• Smuhlan

hur går en äggdonation till?

ja som rubriken lyder. Hur går en äggdonation till? Jag har lätt för att bli gravid och är klar med min bebisverkstad därför skulle jag vilja dela med mig av mina ägg om jag kan göra ett par lyckliga. men jag vet inget om det o undrar hur det går till... nån som kan berätta lite kort?

• Svar på tråden hur går en äggdonation till?
  • HannaS86

Det finns två metoder.

Den jag prövat innebär att man börjar med att ta en nässpray som heter Suprecur. Den gör att man hamnar i ett konstgjort klimakterie. Man sprayar i ungefär 2 veckor och om allting är som det ska börjar man med sprutor efter det. Detta gör man för att de producerade äggen inte ska stötas ut innan man hinner plocka ut dem.

Sprutorna är som de diabetiker använder med väldigt tunn nål. De sprutorna jag använt heter Gonal-F. Sprutorna stimulerar äggtillväxt. Man vill ha sådär 12-15 st för att dela till två mottagarpar. Man tar en dos en gång om dagen. Dosen bestäms av kroppsvikt och lite annat. Man tar sprutorna i ca 8 dagar. Man fortsätter med nässprayen fast färre sprayningar/dag under den här tiden. Därefter är det dags att ta en spruta som i mitt fall heter Ovitrelle. Den gör att äggen börjar lossna från äggstockarna. Exakt 36 timmar därefter plockas äggen ut från äggstockarna med hjälp av en nål som förs genom slidväggen.

Därefter är det klart :)

Den andra metoden är jag inte så insatt i eftersom jag inte gjort den men den går ut på att man tar två olika typer av sprutor; en som stimulerar äggtillväxten och en som hindrar äggen från att lossna från äggstockarna.

• Smuhlan

Ok tack för svar. Är det obehagligt och gör det ont? Vill så gärna göra detta, men är oerhört spruträdd och har lite skräck för läkare, men kan jag hjälpa en massa människor så vill jag ju det...

• 1814
    Smuhlan skrev 2009-04-20 22:06:43 följande:
    Ok tack för svar. Är det obehagligt och gör det ont? Vill så gärna göra detta, men är oerhört spruträdd och har lite skräck för läkare, men kan jag hjälpa en massa människor så vill jag ju det...
    Jag är också spruträdd! Fick dock prov-sticka mig själv på sjukhuset med hjälp av en ssk, det kändes inte alls, och jääkligt häftigt att liksom få göra det med total kontroll själv... Min inställning innan jag gick dit var att "min man får hjälpa mig också tar ja emla innan" men jag tror jag fixar det själv nu!
  • Smuhlan

hehe ok ja när man själv har kontroll över sticket kanske det känns bättre... men annars är det är jobbig process? Jag har tre småbarn hemma just nu o ammar den minsta så då kanske man inte ska påbörja något? Vilka kontaktar man om man vill börja äggdonera? Bor i stockholm/vällingby

• HannaS86

Äggplocket gör olika ont för alla men det är värt det :) De flesta verkar inte känna särskilt mycket. Och sprutorna gör inte ont. Oftast känns det inte ens när man sticker in dem. Ibland känns det lite men knappt så man störs av det.

Svar på tråden hur går en äggdonation till?