• Miss emma

Amning av prematurbarn...

Helammade ni era prematurbarn och när började ni med det? Födde min dotter i v.33, hon är nu 3 veckor gammal och hon får sin mat via en sond men har börjat amma en stund vid nästan varje matning. Hur länge ska man hålla på och hoppas att amningen kommer igång på riktigt?

• Svar på tråden Amning av prematurbarn...
  • knäppisen

På "vårt" neo så tycker de inte att man ska amningsträna varje mål om de är trötta. De blir bara ännu tröttare och så blir det en ond cirkel. Bättre att välja ut 2-3 tillfällen per dygn då bebisen är pigg, och låta dem sondas resten.

• Magda73
    knäppisen skrev 2009-04-14 20:40:36 följande:
    På "vårt" neo så tycker de inte att man ska amningsträna varje mål om de är trötta. De blir bara ännu tröttare och så blir det en ond cirkel. Bättre att välja ut 2-3 tillfällen per dygn då bebisen är pigg, och låta dem sondas resten.
    Och på det neo jag låg på (och även råd från amningshjälpen som jag varit i kontakt med) sa de att man skulle lägga till barnet vid bröstet så fort barnet var vaket och visade intresse.
  • Anemia

Våran dotter föddes i v 30+6.  Första gången vi fick ta ur henne ur kuvösen (när hon var en vecka) la jag henne vid bröstet. Hon tog tag då men släppte sedan direkt. Men, när jag sondade henne så la jag henne jämt vid bröstet som jämt droppade lite så hon skulle "förstå" att de var därifrån maten kom ifrån.
    När hon var ca 7veckor (ca gravvecka 37) kunde hon börja amma, från ena bröstet... om jag låg ned. Tre veckor senare, alltså vid fullgången graviditet så fungerade amningen fullt ut.
    Iom att det i början bara gick och liggamma, och sen kunde jag bara amma henne sittande vid ena bröstet (hon fick inget tag annars) så kompletterade vi med flaska då sonden åkte efter att ha gett bröst innan.
    Nu i efterhand så fattar jag inte att jag orkade!! Men visst gick det med en del tårar och tålamod!
    När Thelma var drygt 3 månader slutade jag dock att amma, det fungerade inte längre och vi båda blev bara frustrerade och mjölken sinade. Jag försökte pumpa och ge bröstmjölk i flaska men det höll inte i längden.

hatar nya FL layouten!
  • Malel

Min son kom 34+1 och sög på bröstet direkt efter förlossningen. Men sen sattes sonden in för att få i han vad han behövde, och öka i vikt (vägde 1820g)
    När jag sondmatade låg han alltid vid bröstet och ca 3 dagen började han amma lite varje dag. Sen ökade det till att han ammade innan varje mål mat. Efter ca 2 veckor så konstaterade vi att han ökade rejält i vikt och nog klarade sig utan sond, och nästa dag drog han som på beställning ut den själv och har sedan varit utan.
    Han har ökat mellan 300-500g /vecka!!

Jag kan ge som tips att lita på din amning. De får i sig mycket mer än man tror. Ta och väg med jämna mellanrum så ser du framstegen.
    Sedan sa min personal att det kan komma en period då de stannar i vikt eller tom går ner, när man går över till helamning. Men det är oftast bra, då blir de riktigt hungriga och blir sugna att suga mer.

Lycka till med allt!
    Bara att höra av dig om det är nåt du undrar

• Jennjen

Jag helammade min son född i v33+1 efter 1månad (då vi plockade bort sonden) han "glömde bort" att andas ganska ofta de första veckorna så någon avslappnad amning blev det nte i början

Sonen som föddes i v34+5 helammade jag efter 3veckor...

• Helene100

Min kille f v25 visade intresse för amning redan i typ v32 så jag började så smått då.. Med BDP osv märkes det väl att få i personalen trodde det var lönt, så jag kände mig lite småperverss.. Men dom behöver all hjälp dom kan få (antikroppar och så) så jag gav det ett försök. Det dröjde till han var motsv 45v till han kunde helamma, och sedan komplettera amning med gröt.. jag är i efterhand glad att jag inte gav mig!!

