• Lowlow

dömd barnlös?

jag fick veta i unga ålder att ja kanske inte kunde få barn.
    Föddes utan flimmerhår i vissa delar av kroppen.
    urdåligt imunförsvar och jätte infektionskänslig.

jag har idag vid 22 års ålder sökt råd och hjälp.

men ALLA säger olika.
    sist jag hörde var att jag varFÖR UNG.
    och att den dag jag är bestämd på att skaffa barn så ska ja söka upp dom.

MEN jag vill veta om ja kan eller inte.

jag vet inte vart jag ska vända mig, eller vad jag ska ta mig till.

råd någon?
    Står om detta i min blogg med.

• Svar på tråden dömd barnlös?
  • mytrouble

Lowlow: Har läst din blogg. Mycket jobbigt du gått igenom Tyvärr finns det inget säkert sätt att få reda på om man kan få barn eller ej innan man försökt. Även om alla blodprover och undersökningar är helt normala så är det ändå inte säkert att man kan bli gravid. Så därför kommer du aldrig att få veta det innan du försökt. Men skulle det sedan bli problem så kan ändå de allra flesta få barn på något sätt med hjälp av dagens vetenskap och metoder. Är det äggstockscancer du är opererad för? Jag vet en tjej här på FL som haft det och nu är gravid efter provrörsbefruktning (IVF)! Om du har problem med flimmerhåren (kan ju påverka äggledarna) så kan man också lätt komma runt det med IVF. Och att ha dåligt immunförsvar och vara infektionskänslig är inte något som minskar chansen att få barn. Tvärtom, det är de med för BRA immunförsvar (typ autoimmuna sjukdomar) som kan ha problem att få barn. Jag tycker du ska försöka glömma den där domen från unga år som din mamma gav dig. Vetenskapen utvecklas hela tiden och alla möjligheter som finns nu kanske inte fanns då. Jag är helt övertygad om att du kommer att kunna få barn på något sätt. Visst, det är inte säkert att det kommer att gå så lätt, men på något sätt tror jag det kommer att gå Kram!

Svar på tråden dömd barnlös?