• Nadja Andersson

Kan jag få snitt tro?

Min förra förlossning var inget vidare kul.

Jag gick över tiden och var helt utan symptom på att en förlossing var på ingång. Det beslutades att jag skulle sättas igång, men läkaren som skulle sätta igång mig vägrad eftersom min livmoderstapp inte var mogen. I 3 dagar åkte vi till sjukhuset men fick åka hem igen för tappen inte va mogen. På BF+20 fick jag dock träffat läkaren som begärt min igångsättning igen och hon såg till att det hela kom igång.

Jag gelades 2 gånger om dagen i två dagar. Inför den 4 gelningen ville jag prata med läkaren igen. Jag kände att detta inte kom till att leda till något, gelningen hade i stort sett inte gett mig några resultat. Jag kände in i benmärgen att det skulle sluta med snitt.

Nix, det blev en 4 gelning eftersom de vägrar snitt på mig pga av min övervikt.
    Dagen efter tog det mina hinnor med våld och hade hoppats på att det hela skulle koma igång. Men inget hände, inget vatten kom och jag kände inget.

Efter ett par timmar blev det värkstimulerande dropp, detta gav dålig effekt. Efter ett bra tag kom en läkare och sa att droppen chockhöjas och gav det inget resultat inom en viss tid skulle det bli snitt.
    Efter totalt 13 timmar med dropp stängdes den av. Värkarna var konstanta och jag hade bara öppnat mig 0,5cm. 20 minuter efter det att man stängt av droppen var jag som vanligt igen. Behövde inga mediciner och var helt smärtfri. Värkar hade jag absolut inga själv.

Efter snittet kom en av de läkarna jag haft på mina 4 dagag på förlossnigen och pratade med mig. Det var helt enkelt så att min livmoder inte förstod vad den skulle göra.

Nu är jag äntligen gravid igen, men jag känner även nu att en vaginal förlossning kommer det inte bli, det känns precis som förra gången.

Är det någon idé att begära snitt?

• Svar på tråden Kan jag få snitt tro?
  • Gummis

Tycker absolut att du ska ta upp med din barnmorska, berätta om dina upplevelser och kräva snitt, i ditt fall finns det ju en historia som talar klarspråk för ett snitt.

• Nadja Andersson

Jag har pratat med barnmorskan om detta, tog upp det i inskrivnings samtalet. Hon sa att vi kunde gå vidare med min oro om den blir mycket stor, men hon sa att det är inte säkert att allt detta änder igen.

Jag skall nog be om att vi går vidare med detta för jag är otroligt orolig för förlossningen och är livrädd att min kropp åter igen inte fattar, det hela blir plågsamt utdraget i dagar och det kommer en depression som ett brev på posten.

Svar på tråden Kan jag få snitt tro?