• TyskMamma

tyska föräldrar!!

Hur gick/går det för era barn den första dagen i Kindergarten?
    Hur var fröknana?

Jag tycker att fröknana i Tyskland inte alls har någon fingertoppskänsla ALLS!!! Min lilla Sophie är jätteblyg och blev kallad "ouppfostrad" för att hon inte sa hej till fröken första gången hon var där!! Vidriga äckliga avskyvärda männskor är dessa tyska dagisfröknar!!!
    Jag har redan varit tvungen att ta ut henne ur en förskola p.g.a. av att fröknana bara TOG henne ifrån mig och stängde dörren. Jag fick inte ens hejdå och nån pedagogisk inskolning är det inte tal om!!!

Är det verkligen såhär? Snälla säg mig att det finns bra tyska dagisfröknar!! Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden tyska föräldrar!!
  • HarperSeven

Min son går på en fantastisk privat förskola i Tyskland. Förskolan är tvåspråkig (engelsk/tysk). Det går 16 barn på förskolan i åldrarna 3-6 år. En förskollärare är engelsk (kvinna) och en är tysk (man). Två dagar i veckan så kommer det en till kvinna (tysk) och hjälper till.

Schema:

Måndagar - ta med en leksak
    Tisdagar - teater (t.ex. charader), pre-school (barnen gör en sida i en pysselbok, det finns sex böcker som de kommer att gå igenom)
    Onsdagar - craftsday, en förälder kommer och läser för barnen
    Torsdagar - sportsday
    Fredagar - utedag

Varje vecka så sätter de upp ett schema för den veckan.
    Förskolan ordnar övernattning en gång per år för de äldsta barnen 4+.
    Skriftliga rapporter en gång per månad.
    Veckans ord.
    Mycket sagoberättelser.

Om man jämför med en svensk förskola så är den här mycket mer ambitiös med avseende på inlärning.

Inskolningen var jätte bra. Ungefär som en svensk inskolning (två veckor). Tyska barn skolas dock in snabbare tre-fyra dagar.

• TyskMamma

"Inskolningen var jätte bra. Ungefär som en svensk inskolning (två veckor). Tyska barn skolas dock in snabbare tre-fyra dagar."

Men det är ju just DÄR skon klämmer!!! Min dotter är så oörhört blyg och fröknarna verkar inte visa någon somhelst medkänsla. Inskolningen sker snabbt och brutalt med gråt och traumatiska upplevelser som följd! Det är alltså pedagogiken på tyska förskolor? Tack, men nej tack!

• Moniquilla

Hej!

Tror att du har haft otur helt enkelt. Min son gar pa sitt andra dagis nu. Först gick han pa ett för barn under 3 ar och nu pa ett för barn över tre ar (bada tva kommunala). Bada gangerna har det gatt bra, fast man förstas far räkna med lite grat ibland.

Inskolningen skedde sakta med säkert. Pa "lilla" dagis fick han ha med sig bade snuttefilten o nappen om han ville det.

Tycker även att dagisfröknarna tar sig tid att prata med en själv, för man kan ju ha rätt manga fragor.

Var bor du da?

• TyskMamma

Jag bor i Maschen, en förort till Hamburg.

• Moniquilla

Om det är en litet större stad kanske du kan välja ett annat dagis?

Glömde säga att det där med blöjorna är bara tjafs. Som jag har förstatt det maste de ta emot barnen om de har fyllt tre ar. Sedan är det ju en annan sak att dagisfröknarna klagar ...

• Chardonnay74

Min son var jättejobbig att skola in på dagis. Först gick vi några dagar på ett privat engelskspråkigt dagis, men där körde de samma taktik som du har råkat ut för; "drop and go". Detta fungerade inte alls. Min son gallskrek och jag stod inte ut utan bytte dagis till ett tvåspråkigt. Där blev de tvärtom, jag höll på i tre månader med inskolning. Det var inte kul. Nu går han på ett annat dagis, och där hade vi också en tuff början. Han grät mycket och sa inte ett ljud till fröknarna eller till sina kompisar (trots att han är duktig på engelska). Men nu, sedan några månader tillbaka, fungerar det jättebra. Han älskar sitt dagis. Men vägen dit var lååååång. Jag tror ingen som inte har haft ett svårinskolat barn kan förstå hur jobbigt det är. Jag var så trött på alla goda råd och tips.

Imorgon börjar min dotter på dagis... Hoppas att det ska gå bättre än vad det gjorde för min son!

Lycka till!

• Exelle

Mina barn skolades in på 1-2 veckor. Först stannade jag där själv en stund, sen var jag iväg nån timma och sen ökade man tiden varje dag. Om det var problem, t ex att barnet inte slutade gråta, ringde de! Eller de bad att man skulle komma tidigare, om de märkte att det blev för mycket för barnet. Jag kan dock inte säga att jag hade några större problem, tack och lov.

Fröknarna på vårt (normala och heltyska) dagis, är jättegulliga och rara!!! Ungarna stortrivs och jag har inte magont alls, tvärtom, det känns skönt att kunna lämna dem där.

Hur fröknarna eller ett dagis är,varierar nog starkt, man kan inte dra dem alla över en kam!

Svar på tråden tyska föräldrar!!