• Karisma

Kan man jogga varje dag 5-7km?

hej hopp,

Har kommit på att det är så roligt att vara ute och jogga. Jag tar alltid med mig brorsans hund Kayla när jag springer. Det blir 5-7km per gång. Vi ska till Mallorca om 3veckor och skulle vilja att kroppen hann dra ihop sig så mkt som möjligt innan dess.

Vad tror ni, kan jag jogga varje dag eller åtminstonde 6dagar i veckan? kommer det ge resultat på kroppen?

Tacksam för alla synpunkter jag kan få.

Nu är det alldeles strax dags att ta en runda i solskenet.

/Kristina

• Svar på tråden Kan man jogga varje dag 5-7km?
  • Prisssan

Det borde ju ge resultat på kroppen, om du inte lyckas äta mer än att få i dig. Orkar du springa så mkt var dag så kan du säkert göra det, men jag hade lyssnat på kroppen och tänkt på att ta det lugnt någon gång ibland.

Fantastiskt att du tycker det är så kul att jobba, önskar jag orkade men jag får hålla mig till powerwalk.

Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • Vickan I

Se till att variera löpningen för bästa resultat. Ex långt och långsamt ngn dag, explosivt en annan gång, intervaller, mjölksyreträning typ trappor/branta backar. Då får du bättre resultat. Men tycker absolut du ska låta kroppen vila iaf en gång i veckan. Eller ännu bättre, byt ut ngt pass mot lite styrka...går att göra ute det med utan en massa maskiner!

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Karisma

Nu ska jag ut och springa/jogga men svarar så fort jag kommer in.

Runt älven finns förresten massor med trappor, vovven älskar trappor dessutom.

Kanske skulle springa uppför dem ngn av dagarna. (Det är låååånga trappor rakt upp för bergsväggen.

Tack för svaren.

/Kram K.

• Vickan I

Duktig du är .

Kroppen är smart och "lär" sig ganska fort hur mkt (så lite som möjligt) den måste anstränga sig för att klara en viss distans på en viss tid. Därför minskar resultaten avsevärt efter ett tag om man springer ungefär lika långt, i samma tempo, på samma sträcka varje gång. Därför är variationen i löppassen jätteviktiga.

Usch jag borde också sätta igång igen, men jag skyller fotfarande på att bebis är liten . Får jag en lyxtimme för mig själv sover jag hellre, haha.

• Videli

Kroppen måste vila mellan gångerna för att förbränna och bygga muskler.
    Brukar vara dåligt för kroppen att gå på sådär hårt.

Bättre att vila någon gång på dina dagar ger bättre resultat då

Måste säga att du är jätteduktig, måste oxå komma igång. Hihihi skyller oxå på att jag har en "liten" *host Han är 1½ nu

• Egentligen Velouria

Ja precis! Vila är faktiskt lika viktigt. Glöm inte heller att om du går ut jättehårt är chansen stor att du faktiskt tröttnar. Varför är det så viktigt att du kommer i form till en sketen semesterresa? Det är ju inte så att alla andra på Mallorca är superfit
    Satsa på att träna lagom istället, då mår du bäst.

• Karisma

Nä jag vill vaara snygg till Mallorca.

Måste ha ett sånt mål. Ok jag kan ändra till 5-6ggr/v. Vet åxå att vila är viktig, vet bara inte hur mkt vila kroppen eg behöver.

Får försöka fundera ut hur jag ska göra för att variera träningen. Göra ngt slags schema för träning runt älven. Är så bra för hundar där.

Min minsta är 8mån nu = dags att köra igång med att få bort bebismagen.

Det jag tänker på det är the biggest loser som går på kanal5 varje lör/sön morgon. Där springer de på löpband väldigt mkt och tränar flera timmar per dag. Och de går ner bra i vikt. Samtidigt har de personliga tränare som kan hålla koll på dem.

Jag har en träinngsdvd som är en heldel styrka i, kanske skulle köra det ngn dag?

Jag är eg en soffpotatis ut i fingerspetsen men känner att det är så befriande att få fara ut och springa och runt älven är det ju så fint åxå. trodde inte ens jag orkar det och nu springer jag runt nästan hela.

Tack så väldigt mkt för de svar jag fått. Ni är snälla som hjälper mig. Ska försöka tänka ut ett träningsprogram. Hur länge ska man springa i trappor om jag skulle göra det ngn av dagarna?

Kom just på att jag kan ju springa upp till slalombacken, där är det mkt uppför. (Så klart )

Imorgon ska jag springa på stan och shoppa hela dagen så då får rundan runt älven vänta.

/Kram K.

• Kakan Mascha

Duktig du!
    Men håller med tidigare inlägg om variation.
    Olika muskelgrupper lite om vartannat så får andra muskelgrupper vila. Styrka tror jag är ett bra komplement till löpningen.
    Springa lite längre någon gång, lite kortare med högre tempo. Eller i sekvenser, snabbt-långsamt-snabbt-långsamt etc.
    Finns säkert något att hitta på nätet om du bara vill löpträna, för att få variation.

Lycka till!
    Ps, bra att du har mål, försök bara sätta upp ett mål efter semesterresan också, för inte vill du tappa kondisen och kroppen efter den? Ds.

• Karisma

Kakan Mascha skrev 2009-05-08 19:37:13 följande:

Duktig du! Men håller med tidigare inlägg om variation.Olika muskelgrupper lite om vartannat så får andra muskelgrupper vila. Styrka tror jag är ett bra komplement till löpningen.Springa lite längre någon gång, lite kortare med högre tempo. Eller i sekvenser, snabbt-långsamt-snabbt-långsamt etc. Finns säkert något att hitta på nätet om du bara vill löpträna, för att få variation. Lycka till! Ps, bra att du har mål, försök bara sätta upp ett mål efter semesterresan också, för inte vill du tappa kondisen och kroppen efter den? Ds.
    Nä verkligen inte! har just tappat 13kg med cambridge, nu vill jag att de återstående ca9kg ska bli genom träning och rätt kost. Är med i viktklubben nu så jag käkar from imorgon 1300kcal/dag.

Får fundera på träning sen lägga ut här så får ni tycka till. Vill inte söka på nätet, orkar inte då det inte är skräddarsytt efter mig.

/K
  • Vickan I

Ett annat tips är denna hemsida http://iform.se/rundan , där kan du rita ut och mäta hur långt du springer på en karta där du bor . För mig var det kul att kunna mäta ut olika streckor i området och sedan pressa tiderna på dessa!

http://iform.se/emne/loepning bra tips om löpning och träning .

Min lillskit är 4 mån, så jag softar ett tag till ...

• Karisma

På fredag ska jag och lillsyrran springa ner till älven och där springa i trappor.

Hur länge ska vi sammanlagt springa i trappor?
    Ska vi springa konstant i tex 30min eller "bara" 5min och sen vila i 1minut?

Vad är det bästa ang springa i trappor.

/kristina

Svar på tråden Kan man jogga varje dag 5-7km?