• Signa tur

Orkar inte mer nu

Har vistast på sjukhus i 11 veckor nu. Först var oron för barnet som ännu inte fött så stor att jag int ekunde äta eller sova. Sedan kom han ut 16 veckor för tidigt och han blir snart 11 veckor gammal.

Just när vi tyckte allt började kännas bra, han ammar bra och han har krävt allt mindre syrgas och ibland varit helt utan. Har fått möjlighet att sova över på sjukhuset och jag ska göra det, väldigt snart.

Problemet som nu har kommit, eller egentligen har funnits hela tiden men blivit värre, är magen!! Allt är så omoget på en bebis född i vecka 24. Inte ens fria ofrån magproblem kan de få vara. Det gör så ont i mitt hjärta och det känns som att det ska brista när jag ser hur han kämpar med sina magproblem. Idag har han knappt kunna koppla av något alls och knappt ätit från mig pga magen som gör så ont på honom. Hans mage blir stenhård och han försöker så mycket det går att få ut luft och bajs spm trycker på. Han har ett navelbråck också, det blir hur stort som helst när han spänner magen.

När går detta över?! Jag orkar inte en dag till. Fast jag måste ju.

Har inte tidigare haft problem med att pumpa men nu kämpar jag med pumpningen och det kommer inte mycket. Nu räcker inte all mjölk jag har så han får bankmjölk ibland.

Känns som att man har tagit ett steg fram och tog sedan tre steg bak igen.

• Svar på tråden Orkar inte mer nu
  • knäppisen

Vilka kämpar ni är. Det är inte konstigt att du misströstar efter så lång tid på sjukhuset. Jag själv hade svårt att se att det fanns någon ände på alltihop. Det kändes overkligt att få slippa slangar, sonder och sjukhuspersonal. Men det fanns ett liv efter Neo. Och den dan kommer även för er. Även om det kanske inte känns så just nu. Prata med din kontaktsköterska eller kuratorn. Det kan kännas bättre efteråt.

Och pumpningen ja, att du lyckats pumpa mjölk i elva veckor är helt fantastiskt. Om du inte orkar eller kan mer, så låt bli. Det blir alldeles utmärkta barn på bankmjölk och ersättning också. Magont är ett elände. Enda trösten är att det brukar bli bättre efter ett tag. Fast det är hemskt när de har ont. Han är inte överkänslig mot komjölk ? Det var min lillkille i alla fall och han hade vansinniga magkramper.

• lugna gatan

Har tyvärr inga kloka ord att ge dig. Vill bara ge dig en kram och säga att "ni kommer att fixa det här", när ni väl kommer hem och tiden rullar på så kommer den här tiden på sjukhuset vara en bråkdel av ert liv, men ack så djupa spår den satte...
    Kände oxå så; "tar det aldrig slut? nu måste det va slut med bakslag på bakslag...???",  vi är många här som delar din frustration och har varit där i de tankarna på att man bara vill ge upp, men ge inte upp!

STORA styrkekramar till er.

• mina12

Vår tjej har också haft det jobbigt med magen. Kämpat och kämpat och ändå inte fått ut något och syrgasbehovet ökade. Det kunde gå 5 dagar mellan bajsningarna. Hon fick/får minifom, som ska göra gasbubblorna i mage och tarm mindre. Jag tror det hjälper lite. De har även satt en liten "tratt" i rumpan på henne några gånger för att få ut gaser. En gång har hon fått lavemang.

För några dagar sen verkade hennes mage komma igång och nu bajsar hon minst en gång per dag. Det kan säkert bli sämre igen, men det känns skönt att veta att hon inte alltid behöver ha det så. Nu är det iallafall en helt annan tjej, som sover lugnt och inte alls har lika många saturationsdippar.

Håll ut - jag håller tummarna för att det ska bli bra för er!

• Amc 71

Hej!
    Förstår att det är jobbigt. Vår tjej hade inte problem med magen utan lungor(se prestation). Men vet att det var jobbigt allting. Men misströsta inte förmycket. Som en här skrev det finns ett liv efter neo med. Själva var vi 5 1/2 månad på neo.Men för oss vande man sig liksom. Lycka till med det lilla underverket.

• Double the joy

Skickar massvis med styrkekramar till er!

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • Tualisa

Massor av styrke kramar! ni kommer fixa det här, även fast det känns så tungt. Det är en jätte tung period. Även om jag inte fick min dotter så tidigt som din. Jag låg inne från v.24 men dom kunde hoålla henne kvar till vecka 31 ohc hon föddes 9 veckor förtidigt, vägde 1055 gram. Nu är hon stora glada tjejen.

