• rply

Ni som födde runt vecka 36-37?

Alltså 36+, hur var era små bebisar när dom kom ut? Hur länge behövde ni stanna på neo? Om ni ens behövde.

Är lite orolig då min bebis verkar komma snart, så vill gärna ha lite svar på frågor.
    Hoppas även jag kan få det.

• Svar på tråden Ni som födde runt vecka 36-37?
  • Hemlighet

Födde min dotter förra veckan i vecka 36+4.
    Hon vägde 2850g och var 47cm lång.
    Vi behövde inte ligga på neo.
    Hon har gulsot men inte så pass att hon måste sola.
    Fick åka hem efter 3 dagar på bb för dom ville se att gulsoten inte blev värre och att hon gick upp i vikt.

• Kim och Mike

Min dotter föddes v 37+1 och var normal, vägde 3640 gram ..Inget att anmärka på alls, har även en vän som födde v 35+6 o dem behövde bara stanna 2 dygn på bb som ett fullgånget barn

• katt tass

Elin är född v36+1 vägde 2170g och var 44cm lång, var inskrivna på neo i 9dygn.
    Hon hade svårt med värmen första dygnet och var lite för trött för att orka äta ordentligt. fick permis efter 6 dygn då vikten börjat vända upp igen och efter 9 dygn var hon tillbaka på födelsevikten och vi blev utskrivna. är idag en väldigt bestämd 2åring på 12kg och 83cm

• Pyris

Jag har 3 barn som är födda 35-36.
    Flickan är född 35+3 och vägde 2660 gr. Vi låg på bb i 4 dagar. Första timmarna hade hon lite svårt att hålla värmen, men när vi satte på henne riktiga kläder så gick det mycket bättre.

Pojke född 36+3, vägde 2300 gr. Hamnade på Neo i en vecka. Varför vet inte då han kunde äta o hålla värmen som han skulle. Har frågat i efterhand varför vi flyttades dit, men det blev nog något misstag trodde dom.

Pojke född 36+3, vägde 2400 gr. Stannde på bb i 3 dagar. Klarade allting själv.

• Fiviva

Min första kom i v 33
    Min andra i v37.
    Hon var tillväxthämmad och vägde 2175g och var 43cm.
    Vi fick åka hem efter 4 dar. Hon mådde jätte bra trots att dom sa 99% chans i kuvös igen.

• leias

Jag födde i v 37+0. Ut kom en tjej på 3510 gr och 48 cm.
    Hon fick dock gulsot och fick sola en natt, tappade lite extra ivikt pga gulsoten så vi fick ge ersättning. Hon orkade inte suga o jag fick dåligt med mjölk.
    Tyvärr fick vi inte amningen att fungera utan vi ger ersättning fullt ut. Hon är idag 4 veckor.

• sandras81

Min dotter är född vecka 37+0. 2670gr och 45 lång! Behövde ej komma till neo!

Stolt mamma till Filippa 080206
  • pojkens

37 +1 tror jag min son kom (minns inte riktigt). vi fick vara en vecka på neo fast inte för att han var liten i sig , 3300 kg och 51 cm. Det var först för att han hade svårt att andas första natten och sedan fick han gulsot så vi var tvugna att åka tillbaka och sola honom i över ett dygn. Var sen kvar i 10 dagar totalt pga alla kontroller och att han skulle få i sig ordentligt med mat så att gulsoten försvann.

• Aprilia

Min dotter är född i v 37+1, hon vägde 2980g och var 48 cm. Hon såg ut som ett fullgånget barn bara det att hon var lite gul och hade mycket fosterfett, men vi låg på vanliga BB och åkte hem efter 2 dagar.

• Ida och Razmus Mamma

min son är född i v 36+6,
    han vägde 3755gr och var 52 cm lång.
    vi låg på bb och beövde aldrig komma till neo.
    han är född på en måndag och vi fick stanna till onsdag em för  dom tyckte sig höra ett litet blåsljud på hjärtat. så vi fick gå till hjärtmott på onsdag och göra ett hjärtultraljud.
    annars mådde han hur bra som helst.

• Carr0n

Den första han vägde 2750g och var 48 lång, den andra han var 49 lång och vägde 3105g.
    Vi var inskrivna på neo i 7 dagar, men fick åka hem över helgen, så vi var bara där i 4 dagar. Fick stanna pga att den större utav dom fick dom ta med sugklocka och han hade lite tungt att andas eftersom allt gick så fort då han kom ut. Han hade också ett blåsljud på hjärtat som fortfarande finns kvar.. men det är inge livshotande.

• Ninja05

Vår andra dotter som föddes nu 26/5 kom i v. 37+1

Hon vägde2870 g och var 48 cm lång.

Hon hade lite svårt att hålla värmen första timmarna, men det blev bättre snabbt. Annars gick allt bra. Allt som allt gick hon bara ner 60 g första veckan sen har hon lagt på sig vikt hela tiden.

Vi åkte hem kvällen efter att hon föddes och låg bara på vanlig bb avdelning.

Lycka till med er lilla som ska komma!

• marsie

Min kille föddes i v 36+6 och väge 2440 och var 48 cm lång.
    Vi behövde aldrig ligge på neo och han la på sig från första stund.
    Nu är han en glad 5 månaders som väger 8kg och är 64 cm lång!
    Lycka till med den lilla!

• Helene100

Min första kom 36+1. Vägde 2620g och var 44 cm lång. Pga lite gulsot låg vi 3 nätter på BB innan hemgång. Hon har aldrig ålderskorrigerats och det har inte behövts heller eftersom hon utvecklats helt som hon ska.

• scubashark

Min dotter föddes i v 36+2. 2810 g, 48 cm. Vi behövde inte vara något på neo. Stannade på BB 3 dygn för att kolla hur hon åt och så att hon inte fick för mkt gulsot.

Nu är hon 12 dagar. Lite trött men mår för övrigt bra.

• kellyb

Jag fick Alexander i vecka 37+4 och han var 46 cm och 2680. Han mådde prima och skrek efter mat de första han gjorde =) Åkte hem dagen efter....

• Pez76

Min son föddes i v37 + 3 och vägde 2115 g och var 45 cm lång. Vi behövde inte vara på neo alls men fick stanna på BB tills vikten vände och tillmata för att han skulle få i sig tillräckligt med mat då han inte kunde amma.

Vi stannade på BB i 5 nätter och sen fick vi åka hem och amningen kom i gång helt efter ca 5 veckor. Dock efter ganska intensivt slit för att han skulle amma istället för att äta från koppen.

Nu är han snart 8 veckor och han vägde för en vecka sen 3160g så det går framåt och han mår finfint:)

Lycka till!

• fundersam

36+6 räknas som en fullgången bebis!

Svar på tråden Ni som födde runt vecka 36-37?