• Jossisen

Ni som fått barn före v 30

Visste ni innan att det var risk att ni skulle få för tidigt eller bara satte det igång?

• Svar på tråden Ni som fått barn före v 30
  • Full av förhoppning

Vattnet gick i vecka 21+1 pga GBS infektion och efter strikt sängläge med endast toabesök föddes han vecka 29+5

En älva och ett mirakel
  • Jossisen

Måste varit en chock för alla som det startade så plötsligt för. Jag vet inte vad jag ska tro om mina ständiga sammandragningar. Min BM säger att det är normalt så länge det inte gör ont eller de kommer regelbundet, men jag vet inte. Är obehagligt att röra mig.

• Full av förhoppning

Be dem ta odling för GBS

Jossisen skrev 2009-04-17 15:37:57 följande:
    Måste varit en chock för alla som det startade så plötsligt för. Jag vet inte vad jag ska tro om mina ständiga sammandragningar. Min BM säger att det är normalt så länge det inte gör ont eller de kommer regelbundet, men jag vet inte. Är obehagligt att röra mig.
    En älva och ett mirakel
  • Pe sp

Jag hade svår havandeskapsförgiftning, blev inlagd på sjukhus torsdagen och tisdagen kunde de inte hålla honom kvar längre så det blev akutsnitt i v 29+4, han vägde 1180 o va 40 lång..

• Ida och Razmus Mamma

i v 20 hade jag en del sd så jag fick gå på kontroller med 2 veckor i mellan. och i v 24+6 när jag var på kontroll så märkte dom att jag var bara stäng med 2mm och det låg vatten ner i kanalen. blev ambulans färd till östra.
    därsåg dom att min lilla hade ett minus på tillväxt på 26%
    blev inlagd med strikt sängläge. fick knappt gå och kissa. låg så i 4 veckor. under den perioden så hade jag väldigt mycket sd. dom satte dropp för att stoppa värkarna och fick en hel del  bricanyl för att stoppa alla min sd.
    i v 28+6 gick det inte längre utan då föddes min lilla dotter 1370gr vägde hon.

med min son hade jag också mycket sd och min livmoderhals förkortades ner sakta men säkert hela tiden. jag for i mellan hemmet och sjukhuset. och fick sängläge.
    men där lyckades dom hålla honom till v 36+6.

• Helene100

Jossisen: Så här har det varit för mig: första barnet gick vattnet v 36, förlossning direkt, allt gick bra. Andra graviditeten pyttelite blod i v 24 så jag åkte in på förlossningen på koll. Fick strikt sängläge tills det gjordes akut kejsarsnitt v 25+3. Detta var helt utan förvarning, och ingen infektion. Tredje gången var jag medveten om risken och gick på specmv - trots det föddes sista killen i v25+6 efter strikt sängläge på förlossningen i tio dagar.

I efterhand kan jag konstatera att jag haft mycket sammandragningar under alla graviditeter (vilket jag hört var normalt..?!). Hade jag varit du hade jag tagit det mycket lugnt (inga lyft och gärna sängläge för att minska trycket ner mot bäckenet) och be dom ta infektionsprov och så. Troligen helt i onödan men i såna här lägen kan det vara bättre att vara på den säkra sidan. Hur många veckor har du gått?

• Jossisen
    Helene100 skrev 2009-04-21 13:26:03 följande:
    Jossisen: Så här har det varit för mig: första barnet gick vattnet v 36, förlossning direkt, allt gick bra. Andra graviditeten pyttelite blod i v 24 så jag åkte in på förlossningen på koll. Fick strikt sängläge tills det gjordes akut kejsarsnitt v 25+3. Detta var helt utan förvarning, och ingen infektion. Tredje gången var jag medveten om risken och gick på specmv - trots det föddes sista killen i v25+6 efter strikt sängläge på förlossningen i tio dagar. I efterhand kan jag konstatera att jag haft mycket sammandragningar under alla graviditeter (vilket jag hört var normalt..?!). Hade jag varit du hade jag tagit det mycket lugnt (inga lyft och gärna sängläge för att minska trycket ner mot bäckenet) och be dom ta infektionsprov och så. Troligen helt i onödan men i såna här lägen kan det vara bättre att vara på den säkra sidan. Hur många veckor har du gått?
    Tack för ditt svar! Är nu i vecka 27+4. Har tagit vanligt urinprov på MVC och det visade iallafall ingenting. Jag tycker att det har lugnat ned sig lite med sammandragningarna senaste dagarna som tur är. Om det blir värre igen ska jag höra om sjukskrivning. Kan inte ta det lugnt på jobbet, har ett fysiskt jobb som dessutom ka varit rätt stressigt.
  • Written Fiction

jag bad om att bli kollad då jag ansåg att mina sammandragningar var för kraftiga (andra barnet)
    åkte in, fick CTG sedan UL, kom aldrig ut där ifrån då dom såg att mitt fostervatten var borta och han var tillväxthämmad. Han föddes sedan med katastrofsnitt efter ett rutin CTG i vecka 27+3.

Är på sjukus än (han är född 10 jan) och kommer i dagarna få hemsjukvård.

• Written Fiction

Written Fiction skrev 2009-04-21 17:48:51 följande:

jag bad om att bli kollad då jag ansåg att mina sammandragningar var för kraftiga (andra barnet)åkte in, fick CTG sedan UL, kom aldrig ut där ifrån då dom såg att mitt fostervatten var borta och han var tillväxthämmad. Han föddes sedan med katastrofsnitt efter ett rutin CTG i vecka 27+3. Är på sjukus än (han är född 10 jan) och kommer i dagarna få hemsjukvård.
    kanske ska påpeka att det blev så akut då hans puls gick i botten och han kom sig inte igen.
  • Helene100
    Jossisen skrev 2009-04-21 15:54:39 följande:
    Tack för ditt svar! Är nu i vecka 27+4. Har tagit vanligt urinprov på MVC och det visade iallafall ingenting. Jag tycker att det har lugnat ned sig lite med sammandragningarna senaste dagarna som tur är. Om det blir värre igen ska jag höra om sjukskrivning. Kan inte ta det lugnt på jobbet, har ett fysiskt jobb som dessutom ka varit rätt stressigt.
    Något som tröstade mig när jag för andra gången låg i strikt sängläge var att jag då visste vilka stora chanser barnen faktiskt har fast dom föds så tidigt, och så mycket läkarna faktiskt kan göra om det skulle strula. Mina föddes v 25. Även om du skulle föda nu är chanserna hur stora som helst att det går bra. Kan kännas bra att veta. men har du ett ansträngande jobb hade jag definitivt sjukskrivit mig.. speciellt om det är fysiskt ansträngande.. (om det går). Även om det oftast går bra även om det är tidigt är det onödiga risker så det är inget man väljer ju. Och så missar man den mysiga babytiden.. Lycka till så jättemycket och jag håller båda tummarna för att du får vara gravid i många veckor till!
Svar på tråden Ni som fått barn före v 30