• Kaka76

Hur stor chans e det att lyckas???

Hur stor e chansen att lyckas bli gravid med hjälp av äggdonation?? Är det någon som vet eller hört några siffror?
    Har precis gjort vårat första försök på SU. Vill ju så gärna hoppas att det ska gå på första försöket.....

• Svar på tråden Hur stor chans e det att lyckas???
  • Kaka76

Tack så mycket för infon. Verkar ju trots allt inte som att chanserna är så stora, men man måste ju hoppas!!!!

• Bette

Hej Kaka76: Jag vet bara vad det är i Riga och där är det 60% per återföring ungefär, sedan ökar det väl ju fler gånger man genomför behandlingen.

Jag väntar mitt första barn via ÄD i Riga, det är andra behandlingen som jag gjort.

Bette

• Kaka76

Hej Bette!
    Då verkar ju "oddsen" bättre i Riga

Å vad kul att det lyckats för er!!!!!

Kaka76

• plupp06
    Bette skrev 2009-04-20 12:05:54 följande:
    Hej Kaka76: Jag vet bara vad det är i Riga och där är det 60% per återföring ungefär, sedan ökar det väl ju fler gånger man genomför behandlingen. Jag väntar mitt första barn via ÄD i Riga, det är andra behandlingen som jag gjort.Bette
    Konstigt att de skiljer sig så mellan ÄD i sverige och Riga? Statistiken är visserligen från 2005 men det borde inte påverka tycker jag. Är ju stor skillnad mellan 34 % och 60%...
  • 1814
    plupp06 skrev 2009-04-20 22:04:34 följande:
    Konstigt att de skiljer sig så mellan ÄD i sverige och Riga? Statistiken är visserligen från 2005 men det borde inte påverka tycker jag. Är ju stor skillnad mellan 34 % och 60%...
    Ja mycket... undrar om de spär på lite, eller om de gör något annorlunda, och i så fall vad...? Enda skillnaden jag vet är väl att donatorerna över lag är yngre där? De får vara max 30 tror jag, inte 38 eller vad det är här...
  • plupp06

Åldern kan säkerligen påverka.

I Sverige får man tillbaka max 1 ägg, i Riga är det vanligt med 2.

• Bette

20-35 är donatorerna i Riga tror jag. De har ju lite andra metoder vad gäller mediciner och så där tror jag.

Bette

• plupp06

Kikar lite på den svenska statistike igen. Hur sjutton kommer det sig att det är skillnad mellan Anonym donation (33.3%) och känd/anhörig donation (38,1)????

• plupp06
    Bette skrev 2009-04-20 22:17:49 följande:
    20-35 är donatorerna i Riga tror jag. De har ju lite andra metoder vad gäller mediciner och så där tror jag.Bette
    Får man inte samma medicinering i Sverige inför ÄD?
  • Bette

Man får progynon och progesteron, ganska ofta får man kortison också när man gör ÄD utomlands, samt trombyl men det kan man få här i Sverige också vad jag förstått.

Bette

• citrona

Jag läste en artikel om att ÄD- och IVF-statistik från vissa kliniker inte är att lita på. En del länder saknar lagstiftning på området och då kan det säkert bli så att de överdriver resultaten.

• isisisis

Allt beror på HUR man räknar statistiken.
    Om man räknar det på exakt antal genomförda behandlingar just på den kliniken,eller om de gör ett genomslag av antal "problemfria" behandlingar.
    Ingen som vet ju.

Att ÄD behandlingar har större siffror än IVF beror ju på att IVF patienter ofta försöker med egna ägg långt upp i åldrarna.
    Det drar ju ner statistiken.

Men är man frisk och problemfri är chansen ca 33% "generellt" givetvis finns de det som har större och andra som har sämre chanser förstås.
    Men generellt.

Att sedan vissa kliniker kan visa statistik på siffror ÖVER 40 % tror jag
    mest är överdriven statistik.

Visserligen kan de ha bra laboratorier,och bra läkare som återför,och lite olika teorier om återföringsdagar etc etc..

Men sedan kommer man åter till kvinnokroppen.
    ÄVEN om man får bra ägg är det tyvärr så att äggen inte alltid fäster och fortsätter växa.
    Detta sker i ca 30 % av graviditeterna naturliga som konstruerade.
    Det kan man inte komma ifrån.

Det är svårare för en graviditet att fortgå om den inte är naturlig ,än om den är naturlig.

Det är vad jag lärt mig på mina år av försök.

Svar på tråden Hur stor chans e det att lyckas???