• sofie och laura

Något prematur barn som fått en diagnos?

Vill bara höra med er andra föräldrar till våra älskade prematurer?

Har ditt barn fått ngt men efter sin födsel?
    Har läkarna ställt en diagnos där motoriken inte kommer ikapp?

Min son som blir 2 år har fått nästan en halv ställd diagnos?
    Spastisk diplegi en liten cp skada som gör att han inte kan koppla att använda benen så han kan inte gå ännu?

Han kan sitta med hjälp av mig, krypa på alla fyra,
    sitta på knä från krypandes Pratar oerhört mkt!

Vi har fått skenor till lille man nu och ser en liten förbättring

någon som har ngt liknande????

• Svar på tråden Något prematur barn som fått en diagnos?
  • Picazzo94

Min son föddes i v. 29+1. Man upptäckte tidigt en hjärnblödning, och för ett år sedan fick vi diagnosen spastisk diplegi. Han är påverkad mest i benen och rör sig på samma sätt som ditt barn. Han är 2,5 år. Han ska få botox om en vecka för att minska spasticiteten i benen. Hör av dig om du undrar över något
    Sofia

• knasfia

när upptäckte ni att det var något "fel"? min son har också haft hjärnblödning men vi vet inte alls om det har blivit några men ännu, han är nu 4 månader.

• Picazzo94

Vi märkte tidigt att han bara låg med huvudet åt vänster.
    Vi gick på sjukgymnastik från början, direkt när vi blev utskrivna från Neo och sjukgymnasten berättade för oss vad vi skulle vara uppmärksamma på och vad vi kunde förvänta oss. Tex att han inte vände sig från mage till rygg själv när andra barn gjorde, han hade dålig balans redan från början och hade svårt att hålla huvudet då han var lite svag i nackmusklerna. Han var/är sen i all motorisk utveckling, började krypa när han var 1,5, ställa sig mot möbler ungefär samtidigt. Han är stel i benen och det märkte vi tidigt. Men vi har haft mycket hjälp redan från början, dels från sjukhuset och dels från barnhab. Vi har vetat ungefär hur hans utveckling skulle te sig och har kunnat träna i förebyggande syfte. Han går fortfarande inte utan stöd, men snart så! Hans balans är fortfarande dålig, men annars utvecklas han precis som sina jämnåriga, mentalt alltså. Motoriskt har han en del svårigheter pga spasticiteten.

Svar på tråden Något prematur barn som fått en diagnos?