• LoLiNi

I valet och kvalet av ÄD-klinik

Vi står i valet och kvalet mellan Ava-kliniken i Riga, Lettland och Elite-kliniken i Tarttu, Estland.
    Prisskillnaden är ca 2000 Euro vilket naturligtvis är en stor skillnad, men det är inte enbart det som avgör saken.
    Det är svårt att jämföra de olika klinikerna eftersom deras upplägg och informationssidor är så olika.

Ava-klinikerna känns väldigt solida och välorganiserade, där har de en gedigen personalkår som kan utföra alla behandlingar och tester på plats.

Elite-kliniken å andra sidan, har hållit på minst lika länge och har goda resultat, men de föredrar å andra sidan att samarbeta med sina klienter/patienter på ett annat sätt, med att göra alla förberedande tester och behandlingar i hemlandet i samråd med svensk läkare.

Det känns tryggare med en välorganiserad klinik som kan göra alla behandlingar och tester på plats - det innebär dock fler resor.
    Å andra sidan så är det bekvämt med att göra bara de resor som är nödvändiga för ÄD (lämna sperma & själva ET/FET).

Har sett att många har gjort ÄD via AVA-Riga och talar varmt för dem, men är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av Elite-kliniken?

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-03 01:55
    Tydligen inte så lätt att få kontakt här...
    *besviken*

• Svar på tråden I valet och kvalet av ÄD-klinik
  • Gottisen

Letade efter information på nätet om EGV kliniken i Riga. Ville läsa om vad andra tycker om dom.
    Några hade skrivit här på FL -08, de sa att kliniken var strulig och opålitlig.
    Vi har funderat på att åka dit för ÄD, men man blir ju osäker när man läser sådant.

Finns det någon här som har lite färskare information eller kanske som nyligen varit på EGV, som vill berätta hur de är därborta.

Är det en tummen upp eller tummen ner klinik?

• Bette

AVA kliniken i Riga är helt suveräna, det är fräscha lokaler också. Titta in på deras hemsida, jag tror på att använda sig av en lite mer välrenommerad klinik och då betala lite mer, men då tror jag också att man får lite mer service.

De tar blodprover och så där om ni vill.

Bette

• Solis65

Gottisen: De är helt ok. Det var vid byte av koordinatorsom det var en del strul. 

Nu skall det gå!!
  • OlgaBoris

Hej,

vi kom hem från AVA-kliniken i St Petersburg för två veckor sedan och jag har precis fått besked om att jag är gravid.

Jag ser att AVA i St Petersburg inte är en av de kliniker du undrar över, men jag vill ändå passa på att rekommendera den! Priserna ligger lite lägre än AVA-klinikerna i Finland och det är i princip ingen väntetid. Jag har kunnat göra alla inledande läkarbesök och få medicinering från en läkare i Sverige som kliniken nyligen har inlett samarbete med och han är väldigt bra.

På AVA är de duktiga på engelska och svarar alltid mycket snabbt på mail. Vi har haft kontakt med Dr Olga Zaytseff och hon har varit oerhört noggrann och dessutom väldigt trevlig! Även klinikens kontakperson för utländska klienter, Julia Reutova, är mycket trevlig och duktig på engelska. Vi har hela tiden fått bra information (betydligt bättre än vad vi har fått vid svenska kliniker när vi har gjort IVF och äggdonation tidigare). Dessutom fick vi med två sorters sprutor hem som tydligen ska kunna minska risken för missfall - man ska en spruta av vardera sort i baken omgående om man får en blödning efter positivt gravtest. Hoppas vi slipper använda dem...

Vi har tidigare gjort ett försök med äggdonation på Karolinska i Huddinge där vi upplevde bemötandet och informationen som väldigt dålig och AVA St Petersburg är tusen gånger bättre! Kan varmt rekommenderas.

Jag kan dessutom konstatera att det är lättare att fördriva tiden i St Petersburg än i Riga. St Petersburg är en väldigt pampig stad och det finns mycket att se, även om ryssarna i gemen inte är särskilt serviceinriktade. Nackdelen är dock att det krävs visum för att åka till Ryssland (ca 800 kr per person). Vi bokade vår resa genom Framresor.se på Kungsgatan i Stockholm.

