• Lisun

Räcker lustgas?

När jag fick min son fick jag en spruta i ryggen (epidural). Läkaren som gav mig den la den fel. Blev tydligen för långt in i ryggmärgen. Resultatet blev att så fort bedövningen började verka blev jag förlamad från halsen o ner...kunde inte krysta så de fick dra ut sonen med sugklocka. Det kunde ha gått jävligt illa..kunde ju ha blivit akut kejsarsnitt med fara för mig o barnet! Min son e född 7 v för tidigt o vägde bara 1725g. Tur var de annars hade de blivit väldigt svårt om han vart större.
    Inte nog med de så fick jag biverkningar av den jävla sprutan! Hade sjukt ont i nacke, axlar, rygg i 3 v! Det var pga luftsom kommit in i ryggmärgen när han la bedövningen. För o göra nåt åt de sprutade de in blod i samma hål som bedövningen lades. 3 ggnr fick de göra detta innan jag blev "bra". Minns att under de 3 v kom jag inte ens ihåg hur de va o inte ha ont! Låg bara o grät o kunde inte röra mig. Fick åka rullstol.Kunde inte hålla mitt barn i famnen för de gjorde för ont i axlarna. Kunde inte vrida på huvudet. Och uppå de en jävla sprängade huvudvärk som aldrig gav sig! Idag 5 år senare har jag ännu ont i ryggen. Blir fort stel i ryggen om jag sitter/ligger fel.
    Nu ska jag ha mitt andra barn till sommaren o ALDRIG att jag tar en sån bedövning igen.
    Klarar man sig på bara lustgas?
    Kan tillägga att jag visste inget om bedövningar när jag fick sonen, Hann aldrig gå på de mötet med bm. Så de var förlossningsläkaren som valde denna bedövning åt mig!
    Har varit o sökt hjälp för min rygg nu i efterhand men ingen läkare tror att jag har ont pga de. Hade inte alls ont innan när jag ännu var gravid..o de e ju märkligt isf!
    Moderkakan kom inte heller ut så den fick de dra ut. Läkaren hade hela armen inne i mig o karvade! Tänker aldrig uppleva de där igen om jag kan undvika.
    Förlåt om de blev lite långt o rörigt.

• Svar på tråden Räcker lustgas?
  • Lejons

Hej!
    jag har klarat mig med lustgas + akupunktur på mina tre förlossningar passar kanske inte alla.Hoppas att du kan njuta av att vara gravid trots allt.Önskar dig lycka till.

• Nyfiken gul

Det finns många typer av smärtlindring än bara epidural.

jag har fött två barn med endast lustgas och det har funkat fint för mig.

Prata igenom alternativ med din barnmorska så du kan läsa på om vad som verkar bäst för dig.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Vickan I

Men oj vilken jobbig upplevelse, förstår att du oroar dig efter det. Ville bara säga att jag hade endast lustgas och det gick jättebra med det. Klart det gjorde ont, men det var hanterbart.

Profylaxandades också vilket hjälpte bra med!

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Snart vår tur

Vilken hemsk upplevelse du haft..jag anser att du har besvarat din egna fråga. Du kommer att klara dig med 'bara lustgas' eftersom du aldrig kommer använda EDA igen. Det finns ju lite annat man kan använda oxå. TENS, varma bad, massage, akupunktur, profylaxandning o lustgas. Hur långt gången är du nu då? Prata med din barnmorska om alternativ smärtlindring och skriv in i ditt förlossningsbrev hur du upplevde förra förlossningen med epiduralen. Försök oxå att tänka nya positiva tankar nu inför denna förlossningen, positiv affirmation kan göra susen! Lägg den gamla tråkiga upplevelsen på hyllan o rikta in dig på en bra förlossning!!

Jag antar att du gjorde en LEX Maria-anmälan?

• saralindberg

Din upplevelse låter verkligen jättejobbig!
    Du kommer definitivt klara dig med lustgas. Ett annat tips som någon annan också har skrivit att att tänka på andningen, och att slappna av. Om man koncentrerar sig på att andas fokuserar man naturligt på något annat än smärtan, och syret hjälper till att minska smärtan. Lustgas är också hur bra som helst för att lägga fokus på något annat, eftersom man ska andas på ett visst sätt i masken, plus att det ger smärtlindring.
    Lycka till!

• Tinnys

Jag hade bara lustgas med den sista av den enkla anledningen att de inte hann lägga någon epidral, tycker inte att det var någon större skillnad mellan den förlossningen och de två med epidral, så du kommer klara det galant.

• Lisun

Snart vår tur skrev 2009-04-29 09:06:33 följande:

Vilken hemsk upplevelse du haft..jag anser att du har besvarat din egna fråga. Du kommer att klara dig med 'bara lustgas' eftersom du aldrig kommer använda EDA igen. Det finns ju lite annat man kan använda oxå. TENS, varma bad, massage, akupunktur, profylaxandning o lustgas. Hur långt gången är du nu då? Prata med din barnmorska om alternativ smärtlindring och skriv in i ditt förlossningsbrev hur du upplevde förra förlossningen med epiduralen. Försök oxå att tänka nya positiva tankar nu inför denna förlossningen, positiv affirmation kan göra susen! Lägg den gamla tråkiga upplevelsen på hyllan o rikta in dig på en bra förlossning!! Jag antar att du gjorde en LEX Maria-anmälan?
    Nej nån anmälan gjordes aldrig. Jag visste inte så mkt då...var bara 18 när min son föddes. Trodde då att det är "sånt som händer". Har inte sjukhuset nån skyldighet att informera mig om mina rättigheter? Är så arg nu i efterhand när man verkligen inser hur illa de kunde gått pga en slarvig läkare!
  • Snart vår tur

Nej, det är inte sjukhuset som ska informera, om de inte anser själva att det är ett fel som begåtts, då gör de en egen anmälan. Annars får man göra en egen anmälan. Fanns det ingen annan vuxen i din närhet som kunde informera dig om det?