• Helene100

Ska komplettera ovan med att pumpningen gick lite si och så.. 10ml/ggn på slutet. Men det gick att få igång naturligt

• Malel

Miss emma skrev 2009-04-12 18:25:30 följande:

Helammade ni era prematurbarn och när började ni med det? Födde min dotter i v.33, hon är nu 3 veckor gammal och hon får sin mat via en sond men har börjat amma en stund vid nästan varje matning. Hur länge ska man hålla på och hoppas att amningen kommer igång på riktigt?
    Hur har det gått Miss Emma?
  • Written Fiction
    Helene100 skrev 2009-04-20 17:26:55 följande:
    Min kille f v25 visade intresse för amning redan i typ v32 så jag började så smått då.. Med BDP osv märkes det väl att få i personalen trodde det var lönt, så jag kände mig lite småperverss.. Men dom behöver all hjälp dom kan få (antikroppar och så) så jag gav det ett försök. Det dröjde till han var motsv 45v till han kunde helamma, och sedan komplettera amning med gröt.. jag är i efterhand glad att jag inte gav mig!!
    håller med dig. Få personal tror på att barn med BPD orkar ammar alls. Men det finns mirakel överallt :)
  • knutpunkt08

Min lille är född i v 34+5 tog tutten direkt men hade sond som stöd tills han fick i sig tillräckligt, han helammades från det att han var två veckor.

• Malel
    knutpunkt08 skrev 2009-04-21 20:10:37 följande:
    Min lille är född i v 34+5 tog tutten direkt men hade sond som stöd tills han fick i sig tillräckligt, han helammades från det att han var två veckor.
    Hejsan
    Din "story" verkar vara ganska lik min. Min kille föddes 34+1, började amma nästan direkt och drog själv ur sonden efter knappt 2 veckor
    Så att din kille var lite äldre än min. Hur har det gått annars för honom? Hur mycket "ligger han efter" i vikt/längd kurvor, utveckling osv? Räknar du allt från hans BF, eller från hans födelsedag?
    Hoppas det går bra med så mycket frågor.
  • knutpunkt08

Malel: Vi räknar allt från hans födelsedag och har faktiskt gjort det nästan från början. Han är helt ikapp när det gäller vikt och längd och till och med före flera av "kompisarna" när det gäller verbal och motorisk utveckling.
    Helt ok med frågor

• Malel
    knutpunkt08 skrev 2009-04-22 20:03:17 följande:
    Malel: Vi räknar allt från hans födelsedag och har faktiskt gjort det nästan från början. Han är helt ikapp när det gäller vikt och längd och till och med före flera av "kompisarna" när det gäller verbal och motorisk utveckling.Helt ok med frågor
    Så roligt att höra hur det gått för andra. Alla säger att jag ska räkna från BF, men jag tycker han nästan är ikapp redan så jag kan räkna från han föddes. Men för mig är det egentligen inte så viktigt när han gör vad, utan är så lycklig bara av att allt gått så bra och att ha honom hos mig.
  • mamma2ggr

Visst går det att amma barn med BDP. Andra dottern började när hon låg i CPAP att prova. Sedan kom vi överens med personalen om att hon skulle få ha grimma om hon var pigg och skulle ligga hos mig och man kunde anta att hon skulle försöka amma. Efter tredje försöker ammade hon hela portionen!

Så jag ammade en gång om dagen i början för att inte fresta för mycket på hennes ork. Efter ögonoperationen låg hon på heltid i CPAP men fixade att amma iallfall. En vecka för BF kunde jag helamma henne. Helammade sedan tills hon var nio månader okorr. och delammade sedan ytterligare 2 mån.

Första dottern föddes 31+6 och helammade från en månad före BF.

• mina12

Min tjej föddes 24+0. Hon har precis börjat helamma nu 2v efter BF. Hon har fortfarande lite syrgas i grimma. Nu känns det som att jag fått lön för mödan med att pumpa var tredje timme i 4mån

Jag pumpade aldrig på natten och jag ammade väldigt sällan när hon hade CPAP.

• Lorina

Mina tvillingtjejer föddes i vecka 34+5 och i början så sondades de med ersättning och urpumpad mjölk. Började amma när de var några dagar till en vecka gamla. Sen amma jag först och fyllde på med sondmatning tills de klarade sig med ammning och påfyllning av ersättning i flaska. De var ca 1½ - 2 månader när jag började dubbelhelamma.

5 barns mamma!!
Svar på tråden Amning av prematurbarn...