Jag önskar dig lycka till oavsett vilken klinik du väljer!

• plupp06

OlgaBoris var du tvungen att göra ett första besök på kliniken?

• plupp06

Glömde säga grattis OlgaBoris!!

• Gottisen

Tack för all information.
    Det är ju en hel jungel man skall gå igenom.

OlgaBoris: Vad heter sprutorna du fått med dig hem?
    Ett stort grattis till plusset. : )

• hymafr

Grattis OlgaBoris!

Estra: Jag har också varit där och jag fick göra ett första besök för samtal och undersökning.

Gottisen: Sprutorna är säkert desamma som jag fick. De går tyvärr inte att få tag på här i Sverige, men det är egentligen bara Progynon och Progesteron, om jag förstått saken rätt. Att det är i sprutform ska tydligen skynda på upptagningen av ämnet.

Vad kul att ni gillade kliniken, OlgaBoris. Det gjorde jag också. Och visst är Dr Olga rar?

• hymafr

Låla67: Tack för tipset om läkare. Jättebra att ha i reserv om min nuvarande fortsätter strula.

• LoLiNi

hymfr: Jag ser det som en självklarhet att dela med mig av det jag kommer på! Det är tillräcklingt svårt att vara kvinna här i världen, även i super-duper i-landet Sverige och för kvinnor i vår position så är livet ännu tuffare.
    Efter mina tio år i USA har jag lärt mig att om vi tjejer inte håller ihop och stödjer varandra så sätter vi bara krokben för oss själva!
    Hur tror ni annars att männen ligger så långt före, förutom de uppenbara fysiska skillnaderna i styrka, jo - de nätverkar! The good-old-boys Club!

En stor kram till alla andra tjejer här som kämpar och jättestort grattis till OlgaBoris & mytrouble! Håller mina tummar allt vad jag kan för att det ska gå hela vägen för er!

• OlgaBoris

Hej allihop,

Estra: vi behövde inte göra ett första besök eftersom vår tidigare hemortsläkare (vi har gjort IVF i Falun tidigare) lyckades etablera en så god kontakt med AVA St Petersburg. Som jag har förstått det är han nu deras samarbetspartner i Stockholm. Han heter Dr Claes Jüllig och har mottagning på Karlavägen i Stockholm. Han är väldigt bra. Överenskommelsen mellan honom och AVA är att 10 procent av priset betalas till honom i stället för till AVA (vilket verkar vara det vedertagna även med svenska kliniker). AVA är definitivt väldigt noggranna och omsorgsfulla och de vill ha massor med blodprover, ett friskhetsintyg för kvinnan och spermaprov för mannen. Dr Jüllig ordnar alla remisser, men friskhetsintyget får man skaffa själv. Jag vände mig till en klinik på Sveavägen (kommer just nu inte ihåg vad den heter).

Gottisen: Sprutorna är mycket riktigt progesteron och något som heter Dicinon.

Hymafr: Dr Olga är supergullig!

Tack för alla lyckönskningar! Jag hoppas verkligen att allt kommer att ordna sig för er alla som ännu inte lyckats!!

• plupp06

Tack för svaret olgaboris! En liten följdfråga bara, vad menar du med friskhetsintyg? Är det att de sedvanliga proverna såsom HIV, syfilis mfl eller är det en stor hälsoundersökning som måste genomföras?

• Happies

Har inte själv gjort ÄD men ska göra det i Finland. Tycker AVA i Åbo och Tammerfors är bra, de talar också svenska på båda ställen. När vi ställde oss i ÄD kö i förra veckan så sa de att kön är så kort att vi får göra det redan i höst. Ifjol var det ett års kö så det är stor skillnad. Synd att det är så dyrt.

• Bettina

Hej

Grattis OlgaBoris! Så spännande. Håller tummarna för er.

Jag och min man är också på gång med ÄD.
    Vi har haft mail kontakt med AVA och de verkar mycket trevliga.
    Har även kontaktat Pronatal i Prag, Invicta i Polen och ArtMedica på Island men ännu inte fått svar där.

Är det någon som känner till dessa klinikerna och kanske till och med har erfarenhet från dem?
    All information uppskattas verkligen.