MEN som sagt...lägg detta bakom dig nu och tänk på den nya förlossningen med nya tankar. Ingen idé att ödsla energi på att vara arg o bitter nu i efterhand. Läs på mer om alternativa smärtlindrings-metoder och ta upp det med din barnmorska....men håll inte på att älta det gamla.

• Jojjo

Jag födde min son med lustgas och hade nog räknat med att det skulle göra mer ont, tycker inte alls det var så farligt. Är gravid med tvåan nu och kommer inte vilja ha någon epidral den här gången heller. Ev akupunktur eller bada (inget jag hann med sist) + lustgas, jag älskade lustgasen=)

Lycka till och försök slappna av och lyssna och följ kroppen så kommer det gå bra.

• redneck girl

har fött sju stycken med endast lustgas.och jag har överlevt=) väntar nu åttan och hoppas klara mig med det denna gång med.

• zasata

hej kalrt du klarar dig med bad, lustgas, tens om du vill! Finns ju något som ehter stirla kvaddar som skall vara jätte bra med!

• Sötakotten

Det finns ju så många andra sorters bedövningar man kan få än bara lustgas och epidural, så varför bara nöja sig med dem?
    Jag fick morfin, lustgas och sterila kvaddlar (innan jag blev akut snittad och fick då epiduralen). Sterila kvaddlar innebär att de sprutar in sterilt vatten under huden vilket sätter igång kroppens egna smärtstillare (endorfiner). Det gör ont när de sprutar in det sterila vattnet, men oj vilken effektiv smärtstillande effekt det ger!

• Sirendes

Hej! Stackare att det gick så snett när du fick EDA! Själv hade jag nog tur för den verkade helt perfekt på mig. Förstår att du blev avskräckt!

För mig räckte det inte med lustgas, tyckte inte om den (blev så torr i halsen) så jag ville inte ens ha den sedan när krystvärkarna kom, tog hellre att ha ont. Men det var å andra sidan min första förlossning och den tog lång tid, fick en rejäl son (hade gått 15 dagar över tiden). Eftersom dethär är ditt andra barn så går det säkert snabbare än det gick för mig med första. Själv tänkte jag försöka träna in profylaxandning ordentligt till denhär gången och hoppas att det tar mig en bra bit på vägen, tror att det skulle hjälpa mig. Lycka till!

• heartgirl

Jag hade bara lustgas under de värsta värkarna och det funkar och jag ska nog ha det igen..särskilt när man nu läser hur snett det kan gå....

Lustgasen är underbar!!

Hade akupunktur, tensapparat innan...

• Flickan och kråkan

Jag har fött två barn nu med bara lustgas, och det har gått bra. Fast visst gör det ont, men ändå överlevbart om man säger så. Jag är spruträdd, men absolut ingen martyr.

Dessutom kan det ju gå bra mycket fortare med tvåan . Jag fick mitt andra barn i tisdags - klockan 06.30 var jag öppen 4 cm. Klockan 07.15 satte krystningsvärkarna igång och klockan 07.25 var han född. Första gången tog det åtskilliga timmar.

• Lisun
    Flickan och kråkan skrev 2009-05-01 15:54:34 följande:
    Jag har fött två barn nu med bara lustgas, och det har gått bra. Fast visst gör det ont, men ändå överlevbart om man säger så. Jag är spruträdd, men absolut ingen martyr. Dessutom kan det ju gå bra mycket fortare med tvåan . Jag fick mitt andra barn i tisdags - klockan 06.30 var jag öppen 4 cm. Klockan 07.15 satte krystningsvärkarna igång och klockan 07.25 var han född. Första gången tog det åtskilliga timmar.
    Grattis till nya bebisen!
    Ja med min son tog de typ 12 timmar... Men jag var ju inte så insatt då eller beredd alls eftersom han föddes tidigt! Skulle ju ännu gå kurser osv... Denna gång är jag beredd på vad som komma skall.
  • Flickan och kråkan
    Lisun skrev 2009-05-01 16:35:33 följande:
    Grattis till nya bebisen! Ja med min son tog de typ 12 timmar... Men jag var ju inte så insatt då eller beredd alls eftersom han föddes tidigt! Skulle ju ännu gå kurser osv... Denna gång är jag beredd på vad som komma skall.
    Tolv timmar tog det första gången för mig med från det att vattnet gick tills han föddes. Nu gick det betydligt snabbare, då snabbt som det gick var jag inte alls beredd på. Båda mina kom tidigt också. Första v.37+2. Nu andra v.37+5. Jag har haft turen att slippa dina upplevelser dock. Önskar dig verkligen all lycka till.
  • julibebis08

Hej! Jag födde min tjej med bara lustgas. Det funkade fint för mig =)
    Hon föddes i vecka 38+5 och vägde 3010 gram.

Svar på tråden Räcker lustgas?