag får ta fram kardan ett par gånger om dagen o borsta...
  • Matsini

Du har rätt!
    Satt på trappen i morgonsolen då Norska skogskatt äntrar scenen
    Å hallå! En fästing som inte bitit sig fast!

- "Den krossar jag med en sten mot trappan." tänkte jag när jag med djuret på pekfingret tittade bort blickandes efter ett lämpligt mordredskap. Då kände jag som en 'stöt' i fingret och förvånad sökte sig min blick tillbaka till pekfingret med den rätt stora fästingen faktiskt!
    BORTA!
    Jag söker med blicken efter den hela tiden medan tanken på 'stöten' gnager i mitt analytiska sinne:

- "Kan det vara så att fästingar är utrustade med någon slags 'fjädermekanism' och att det var när den 'utlöstes' med ett typ; 'SPROJING!' som jag kände som en stöt?! OCH! ...varts är den nu?! Jag menar, jag har ju lätta badshorts på mig!!!"

Efter att ha grötat runt i urskogen kring genitalierna och inte funnit, tack o lov, något så tycker jag nu: - "JÄDRAR! Det kryper ju på och i kroppens alla skrymslen! Kan  det verkligen vara så, att de hoppar och då, hur långt?!"

Jag googlade fram ett svar från Södertälje med Turbo och 'fästingen' i fokus...hmm!

Jag tror dig!
    Varför visste jag inte det?

Oj? Nu kliar det på hakan...! Och... nu under armen!

Svar på tråden fästingar hoppar