Hälsningar
    Bettina

• actionvera

Hej!
    Jag kommer att göra ÄD på EGV i Juni. Jag har inte fysiskt varit där än men har haft en väldigt bra mailkontakt. Jag har alltid fått svar på mina mail redan samma dag eller dagen efter.
    Jag har också bett om ett preliminärt schema för mediciner och har fått det.
    Nästa vecka börjar jag min behandling med att ta Zoladex sprutan... Spännande och nervöst.

Jag blev också lite nervös efter att ha sett flera notiser om att många här på FL inte var nöjde med EGV efter att en viss läkare slutat där. Men jag läste samtidigt också att det fanns personer som var missnöjda med andra kliniker.

Så... jag tror på att det bästa är att skaffa sig en egen uppfattning!

Jag har också haft mycket mailkontakt med Elite-kliniken och de gav också ett mycket gott intryck.

Nu har jag valt klinik och hoppas att allt ska flyta på bra. Jag tror också att vi som gör ÄD behöver en stor mängd tur...

Sen vill jag bara tillägga att utan familjeliv och alla råd, all information och all erfarenhet som tjejer här delar med sig av så hade jag aldrig vågat ta steget mot äggdonation utomlands här. Tack vare FL så vet jag hur andra tjejers behandling ser ut, vad man kan vänta sig och vad man bör tänka på. Det gör också att jag lättare kan ställa frågor till kliniken.

Så... tack alla tjejer som delar med sig av erfarenheter.

När jag varit på EGV svarar jag gärna på frågor hur jag upplevde kliniken.

- Actionvera -

Gottisen skrev 2009-05-12 15:02:05 följande:
    Letade efter information på nätet om EGV kliniken i Riga. Ville läsa om vad andra tycker om dom.Några hade skrivit här på FL -08, de sa att kliniken var strulig och opålitlig.Vi har funderat på att åka dit för ÄD, men man blir ju osäker när man läser sådant. Finns det någon här som har lite färskare information eller kanske som nyligen varit på EGV, som vill berätta hur de är därborta. Är det en tummen upp eller tummen ner klinik?
  • Bettina

Actionvera, vad skönt att ha valt klinik.
    Vad kostar din behandling?
    Läste på deras hemsida att ägg donation kostade 1500 euro.
    Är det fler kostnader som tillkommer?

Stor skillnad mot vad andra kliniker tar.
    Får du tagit alla prover och så här i Sverige?

Lycka till i Juni.

/Bettina

• sodkt

Happies : jag ser att du funderar över val av klinik, det är nog bra att du jämför dem och finner det som passar dig/er. Jag har själv varit vid AVA i Tammerfors, de var smidiga, kunniga och hade ett trevligt bemöttande. Skall väl tilläggas att jag inte har erfarenhet av andra klinker heller.

Jag bodde i USA när jag kontaktade AVA och fick en tid två veckor senare, väl där fick jag mig tilldelad en donator på en gång, så vi hade ingen väntetid alls. Lycka till med efterforskningen och valet av klinik, det finns manga här på FL som har mycket goda erfarenheter kring fler kliniker än en. Kram

• actionvera

Äggdonation med min makes spermier kostar totalt 4900 Euro. Den klinik där jag gjort mina IVF-er hjälper mig med undersökningar inför ÄD (mot betalning så klart)

1500 Euro är helt fel uppgifter.

IVF kostar 1700 Euro där. Embryodonation (dvs ett ägg befruktat med okänds spermier) kostar 2000 Euro.

Jag hade redan gjort alla prover då jag gjorde min fertilitersutredning inför IVF och behövde bara komplettera med ett progesteronprov.

Jag bad att få alla papper från mina läkare, skannade in dem och mailade kliniken.

Lycka till med dina val.

Bettina skrev 2009-05-17 23:56:55 följande:
    Actionvera, vad skönt att ha valt klinik.Vad kostar din behandling?Läste på deras hemsida att ägg donation kostade 1500 euro.Är det fler kostnader som tillkommer?Stor skillnad mot vad andra kliniker tar.Får du tagit alla prover och så här i Sverige?Lycka till i Juni./Bettina
Svar på tråden I valet och kvalet av ÄD-klinik