• Akilla

värkar som går i ett

När jag födde min son för snart ett år sedan nu så fick jag under öppningsskedet värkar som gick in i varandra. Jag tror att det var en period på 10-15 minuter som jag inte fick vila någonting alls mellan värkarna innan han var ute.

Jag undrar om det är någon som har liknande erfarnheter, hur gjorde ni för att klara av det? Tyckte det kändes väldigt läskigt, 15 minuter kändes som en evighet. Kan tilläggas att jag födde utan bedövning.

• Svar på tråden värkar som går i ett
  • lia76

Det blir så pass intensivt för många då en värk inte mer än hinner släppa förrän nästa kom.
    Så hade jag det i nästan ett halv dygn

Jag födde med EDA

Stella och Ida
  • Akilla

Hade du värkar utan vila i ett halvt dygn? Det låter nästan ofattbart.
    De hann inte lägga någon bedövning på mig eftersom jag öppnades så fort. Det var ju skönt att det var över fort, men det kändes inte som fort. Kändes som att jag skulle dö.

• hic sunt leones

Jag hade också värkar som bara gick upp och ner konstant, kan inte säga under hur lång tid men ungefär en evighet! Jag var helt slut, hade fått en eda men den effekten avtog efter ett tag. Hur jag klarade av det? Tja det gjorde jag inte. Eller, jag hade ju inget val. Men jag bad upprepade gånger om att de skulle skjuta mig och talade om för dom att detta aldrig skulle gå. Ingen lyssnade. Jag försökte krypa ur skinnet. Det gick inte. Till slut, mest vid slutet, så övergick jag till att bröla som ett sjukt djur.
    Men det jag tyckte var värst, var inte värkarna i sig utan att ingen lyssnade på mig. Jag ansåg i mitt tillstånd att något var fel och att de kunde göra något åt det, men ingen tog notis om vad jag sa. Jag kände mig utelämnad och överkörd och förstod ingenting som förstföderska. Om det nu var så, att det inte gick att göra något åt, (kolla edan, mixtra med värkdroppet... inte vet jag) så hade jag nöjt mig med att få det förklarat.

• hic sunt leones
    lia76 skrev 2009-04-07 13:48:36 följande:
    Det blir så pass intensivt för många då en värk inte mer än hinner släppa förrän nästa kom.Så hade jag det i nästan ett halv dygnJag födde med EDA
    Måste få fråga om du fött mer än en gång och om det i så fall blev annorlunda andra gången? Fungerade din eda som den skulle?
  • yava

Har haft såna värkar alla mina förlossningar, 4 st! Ingen lek när man har så från början till slut. Tack och lov har mina förlossningar gått ganska fort, men då har jag däremot inte hunnit med nån bedövning. Det gäller verkligen att andas genom värkarna och gunga sig igenom dom. Att stå med benen lätt isär och gunga i sidled med höfterna har hjälpt mig enormt. Även att sitta på pilatesboll och gunga är skönt när värkarna är täta.

• Akilla

Ok, ja jag fick värkar kl 23 på kvällen och låg hemma till kl 5. När jag kom in till förlossningen var jag öppen 9 cm och det var dags att krysta. Det kanske till och med var en halvtimme som värkarna kom utan vila sen tills det var dags att krysta.
    Innan dess (när jag var hemma) hade jag värkar med iaf en minuts mellanrum. Det var ju rena rama drömmen om man jämförde med vad som skulle komma sen..

Mollyskroll: Jag känner igen mig i känslan att man bara vill att någon ska skjuta en. Jag kände det som att jag blev avsliten i två delar, men jag var till hälften avsvimmad undertiden så jag kunde inte snacka bara vråla och slita i allt som kom i närheten. Var helt väck.

• mammaNena

min förlossning började kl 20.00. kl 20.30 fick jag en kraftig värk och den släppte kl 22 när hon föddes. hade ingen bedövning alls då jag inte hann med eda och lustgasen inte hjälpte... AJ!

• lunkentuss

När mitt vatten gick så blev det så. Värken kom o gick upp i topp sen sjönk den knappt ner nåt för att stiga i topp igen. Så hade jag i en timme!

Hur jag klarade det? Det gjorde jag inte... Låg i fosterställning o skakade tills jag äntligen fick EDA efter en timme. Somnade nästan av utmattning...

• Miniigirl

Så vart det för mig...vi skulle bli igångsatta(eftersom vattnet börjat sippra 3 dagar innan), när jag kom in kollade bm om jag var öppen något(för att avgöra vilket sätt jag skulle bli igångsatt på), var öppen 1 cm, och hon lyckades reta igång förlossningen med det, när jag ställde mig upp började vatten forrsa, och jag fick världens värk, fick inte någon paus mellan värkarna alls(dom lappade över varandra) dom närmsta 2½-3 timmarna då jag fick eda, och då lugnade det ner sig lite tills sonen kom ut ca 1 timme senare!

• Akilla

ok, så nu har jag fått höra om hur det var för er, intressant! Men jag skulle vilja ha fler tips på vad man kan göra för att lindra dessa värkar? Eller helt enkelt klara av dem? Jag hann ju inte få eda eftersom det gick så pass fort och jag redan var öppen 9 cm vid ankomsten till BB.

För övrigt vill jag helst klara det utan EDA också, så gärna ifall några har andra tips än det. tack

• hic sunt leones

Inget jag provat, men det finns ju tex dyktekniken, att gå in i värken liksom... om man klarar sånt...

• lunkentuss
    hic sunt leones skrev 2009-04-09 12:05:05 följande:
    Inget jag provat, men det finns ju tex dyktekniken, att gå in i värken liksom... om man klarar sånt...
    det funkade! men inte alls (för mig) när jag hade en värk i topp i en timme... Kanske om jag haft en kunnig bredvid som coachade mig, men själv giick det ine alls...
  • yava
    Akilla skrev 2009-04-09 10:47:54 följande:
    ok, så nu har jag fått höra om hur det var för er, intressant! Men jag skulle vilja ha fler tips på vad man kan göra för att lindra dessa värkar? Eller helt enkelt klara av dem? Jag hann ju inte få eda eftersom det gick så pass fort och jag redan var öppen 9 cm vid ankomsten till BB.För övrigt vill jag helst klara det utan EDA också, så gärna ifall några har andra tips än det. tack
    Jag har aldrig tagit nån bedövning så visst går det att klara sig utan! Jag hänvisar till det jag skrev tidigare i denna tråd. Dyktekniken funkade faktiskt, i alla fall på mig 3ggr av 4 
Svar på tråden värkar som går i ett