ALva har haft jätte problem med magen, ända tills för några månader sen, mycket gaser, svårt att bajsa.. inte bättre av järndroppar... men nu mår hon kanon.

kramar i massor

Lilla Alva är här 080514
  • FiaiMalmö

Oj vad kämpigt! Du måste vara riktigt sliten nu, efter så lång tid. Då är det ju inte så konstigt att du är helt uppgiven.
    Tillåt dig att gråta när du känner för det. Försök att se detta i ett längre perspektiv. Du går igenom en otroligt jobbig period nu. Men det kommer inte vara på detta sätt för evigt.
    Stor kram!

• Marline

Vår son kom 13 veckor förtidigt. Vi låg tre månader på noe. Tiden där känns lång och är jobbig. Han har alltid haft problem med magen. Nu är han en månad korrigerat och har fortfarande jätte problem med magen. Han har ont och kan knappt bajsa. Han bajsar en gång per vecka ungefär och de tre sista dagarna skriker han av magont. Han får stora doser lactulos men det hjälper inte. Vi får göra magmassage varje dag samt stimulera analöppningen för att hjälpa tarmarna att arbeta. Han har dock ett kraftigt bråck som inte underlättar det hela. Bvc sa att det oftast fortsätter så här tills de börjar äta smakportioner, dvs tills de är fyra månader korrigerat. Vi har alltså tre kämpiga månader kvar.
    Det är dock jobbigt med magen för de flesta prematurer sa de på neo.

• boktok
    Marline skrev 2009-04-19 12:26:04 följande:
    Vår son kom 13 veckor förtidigt. Vi låg tre månader på noe. Tiden där känns lång och är jobbig. Han har alltid haft problem med magen. Nu är han en månad korrigerat och har fortfarande jätte problem med magen. Han har ont och kan knappt bajsa. Han bajsar en gång per vecka ungefär och de tre sista dagarna skriker han av magont. Han får stora doser lactulos men det hjälper inte. Vi får göra magmassage varje dag samt stimulera analöppningen för att hjälpa tarmarna att arbeta. Han har dock ett kraftigt bråck som inte underlättar det hela. Bvc sa att det oftast fortsätter så här tills de börjar äta smakportioner, dvs tills de är fyra månader korrigerat. Vi har alltså tre kämpiga månader kvar. Det är dock jobbigt med magen för de flesta prematurer sa de på neo.
    Har ni inte blivit erbjudna hjälp för hans bråck?! Det är ju bara ibland som det växer bort och de har verkligen ont av det. Visst är det magproblem för de flesta prematurer men att bara vänta tills ni börjar med smakportioner och inte få någon annan hjälp tycker jag verkar väldigt korkat av BVC.
    Om ni inte har varit i kontakt med någon läkare på neo så tycker jag att ni måste göra det.

Min son föddes 10 v för tidigt och fick bråck på båda sidorna, men det opererades bort och det var inte förräns efter det som han kunde börja att bajsa själv och fick betydligt mindre ont i magen.
  • Marline
    boktok skrev 2009-04-19 17:47:18 följande:
    Har ni inte blivit erbjudna hjälp för hans bråck?! Det är ju bara ibland som det växer bort och de har verkligen ont av det. Visst är det magproblem för de flesta prematurer men att bara vänta tills ni börjar med smakportioner och inte få någon annan hjälp tycker jag verkar väldigt korkat av BVC. Om ni inte har varit i kontakt med någon läkare på neo så tycker jag att ni måste göra det. Min son föddes 10 v för tidigt och fick bråck på båda sidorna, men det opererades bort och det var inte förräns efter det som han kunde börja att bajsa själv och fick betydligt mindre ont i magen.
    Jo vi inväntar operation men på bvc lät det inte som att hon trodde det skulle göra någon skillnad. Vi får hoppas att det blir som för er och att sonen får lättare att bajsa.
  • boktok

Vad skönt att det blir op! Vi är fler här som kan intyga att ditt bvc har fel, för våra barn har det blivit mycket lättare efteråt och jag anser att man måste se till barnets bästa och inte bara tro att det inte skulle bli någon skillnad.

• Marline
    boktok skrev 2009-04-19 20:19:26 följande:
    Vad skönt att det blir op! Vi är fler här som kan intyga att ditt bvc har fel, för våra barn har det blivit mycket lättare efteråt och jag anser att man måste se till barnets bästa och inte bara tro att det inte skulle bli någon skillnad.
    Det låter bra att det är många som märkt skillnad efter operationen. Nu gråter vår son och har gjort i tre dagar då det nu är en vecka sedan han bajsade sist. Tyvärr säger de på Astrid Lindgrens att det bara är att fortsätta ge lactulos och hoppas att vi får en tid inom några veckor för operation. Känns jobbigt att de inte tar hans problem riktigt på allvar. De låter helt ointresserade då vi ringer. Kunde hoppas att de tar honom som akutpatient då hans problem är så pass påtagliga.
Svar på tråden Orkar inte mer nu