• neamange

barnlöshetsutredning

Imorgon, skall jag och min sambo till KK-mottagningen för att starta utredning..
    Sen januari 07 har vi försökt, men inte nått.. sen har vi "vant" oss vid tanken, men i höstas så orkade vi inte längre.. jag väntade länge på kraften att ringa KK, och när det var gjort så fick vi tid. Skulle varit där innan jul, men nu det blir imorgon!
    Nervös som faen!

Så, Lite stöd tack!!

/ toknea

• Svar på tråden barnlöshetsutredning
  • S U S E N

Annsedi: Så kul för er.

Jag gick på en privat klinik förra sommaren och fick av dom Pergotime utskrivet. Jag ringde dom för typ en månad sen och sa att jag har lite svårt att pricka in ägglossningen. Ser lixom inte på stickorna riktigt vilken dag det är, inget riktigt utslag. Så han skrev ut Pergotime igen till en kur. Började med tabletterna i onsdags så jag har två piller kvar att ta. Sen är det bara att invänta ägglossningen =)

• Hjärtat längtar

Hej
    Det har varit intressant att läsa denna tråd!
    Vi har försökt i 16 månader.
    Jag bor närmast Värnamo sjukhus i Jönköpings län.
    Jag ringde till KK i maj och då sa dem att man var tvungen att vänta 1½ år innan man får hjälp med utredning. Så jag ska ringa nu efter sommaren igen.

Susen
    Måste du vänta med uppföljningen av din utredning bara för att du inte fyllt 25?
    Låter ju helt sjukt, himla åldersdiskriminering!
    Tillhör du Värnamo?
    Isf kanske jag borde söka mig till en privatläkare direkt. Jag fyller 23 i år.

Vad handlar det om för summor att få hjälp hos en privatläkare?

• annsedi

Är det någon av er här som har något "råd"?

Jag gjorde ett ÄL-test i torsdags - det visade snabbt två svaga streck och efter en stund två mycket tydliga streck. Och idag fick jag samma resultat! (Jag har inte testat fredag-lördag...) Vad kan det bero på?

• hemlighetsfull 84
    annsedi skrev 2009-06-28 19:42:07 följande:
    Är det någon av er här som har något "råd"? Jag gjorde ett ÄL-test i torsdags - det visade snabbt två svaga streck och efter en stund två mycket tydliga streck. Och idag fick jag samma resultat! (Jag har inte testat fredag-lördag...) Vad kan det bero på?
    Jag har faktiskt ingen aning så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Ibland spelar de där stickorna en ett spratt.... Vilka använder du?
  • neamange

Hej alla i sköna junivärmen!
    har vatt borta ett tag nu...
    men typ på G igen...

det låter på er som att ni alla är på G ni med, vad barn heter! Härligt!

Håller tummen för er!!

Hejhej GreenGal, kul med en till!!

Ta hand om er!

• annsedi

hemlighetsfull 84 skrev 2009-06-28 20:37:04 följande:

Jag har faktiskt ingen aning så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Ibland spelar de där stickorna en ett spratt.... Vilka använder du?
    Jag vet inte vad de heter... Rosavit förpackning... Wondfo står det på...
  • neamange

annsedi, hur gick det med äl-stickorna?!
    Testade du någon mer dag eller?!

• S U S E N
    Hjärtat längtar skrev 2009-06-27 17:11:35 följande:
    Hej Det har varit intressant att läsa denna tråd! Vi har försökt i 16 månader. Jag bor närmast Värnamo sjukhus i Jönköpings län. Jag ringde till KK i maj och då sa dem att man var tvungen att vänta 1½ år innan man får hjälp med utredning. Så jag ska ringa nu efter sommaren igen. Susen Måste du vänta med uppföljningen av din utredning bara för att du inte fyllt 25? Låter ju helt sjukt, himla åldersdiskriminering! Tillhör du Värnamo? Isf kanske jag borde söka mig till en privatläkare direkt. Jag fyller 23 i år. Vad handlar det om för summor att få hjälp hos en privatläkare?
    Jag bor nära jönköping =) Min privatläkare kan inte heller hjälpa mej mer med själva utredningen. Dom säger att det beror på att jag ska göra resten i Linköping och att dom har en åldersgräns på 25. Men visst e de diskriminering, speciellt eftersom att jag vet att folk som är 23 har fått full utredning. Privatläkare kostar lite mer än landstinget. Men det är inte så mycket mer. Och jag tycker att det är värt alla pengar i världen för att få hjälp med detta =)
  • annsedi
    neamange skrev 2009-06-30 12:47:29 följande:
    annsedi, hur gick det med äl-stickorna?! Testade du någon mer dag eller?!
    Testade igår med samma resultat... Vi kör väl på varannan dag, så får vi se hur det går!
  • dna rna

