bebisar som fötts för tidigt har mindre hjärna ??
Stämmer detta? Har verkligen för tidigt mindre hjärnor ? Kan man dra alla över en kant sådär ? :-S
www.aftonbladet.se/kropphalsa/barnhalsa/article4771298.ab
Stämmer detta? Har verkligen för tidigt mindre hjärnor ? Kan man dra alla över en kant sådär ? :-S
www.aftonbladet.se/kropphalsa/barnhalsa/article4771298.ab
Hej! Jag har själv en pojk som föddes i somras i vecka 25. Han fick dessutom hjärnblödning på ena sidan varför vi fått mycket information om hjärnan på prematurer.. Vissa delar är svåra att greppa men det verkar som om ventriklarna (hålrummen) i hjärnan är ngt större på prematura barn om man jämför med fullgångna. I vård fall med blödningn grad 4 var hålrummet än större på ena sidan. Intelligens osv som följd av detta påverkas om jag förstått det rätt bara marginellt på en större population - på det enskilda barnet märks det inte (och har man tur finns det en del att ta av..). Detta eftersom hjärnan inte är utvecklad när dom föds så tidigt och därför finns goda marginaler att "hämta hem" det som ev gått förlorat redan under det/de första åren.
Jag håller med...huvudsaken är att dom har lite att ta av...jag var rätt duktig i skolan så om mina barn ligger på medel är ju det ändå ok.....
Har aldrig hört talats om det , det kan knappast stämma för vår son är väldigt smart...
Vår son född 06 i v 30+6 alltså 3 år gammal nu kan räkna till 20 utan problem, var väldigt tidig med att prata, gick när han var 13 månader och har legat över på både vikt och längd kurvorna ända sen han föddes, han är en pratglad och lättlärd liten kille som definitivt INTE har problem med inlärning mm, tror inte alls att alla prematurer måste vara "efter" Har en son förr i v 26+2 oxå, han fyller 1 om en vecka och kan det mesta som sina jämngammla vänner (fullgångna) Lite liten fortfarande annars märks det knappt att han är så pass tidigt född som han är!
Och även omm det skulle visa sig att mina grabbar har inlärnings problem eller skulle få så spelar det inte mig någon som helst roll för de lever, är friska,glada och pigga!!
De har ju märkt en viss skillnad, men risken för fullgångna barn att drabbas av inlärningssvårigheter är ju enligt artikeln cirka 3 procent, medan siffran för prematurbarn är 4%. Alltså är det fortfarande 96% chans att ens barn inte får några svårigheter. Rätt hyfsade chanser känner jag, med tanke på vad en del av våra barn gått igenom.