• bollanmollan

neo ks solna

hej, låg på neo med min son. nu när det gått ett tag efter och man kommit ikapp sig börjar jag känna att jag mår dåligt över besöket där. jag kände mig dåligt behandlad , dom var jättedultiga med det viktiga som att ta hand om barnen . men jag kände mig lessen över att dom inte kunde förstå hur jga mådde, att jag var orolig och sjuk själv. dom kunde stå och undra varför jag var lessen och ge mig dåligt samvete när jag var tvungen att få medeciner på min avdelning. hur kommer man över detta

• Svar på tråden neo ks solna
  • Jezan

Vad synd att din upplevelse blev så tråkig.

Jag var på neo i Solna under två nästan tre veckor i januari då min dotter vårdades efter en operation. Jag upplevde att personalen var väldigt bra på att ta hand om mitt barn, var en gång jag var missnöjd med en speciell personal. De var också väldigt bra på att involvera oss föräldrar i skötseln av barnet.

Men att ta hand om oss föräldrar utanför det gick mindre bra. Fick order om att pumpa oftare då jag inte producerade tillräckligt, men jag fick ingen hjälp att komma igång, tog nästan tre dagar från förlossningen innan jag pumpade för första gången. Där brast dom, när de vet att det är så viktigt med bröstmjölk för de små barnen kan de väl fråga hur allt fungerar och ge råd vad man kan göra. Nej istället fick jag pikningar om att jag måste kämpa på, som att jag var lat och inte gjorde det. En natt var det en personal jag fick förtroende för som jag kunde prata av mig med och efter det blev jag lite gladare, men det var ett par ggr jag fick be min man springa från familjevån till henne med mjölken bara för att jag inte orkade med pikningar om mängden mjölk.

Att ge dåligt samvete tycker jag är hemskt. Var en kvinna inne på vårt "rum" som inte kunde så mkt svenska som fått ett sjukt barn hon kunde inte komma så ofta då hon hade två till barn hemma. Henne nästan tvingade dom att sitta känguru trots att jag tror hon tyckte det var lite besvärligt, var ju heltäckt i kläder och skulle klä av sig närt min man fanns i samma rum och det enda hon kunde skyla sig med var en vikvägg. Sen förstod hon inte att man måste sitta en längre stund med barnen så de inte blir stressade utan ville lägga tillbaks barnet då hennes skjuts väntade, men det fick hon inte utan personalen gick ut och sa till skjutsen att hon behövde stanna.

Vet att personalen är där främst för barnen men de skulle kanske behöva lite mer insyn i att det är väldigt olika hur vi som människor kan tackla en sån här ovan situation. Jag höll mig flytande genom att inte tillåta mig att känna efter särskilt ofta ngt som inte är bra alls.

Jag vet inte hur du ska komma över det men jag hoppas att du fick träffa en kurator på KS som du har kvar uppgifterna till hon kanske kan hjälpa dig att komma vidare och förhoppningsvis komma ihåg det positiva med neotiden.

• Millli

Har tyvärr inget bra att säga om ks efter vår vistelse där.. Kan räkna på ena handen personer som var bra, thats it... Hoppas att vi aldrig kommer vistas där någonsin igen!!!!!

• bollanmollan

nej fick inte träffa nån. ingen har sagt nåt om det . fick knappt veta nåt som hände och vi fick tjata för att träffa läkaren. dom lovade att ringa min avd om nåt hände den första tiden när jag inte fick sova hos honom men det gjorde dom inte.

• bollanmollan

jag hoppas oxå att vi inte behöver vara där igen.

• Millli

Jag fick en kurator på ett annat sjukhus och hon var suverän. Fortsatte lååångt efter vi blev utskrivna (ca 1år) eftersom det kommer så långt efter(nu är det 2 år sen och jag är inte klar med mitt bearbetande än).. Att hitta en bra kurator och bara kräkas ut allt man känner har hjälpt lite iaf. Jag är i skrivande stund i arg stadiet. Har gått igenom alla tänkbara känslor 1000 gånger om. Skriva av sig är också ett bra sätt att få utlopp!

• Jezan

vad dåligt, det var de åtminstone noga med på vår sal.
    Vi fick massor av info, fick svar på våra frågor erbjöds läkarsamtal då det egentligen inte behövdes för läget var stabilt. Flera stycken såg till att vi fick träffa kuratorn åtminstone en gång för att lösa allt det praktiska om vi inte behövde ngn annan stöttning. Sen när vi kom till vårt hemsjukhus kom kuratorn där till vårt rum och erbjöd sin hjälp. Kanske var att vi var utomläns, vi bodde aldrig på familjeneo utan var hela tiden på BIVA. Är det därifrån ni upplevt detta? Vill inte heller tillbaks men kommer få åka dit för korrigerande ingrepp men då blir det på barnkirurgen.

• bollanmollan

familjeneo var det. jag är nog i arg stadiet nu, har kännt mig lessen ett tag nu över allt. jag fick aldrig igång min mjölk , tror det var all stress dom gav mig där som gjorde det plus att jag inte fick amma första tiden för starka tabletter jag tog. när jag äntligen fick flytta ner och bo på neo så kunde dom komma in när jag sov och prata om amning och läsa info om det och ibland var dom 2 som stod och drog i mina bröst.

• Pia och barnen

Vi låg på KS ,både biva och neo iva och ena tvillingen var inskriven på familje neo...Personalen på BIVA och neo iva var super bra...men kan inte säga samma om dom på familje neo...Fanns några få på familje neo,man bara älska,men resten var under all kritik...Vi kom utomläns och jag var egentligen inte berättigad till någon vård eller hjälp av BM på familje neo...Var snittad och hade bsevär av det,men ingen ville titta ens på snittet först,tillslut var det ngn som bemöda sig att titta,men inte röra...Sa att det var normalt osv,men min magkänsla sa ngt annat...sökte själv akut för det och ja...hade infektion i livmodern...

Vi fick direkt kontakt med en kurator på KS och det var till stor hjälp,iom att vi kom från ett annat län och var långt hemifrån...

Stor eloge till personalen på BIVA och NEO IVA....underbara människor...våra hjältar

• bollanmollan

ja neo iva var super.

• AsaLu

Kan bara hålla med, neo iva var fantastiskt, familje-neo under all kritik. Förstår inte hur man så här i efterhand satt på neo iva och längtade tills man fick komma till familjedelen...

• Millli

Skönt att höra att några hade bra erfarenheter av neo iva.. Vi fick till 3 avvikelserapporter(vad de nu gör för nytta..hamnar väl i en låda som aldrig öppnas). Nej ve å fasa för att hamna där igen..

• 20082011

min ena tvilling låg en vecka på neo iva och det var suveränt!! står i evig tacksamhetsskull till personalen där.

min andra tvilling låg på familjeneo, och NEJ hoppas jag slipper det igen.
    sur personal, slet o drog i mina bröst hela tiden, tjatade och klagade när jag var tvungen att gå in till IVA till min andra dotter!

usch.

Svar på tråden neo ks solna