• skånetös78

Kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt?

Jag har verkligen svårt att förstå försäkringskassans förklaringar så jag hoppas någon här kan hjälpa mig!
    Vad jag förstår så har båda föräldrarna rätt att vara lediga samtidigt när barnet är litet men den förälder som ej är föräldraledig under perioden båda vill vara lediga får då ingen lön av sin arbetsgivare.
    Är detta rätt uppfattat eller har jag fått det helt om bakfoten?

• Svar på tråden Kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt?
  • Carola Carro

I början de första 60dagarna kan pappan ta ut sina 10 pappa dagar han får.. sen får ni bestämma vem som skall vara hemma med bebis med föräldrapenning och om den andre vill vara hemma kanske fixa sem?? Båda kan inte vara föräldraledig till samma barn..

• Sandriisch

jag tror att man kan ta ut halva dagar var och vara hemma samtidigt...om du ta halv dag på tex måndag och han med halv dag på måndagen...
    är inte riktigt säker :P
    dela upp dagarna i veckan annars =P ?

• Hägerbo

vi är båda lediga fre bara man inte tar ut fp samma dag så går det tills barnet fyller ett. jag tar nu inga fp dagar utan min man tar fre lör sön visst min inkoms detta år blir nästan noll men det är det värt för att kunna vara hemma längre och tillsammans, men man får tänka på att spara pensions pengar själv detta år om man nu tycker det är viktigt

• Anne69

Man ska inte blanda ihop rätten till ledighet från jobbet och rätten till föräldrapenning från försäkringskassan....annat än när dessa verkligen hänger ihop.

Om barnet är under 18 mån har ni båda rätt att vara lediga från jobbet i den utsträckning ni önskar. Är man ledig från jobbet får man normalt ingen lön. Vissa företag betalar dock ut föräldralön dvs en särskild sorts lön till den som är föräldraledig. Det är vanligtvis en kompensation på 10%-20% av den vanliga lönen. Vad ni lever på när ni är föräldralediga är er ensak.

Om barnet är äldre än 18 mån har ni rätt att vara föräldralediga från jobbet om ni har föräldrapenningdagar kvar. Så det kan finnas en poäng att spara några för kommande år! Dessutom har ni båda rätt att förkorta er arbetstid ner till 75% tills barnet är 8 år (12 år i många kollektivavtal) utan att ta ut föräldrapenning från försäkringskassan. Givetvis minskas er lön från arbetsgivaren i samma utsträckning som ni är lediga.

Så ni kan visst vara lediga samtidigt! Men ni kan inte ta ut ersättning från försäkringskassan för precis samma dag o samma barn.

• skånetös78

Tack så mycket för alla svar! Nu börjar jag äntligen begripa hur det hela går till! Och alltså kan vi ta ledigt hursomhelst och närsomhelst från våra jobb även om vi inte har en enda föräldradag kvar om jag fattat allt rätt?
    Sen förstår jag ju att har man förbrukat alla föräldrapenningsdagar får man inte några pengar varken från arbetsgivare eller försäkringskassa, men det är en annan femma!

• pigglet
    skånetös78 skrev 2009-04-14 21:32:32 följande:
    Tack så mycket för alla svar! Nu börjar jag äntligen begripa hur det hela går till! Och alltså kan vi ta ledigt hursomhelst och närsomhelst från våra jobb även om vi inte har en enda föräldradag kvar om jag fattat allt rätt?Sen förstår jag ju att har man förbrukat alla föräldrapenningsdagar får man inte några pengar varken från arbetsgivare eller försäkringskassa, men det är en annan femma!
    Nja - under barnets första 18 månader kan ni det. Sedan har man bara rätt att vara hemma om man tar ut fp.

Tänk också över om ni inte vill skydda er sgi... Om ni vill det (vilket de flesta vill, den ligger ju till grund för sjukpenning, VAB, och fp för ev kommande barn) måste man ta ut fp/arbeta 5 dagar/vecka från det barnet fyller 1 år. Är man hemma utan att göra det så nollas sgi.
Svar på tråden Kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt?