• timbs

Tillstånd att resa själv med barn

Hej!

Jag bor i USA och ska flyga hem på besök till Sverige med min dotter och har hört att det kan vara bra att ha med sig ett "resetillstånd" som ger mig tillåtelse att resa ut ur landed med min dotter då min man (pappan) inte kommer att följa med. Ar det någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Tillstånd att resa själv med barn
  • erimother

Jag har också hört det men aldrig brytt mig tidigare förräns i påskas när vi flög till London och de frågde mig om jag kan bevisa att min dotter är MIN DOTTER eftersom vi har olika efternamn, SÅ fr o m nu så kommer jag att ha med mig personbevis som talar om att jag är hennes mamma

• Gates

Om du kontaktar den svenska ambassaden/ konsulatet narmast dar du bor sa bor de kunna beratta vad som galler for inresa till Sverige. For utresa fran USA har jag ett vagt minne av att det kan vara bra att ha ett notariserat (sp?) brev som den andra foraldern har skrivit under. For att vara pa den sakra sidan skulle jag nog kolla med flygbolaget ocksa om de har nagra regler runt det, du ska trots allt checka in innan du kommer till passkontrollen.... och det vore lite trist att upptacka att de forvantade sig nagot annat papper.

Hittade det har:
    www.familytravelforum.com/how/advice/10545-Required-Documents-For-Travel-With-Minors.html

• 3 barn i familjen

Ring till tullen pa flygplatsen for info... Jag bor i Bulgarien, och nar jag reser sjalv med mina tre barn har jag alltid ett papper dar min man godkanner att jag kan resa ut med barnen, med barnens namn och fodelsenummer, och en stampel fran Notariat. De vill alltid se pappret pa flygplatsen och tar alltid en kopia pa det....

• rasajj

Sist jag flog hem med mina dottrar (fran USA) sa hade jag papper, jag hittade en sida dar man kunde fa printa ut ett forskrivet brev och bara fylla i detaljerna sjalv. Man skulle ha det brevet, aktenskapsbevis (eller kopia av, notarised), kopia av pappans korkort och hans fodelsebevis. Samt barnens fodelsebevis dar det star vem som ar fadern. Samt pass da.. Det tog en himla tid att fa till allt, men..

Sedan sa var det INGEN som brdde sig om att ens titta pa dessa papper, nar jag val reste..

Men det var nog bra att ha anda, utifall att..

Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • Jess

I or okte min Australiske man (ganska mork) och helsade po mina foreldrar i Sverige med vor extremt blonda dotter. De hade veldiga problem i Malaysien. De blev nestan fast der.

Jag har rest ensam med barnen flera gonger utan problem. Jag har svenskt pass och de australiskt, med det har aldrig varit nogra problem.

Svar på tråden Tillstånd att resa själv med barn