• Åsabritt

Hjälp...jag är så rädd!

Har tre barn sen tidigare och förlossningarna har gått bra! Näää nu är det inte det jag är rädd för utan nåt helt annat!!! kejsarsnitt, typ akutläge!! Fyy vad jag är rädd! Min väninna som skulle föda sitt första barn häromdagen blev igångsatt pga vattenavång och inga värkar därtill. När 13 timmar hade gått hade hon bara öppnat sig 7 cm, så de beslutade akutsnitt. Hon hade jävulskt ont vid snittet sa hon och det var det värsta hon någonsin varit med om. Barnet satt fast i bäckenet och läkaren fick slita loss ungen, min kompis skrek hela tiden under ingreppet.
    Det behöver ju visserligen innebära att jag hamnar i samma sits men endå? vad är det som säger att jag kan föda normalt denna gång, det har ju gått bra tre ggr så man vet ju aldrig??? usch..nu vill jag inte va med mera!!! Hur pass vanligt är det att man inte öppnar sig om man har gjort det vid tidigare förlossningar? HUr vanligt är det att vid en sk igångsättning inte öppna sig??? snälla nån??

• Svar på tråden Hjälp...jag är så rädd!
  • Drömmerdrömmar

Det jag reagerar på är (har själv gjort kejsarsnitt) att din vän fick ont under snittet (skrek)? det ska inte göra ett dugg ont.. förmodligen tog inte bedövning som den skulle på henne.

för mig var det en as häftig upplevelse =)

• Åsabritt

Näää men så sa hon till mej! Måste vara som du säger när det gällde bedövningen!! Det låter så himla dramatiskt, finns det olika bedövningar? Är det inte EDA man får? Nån som vet?

• Drömmerdrömmar

Jag vet inte om det heter eda den man får under kejarsnitt. man blir iaf helt bortdomnad från tårna till precis under brösten (så som den ska ta) i FÅ fall tar den inte riktigt ordentligt men det är jätteovanligt vad jag har hört och i vissa fall tar den LITE mer än den ska så att man blir bedövad över brösten och får tungt att andas.

det ska inte göra nåt ont under ett kejsarsnitt, men därmot så känner man ju när dem drar o håller på i magen när dme ska ta ur barnet, "man känner att dem gör nånting" men inget ont eller så. sen hör man ett underbart skrik :)

däremot om det är ett URAKUT kejsarsnitt så hinner man väl kanske inte lägga en sån bedövning då gör dem på nåt annat sätt, typ söver eller bara snittar upp inte vet jag.

men när det är akut kejsarsnitt och planerat kejsarsnitt så får man en spruta i ryggen.

• musli

Har inte tidigare hört talas om ett akut snitt där inte mamman blivit sövd... Låter konstigt och väldigt otroligt...
    Bedövningen man får vid snitt är ryggmärgsbedövning, det är inget man hinner lägga vid ett akut snitt, och det man får vid vaginal förlossning, EDA, är INTE ryggmärgsbedövning, det är inte samma sak.
    Är din kompis dramatiskt lagd och gillar uppmärksamhet kanske?
    Eller så råkade hon ut för en slaktare vid  förlossningen...

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Drömmerdrömmar
    musli skrev 2009-04-30 10:52:54 följande:
    Har inte tidigare hört talas om ett akut snitt där inte mamman blivit sövd... Låter konstigt och väldigt otroligt...Bedövningen man får vid snitt är ryggmärgsbedövning, det är inget man hinner lägga vid ett akut snitt, och det man får vid vaginal förlossning, EDA, är INTE ryggmärgsbedövning, det är inte samma sak.Är din kompis dramatiskt lagd och gillar uppmärksamhet kanske?Eller så råkade hon ut för en slaktare vid  förlossningen...
    fast om man ska vara helt korrekt i det man skriver så måste jag rätt dig ang. akut snitt;)
    för akut snitt kan det heta även om ett planerat snitt blir tidigare :)

t.ex. i mitt fall jag skulle ha planerat kejsarsnitt den 25 juni men mitt vatten gick 11 juni och hon fick komma med snitt i lugn o ro med ryggmärgsbedövning den 12 juni och det heter akut snitt.
    :)
  • Drömmerdrömmar

det måste varit efter snittet hon fick så ont som du säger, för det gjorde jävligt ont när bedövningen släppte ett par timmar efter :)