Hej
    Ville bara säga att jag var just i er sits för ett tag sen. Förra hösten gjorde vi en utredning efter 17 månaders försök. Gjorde utedningen på en privatklinik i Stockholm, och utredningen var klar efter ca 6 veckor. Inga fel hittades....Remiss skickades till IVF i Huddinge. Men fick sedan prova Pergotime en andra gång (förutom den som ingick i själva utredningen) innan vi skulle ha gjort privat IVF. Nu i April i år hade vi gjort IVF på en klinik i Uppsala, men två månader innan hände det fantastiska!! V. 22 nu.

Så hopp till er som får Pergotime, även om ni har egen ägglossning varje månad. Det kan fungera, riktigt bra! Ge aldrig upp!!

Angående spolningen tidigare i tråden så håller jag inte riktigt med om hur den görs. Man solar vanligtvis inget direkt in i äggledaren, utan in i livmodern. Man spolar in en sockerlösning in i livmodern, sedan följer man lösningens vandring genom äggledarna via vaginalt ultraljud. Man ser på några sekunder om man har fri passage i ledarna eller ej. Och det kan göra riktigt ont, men bara en kort stund, några minuter bara.

Lycka till på era utredningar!

• skruttibangbang79

Hej

Vi påbörjar utredning denna månad..vi har iofs inte försökt mer än ett halvår ung, men jag har en komplicerad sjukdomsbild bakom mig som gör att jag ev inte hinner med en graviditet innan jag blir för dålig igen om vi inte får hjälp snabbare. Känns lite läskigt...

• neamange
    skruttibangbang79 skrev 2009-07-02 11:44:49 följande:
    HejVi påbörjar utredning denna månad..vi har iofs inte försökt mer än ett halvår ung, men jag har en komplicerad sjukdomsbild bakom mig som gör att jag ev inte hinner med en graviditet innan jag blir för dålig igen om vi inte får hjälp snabbare. Känns lite läskigt...
    Då håller jag en hejade tumme för dig/er!!!
  • annsedi
    annsedi skrev 2009-07-01 20:10:44 följande:
    Testade igår med samma resultat... Vi kör väl på varannan dag, så får vi se hur det går!
    Testade igår igen... Med en "gammal" (Wondfo-sticka, ej utgången datum!) och en ny variant (vet ej vad den heter just nu...)... Den gamla stickan visade samma resultat igen och den nya visade tydligt kontrollstreck och ett VÄLDIGT svagt teststreck. *suck*
  • S U S E N

Har kissat på äl-stickor ett par dagar nu o idag visade det att jag hade äl....=)

• Hjärtat längtar

SUSEN
    Varför kan du inte få hjälp hos privatläkare heller? Hur långt kom du i utredningen?
    Grattis till Ägglossningen!

• S U S E N

GreenGal: Privatläkaren hjälper mej bara med pergotime därför att han skickar oxå remiss sen för IVF till Linköping precis som landstingen här i jönköping gör.
    Angående utredningen inom landstinget så har vi fått:
    1. Svara på ett frågeformulär
    2. Jag har tagit ÄL-blodproven
    3. Tagit klamydiatest vilket visade sej vara positivt =(
    4. Min sambo har tagit spermaprov vilket var bra.
    5. Vi gick på pencillin mot klamydian.
    6. Jag spolades
    7. Dom har skrivit brev till oss om att vi ska "umgås" vid ÄL. NÄHÄÄÄ...de visste vi ju inte :-P

Nu säger dom att eftersom att jag har ÄL och "verkar" kunna bli gravid på egen hand så kan dom inget mer göra förrän jag fyllt 25.

Man blir så trött på dom. Men så sa jag att om det bara var detta dom skulle göra så kunde dom väl gjort det för 2 år sen när jag började be om hjälp. Men det hade dom ingen kommentar på.

Tack så mycket. Är jätte glad att jag äntligen fått rätt streck på stickan.

• neamange

God morgon!
    susen: Långt ni har kommit! Skönt, men inte så kul svar kanske.. Umgås, nähä..... Min sambo skall ta nya spermaprov i Augusti och i september (i hope) får vi ny tid till BM/läkaren. Så då får vi se vad som händer och fötter! Tills dess, så har viju hela sommaren på oss..

Heja er!!

Svar på tråden barnlöshetsutredning