Bott i Canada, men då i Toronto, alltså inte västra Canada. Vi har inga barn men jag har jobbat med barn då jag bodde där. Alla provinser har ju olika system och regler mm, men generellt kan man väl säga att det finns bra skola och så, men många väljer ändå privatskola. (Status) Finns även alla slags olika "day care" eller "nursery", både bra och dåliga och dyra och billiga. Alternativ kan ju vara "home day care", typ som dagmamma. Kolla på t ex craigslist, googla efter craigslist toronto, där finns allt möjligt.
Sverige är enligt mig mera barnvänligt, men det betyder ju inte att det är "fel" att välja att bo där med sina barn. I Toronto var fanns det t ex inga ramper mm för barnvagnar om man åkte tunnelbana. Vägarna var ofta väldigt slitna och väljer man inte sitt bostadsområde kräset kan det vara långt och krångligt att ta sig till närmaste lekpark. Ska ni bo i Vancoucer kan jag mycket väl tänka mig att saker och ting ser annorlunda ut. (?)
En "nackdel" kan ju vara också att man typ MÅSTE ha bil där, och åka och hämta/lämna barn på kindergraden och skola. Å andra sidan är det mycket vanligt med barnflickor om det skulle behövas och passa er.
Men gå in på:
www.cic.gc.ca/english/newcomers/before.asp
Hoppas ni får det bra och att jag var till nån hjälp! :)