• Frida87

Ang. igångsättning!!??

Hejsan! Har lite funderingar kring det här med igångsättning. Är bara gravid i vecka 20 än så länge, men redan börjat funderat på det här med förlossingnen. Med dottern gjorde jag snitt, å med sonen var det vaginal förlossning. Undrar om något här kanske vet om man kan bli beviljad igångsättning, pga av rädsla sen förra förlossningen?? Tyckte min förra förlossning kändes som rena kaoset. Hade ingen kontroll på något alls, å sprack VÄLDIGT mkt. Var super stressad. Så någon som kanske vet om man kan få beviljad igångsättning pga av detta? Känner jag vill ha mer kontroll denna gång, känna att allt inte bara kommer så plötsligt. Tacksam för svar>!

• Svar på tråden Ang. igångsättning!!??
  • Maiia

En igångsättning är ju precis samma som en spontan förlossning när väl värkarna kommer igång.
    Nu har jag ju inget att jämföra med,har fött barn en gång och med igångsättning.
    Hör med din bm,denne vet nog precis vad som gäller.
    Jag tyckte det var superstressigt med igångsättningen iom att det springer folk in och ut ur rummet hela tiden för att checka droppet(som för övrigt gjorde att värkarna tog en mardrömsvändning)
    men såklart upplever vi detta olika.

lycka till hur det än blir!

• Tricky

Säger samma sak. Igångsättning är ju som en vanlig förlossning förutom att du vet när du ska föda. Många upplever dessutom igångsättningar som mkt värkar och ingen vila mellan och själv hade jag mkt pinvärkar som inte ledde någonvart, så jag vet inte varför du skulle känna att du hade mer kontroll?

• Snart vår tur

Är du rädd för att spricka så är väl inte igångsättning nåt alternativ. Varför vilja ta massa syntetiska hormoner (som man oftast får vid igångsättning..finns iof kateter-metoden oxå) då värkarna oftast kommer alldeles för fort så kroppen inte hinner med?

Det skulle väl vara jättesmidigt att veta att värkarna kommer på tis kl. 14,00..så man kan planera in det liksom. Men så funkar det ju inte. Jag tycker inte man kan begära någon igångsättning pga att man vill veta när det börjar. Det gör man när det gäller liv eller död för mamman eller för barnet. Du är ju bara i v.20..ta dessa veckor fram till förlossningen och gå profylax-kurser och försök förbered dig mentalt. Finns aurogrupper o samtal. Försök öva avslappning.

• Lilly Li

Håller med dig TS! Det är en enorm skillnad på att veta att man får bli igångsatt jämfört med en naturlig förlossning. Väntar mitt andra barn och har verkligen panik för förlossningen! Jag känner dock att jag skulle vilja bli igångsatt hellre än att ha kejsarsnitt eller en spontan förlossning.
    Ska på aurorasamtal snart och hoppas på hjälp att få en förlossningsplan. Har du blivit remitterad dit, TS?
    Mina största rädslor handlar om att få en lång utdragen förlossning som sist och knappt ha kraft när krystvärkarna kommer, samt rädsla för att bli överraskad av smärtan och värkarna, få ett stort barn mm.

Att vilja bli igångsatt handlar inte om att det är "smidig"! Det handlar om ett sätt att hantera sin rädsla. Om man inte är rädd fattar man nog inte det utan tycker att det beror på lathet, tyvärr...

TS, stå på dig i att få komma på samtal för att reda ut det bästa för dig! Lycka till!

• Fru Fasth

Jag väntar nu mitt andra barn med bf 4 augusti. Med första startade allt naturligt på bf+16 med värkar kl 05.00 på torsdag morgon och hon är född 21:20 på kvällen. Tyckte inte att nån del i själva förlossningen gjorde ont utan hade det ganska så kul under hela förloppet. Nu med andra barnet har jag fruktansvärd foglossning. Har vart sjukskriven sen v 15 och det blir bara värre o värre. Så min BM funderar om jag ska bli igångsatt i v 37+. Men vilket är värst egentligen?! Foglossning eller igångsättning?! Tycker att alla skrivet att det är sååå jobbigt och att det gör sååå ont!

♥ (¯`°?.¸ ♥ www.metrobloggen.se/frufasth ♥¸.?°´¯) ♥
  • Humbla

Jag är själv inte gravid nu, men födde en son -06 med igångsättning.
    Är mer rädd för att sättas igång igen nästa gång, än att låta det ske naturligt.
    På papperna gick min förlossning finemang, men upplevelsen var inte lika bra.
    Fick snabbt täta och starka värkar, med inga vilopauser mellan. Min första värk var lika stark som den sista. Orkade med möda krysta ut honom, var nära att få ta till sugklocka, men slapp den. Det gick ganska fort också trots EDA, och jag sprack lite.

Så jag kan inte säga att jag rekommenderar igångsättning, jag hoppas innerligt att jag slipper få en sådan igen.

• Lilly Li

Tycker att det verkar finnas lika många positiva berättelser som negativa om igångsättning. Likadant som med spontana förlossningar...

Spontan förlossning funkade inte alls för mig, måste prova nåt annat denna gången för samma upplevelse klarar jag inte mentalt att ha framför mig igen!

• Alisa

Har du pratat med din BM om detta med oron inför förlossningen?
    Låter som ett bra ställe att börja med och jobba sig framåt med ev aurora osv. Tror att det är få saker som gör att man får planerad igångsättning utan ordentlig "utredning"/genomgång av bakomliggande orsaker.

Gällande igångsättning jämfört med naturligt förlopp har jag två naturliga starter och en igångsättning bakom mig. Första naturliga var lugnast. Andra: igångsättning och tredje: naturliga liknande varandra fysiskt, båda gick väldigt snabbt och gjorde väldigt ont.

• CaCC

Jag har världens ångest inför min förlossning. Inte pågrund av att föda utan just på grund av att inte ha kontroll på saker. Jag är i vecka 36 nu och började känna så här för ca 1-2 veckor sedan, just för att det börjar närma sig. Det är absolut INTE av smidighet jag skulle vilja veta när det är dags utan för att slippa denna fruktansvärda ångest.
    Så mitt tips till dig är att inte vara så snabb att dömma att det skulle vara av smidighet.

Snart vår tur skrev 2009-05-17 16:01:29 följande:

Är du rädd för att spricka så är väl inte igångsättning nåt alternativ. Varför vilja ta massa syntetiska hormoner (som man oftast får vid igångsättning..finns iof kateter-metoden oxå) då värkarna oftast kommer alldeles för fort så kroppen inte hinner med?Det skulle väl vara jättesmidigt att veta att värkarna kommer på tis kl. 14,00..så man kan planera in det liksom. Men så funkar det ju inte. Jag tycker inte man kan begära någon igångsättning pga att man vill veta när det börjar. Det gör man när det gäller liv eller död för mamman eller för barnet. Du är ju bara i v.20..ta dessa veckor fram till förlossningen och gå profylax-kurser och försök förbered dig mentalt. Finns aurogrupper o samtal. Försök öva avslappning.
Svar på tråden Ang. igångsättning!!??