• systersandra
    musli skrev 2009-04-30 10:52:54 följande:
    Har inte tidigare hört talas om ett akut snitt där inte mamman blivit sövd... Låter konstigt och väldigt otroligt...Bedövningen man får vid snitt är ryggmärgsbedövning, det är inget man hinner lägga vid ett akut snitt, och det man får vid vaginal förlossning, EDA, är INTE ryggmärgsbedövning, det är inte samma sak.Är din kompis dramatiskt lagd och gillar uppmärksamhet kanske?Eller så råkade hon ut för en slaktare vid  förlossningen...
    Akut snitt behöver inte alltid vara så akut att barnet måste komma ut på stört.
    Man kan ha ganska gott om tid ,allt går lugnt till,pappan kan vara med,man lägger ryggbedövning,hinner tvätta och klä i lugn och ro.
    Det är när det kallas urakut snitt eller katastrofsnitt som allt måste gå jättesnabbt och man inte hinner lägga ryggbedövning.
    Enda gången man kan kalla ett planerat snitt för just planerat är att man kan vara fastande,har duschat sig med hibiscrub och att det är bestämt senast dagen innan.
    Om du ligger på förlossningen och blir snittad tre timmar efter att de bestämt att du ska snittas,då är det definitionsmässigt ett akutsnitt även om det känns allt annat än akut.
  • Åsabritt

Nää inte är hon dramatiskt lagd! Hon upplevde det så, har pratat med henne igår och hon tillade att hon skrek pga att hon var så rädd alltså inte av smärta. Barnets huvud fick lirkas bort i bäcken botten och det kändes tyckte hon!

• nimorri

Jag är nog knäpp.. är i veck 37 med mitt första barn. Är också rädd emellanåt eftersom förlossningen är något jag inte kan kontrollera eller jämnföra med något annat. Man hör ju folk berätta de mest hemska saker som kan hända, men väldigt sällan de bra sakerna under själva förlossningen. Försöker peppa mig själv genom att tänka hur handlingsförlamade vi människor egenligen är om man tänker på alla djur som sköter sig själva. Men där tänker jag också att jag ska ta den hjälp jag kan få för både min egen skull och för barnets skull. Sen är det bara att följa med kroppen för den kan tydligen föda barn även om man som person tror att man inte kan det. Det finns det ju dom som väljer att föda barn hemma utan hjälp. Tycker nog att dom utsätter sig och sitt barn för onödiga risker. Eller rättare sagt förnekar sitt barn den läkarvård den kanske kan behöva vi ev. omständigheter. Vi tjejer måste komma ihåg att kvinnor har fött barn sen urminnes tider. Tro på oss själva! Det här skrev jag nog lite för att intala mig själv att det kommer gå bra. Hejja oss...hehehe

• Drömmerdrömmar
    Åsabritt skrev 2009-05-04 08:43:13 följande:
    Nää inte är hon dramatiskt lagd! Hon upplevde det så, har pratat med henne igår och hon tillade att hon skrek pga att hon var så rädd alltså inte av smärta. Barnets huvud fick lirkas bort i bäcken botten och det kändes tyckte hon!
    *skrattar lite för mig själv* {#lang_emotions_laughing} Klart man känner hur dem håller på" men det gör inte ont.
    Dem sliter ju och drar och sådär för att få ut barnet, jag åkte fram och tillbaka upp och ner på britsen men ont gjorde det inte :P haha.. och sen hörde man bara som en "klick" ljud när dem fick loss henne:) dem sa att hon låg perfekt och jättelätt =) men huvudet var ju långt långt ner :P
Svar på tråden Hjälp...jag är så rädd!