tillfällig föräldrapenning - prematur
Jag undrar hur man fyller i blanketten för tillfällig föräldrapenning. Ska man kryssa alla dagar mån-söndag eller mån-fred? Hittade nånstans att för vård av prematura barn ska redovisas även lör-sön.
Jag undrar hur man fyller i blanketten för tillfällig föräldrapenning. Ska man kryssa alla dagar mån-söndag eller mån-fred? Hittade nånstans att för vård av prematura barn ska redovisas även lör-sön.
Får man barn mycket förtidigt får båda tillfällig föräldrarpenning.
O kom 13 veckor förtidigt. Första månaden fick vi Tillfällig föräldrarpenning för allvarligt sjuk barn. Resten av tiden vi var inskrivna på sjukhuset fick vi "vanlig " tillfällig föräldrarpenning. De tio pappardagar tog min sambo ut först när vi kommit hem.
Allt detta hjälpte sjukhuset o FK oss med.
Min sambo och jag fick båda ta tfp månd-sönd då båda var på sjukhuset med våran dotter. Samt när vi fick hemsjukvård också. Det var först när vi blev utskrivna som sambon tog sina 10 pappadagar så sammanlagt var han hemma 1,5månad med dotter och mej (från födseln till hans pappadagar tagit slut)
12 veckor tyckte vi var ganska mkt för tidigt, men det räckte kanske inte. Eller så är det olika i olika kommuner. För när vi låg i Linköping så sa de att vi båda fick TFP. Men efter några dagar då vi kom till Norrköping sa de att bara mamman fick TFP. Lite konstigt tyckte vi, men vi orkade inte bråka om det. Mannen fick ta ut sin semester istället.
olivia 11 skrev 2009-04-07 10:54:17 följande:
Jag tycker det är helt fel att pappan ska behöva ta av sin semester bara för att han vill finnas vid sitt barn och familj. Sen finns det ju klart dom inte vill utan hellre vill jobba men ska finnas valmöjligheten för dom.
Till oss så sa dom att våran dotter behövde oss båda hos sig för sin tillfrisknad (hon föddes 7 veckor prematur) vi tvekade inte en sekund att han skulle finnas hos oss sen att han fick åka hem på natten i början e en sak men han tog alltid sista bussen hem och tidigaste möjliga dit.
Tycker absolut att ni ska ta kontakt me FK och fråga vad dom säger och jag hoppas dom säger samma och att ni kan få dom pengarna efteråt.
Tack för era svar! (och förlåt TS om jag stal din tråd) Det här var ju för ett år sedan det hände, men jag ska nog kolla upp det ändå. På Neo sa de att båda fick TFP om sonen skulle bli så sjuk så han behövde båda föräldrarna hos sig (typ dödssjuk) men det blev han ju aldrig som tur var. Det var CPUP och blodtransfusion och sånt. Men det var ju otroligt jobbigt ändå.... Men då hade vi inte ork att bry oss om något annat än vår son. Det ekonomiska verkade då så oväsentligt. Det är först i efterhand jag reagerat.
Det är ert sjukhus som gjort fel! Ni har BÅDA rätt till TFP så länge barnet vårdas på sjukhus för prematur födsel. På vårt hemsjukhus började de också knorra lite, men jag sa ifrån bestämt att vi behövde vara hela familjen på sjukhuset. De sista tre dagarna fick bara jag TFP, eftersom min sambo gjorde iordning hemma, men det valde vi själva. Han tog då sina pappadagar istället.
Se om jag fattat allt rätt då det kommit fram lite blandad info här.
Jag har rätt till tpf alla dagar men det spelar ingen roll om jag skrivit må-fre eller må-sön på blanketten för det blir samma ersättning ändå?
Anledningen till att jag får ersättning alla dagar är att jag byter min vanliga fp mot TFP? men det kan väl inte stämma? Jag har börjat ta ut fp från 5 april och där stod det att jag hade alla 390 dagar kvar. Vill inte byta fp behöver ju alla dagar för det är ju inte säkert att hon hinner i kapp till sin ett årsdag.
har ringt fk och en handläggare ska ringa upp mig inom två dagar får se om jag får ngn rätsida på det då.
Att du byter FP mot TFP betyder att du behåller dina FP-dagar och istället för att ta föräldrapenning tar tillfälling föräldrapenning. Normalt får man inte göra det om barnet är sjukt före 8 månaders ålder, men när barnet är svårt sjukt (som vid prematur födsel) och man har läkarintyg så får man alltså ta TFP istället för FP.
Hej!
Har också fått en son föddes 16 veckor för tidigt, har endast fyllt i de dagar då vi skulle jobbat, så när du pratat med en handläggare på försäkringskassan kan du väl skriva vad resultatet blev, vad dom säger?
Vi är fortfarande hemma med våran son och kanske kan få komplettera detta då?
Så skriv gärna vad ni kom fram till!
tack på förhand!
Kram Kim
Vi gjorde såhär:
Jag är den förälder som skulle varit "mammaledig" och tagit ut FP om allt varit okej. Dvs så tar jag ut mån -sön.
Min man är den som skulle jobbat, så han tar ut mån-fre.
Det är på läkarintyget som sjukhuset ska skriva att bägge föräldrarna behövs i vården.
Det är juh helt frivilligt hur många dagar man vill ta ut. Men vanlig TFP är bara 120 dagar/år så det gäller juh att tänka till så det räcker så långt som möjligt.
Själv räknas min son som allvarligt sjuk fortfarande, och har man läkarintyg på det så rör inte fk de 120 dagar. Vår första omgång fick han tre mån. Nu har han precis fått förlängt en månad till.
Fick svar nu på morgonen.
I mitt fall spelade det ingen roll för det räknade på kalenderår och jag hade fått ut hela ersättningen som jag skulle ha trots att jag inte anmält helger.
Såhär:
”När tillfällig föräldrapenning ska betalas ut för ett barn som fötts för tidigt
kalenderdagsberäknas ersättningen och betalas ut för alla dagar som barnet
vårdas på sjukhus. Anledningen till att ersättningen kalenderdagsberäknas är
att när barnet är fött anses att föräldern annars skulle ha tagit ut föräldrapenning.”
...står det i något av kassans alla häften.
Minst en ska kunna göra så och min erfarenhet är att det ALLTID är kvinnan som får byte FP mot TFP, men det står föräldern så någonstans i regelverket så måte det vara möjligt att mannen ska kunna göra ett byte.
Den som gör bytet ska ha TFP för alla dagar oavsett vad som annars ligger i botten.