• Fiviva

Hur många prematurfäräldrar är vi här egentligen?

Nu är jag inte plusmedlem men kan ingen starta en omröstningstråd.
    I vilken vecka era småttingar kom tex.

tex
    v22-28
    v29-32
    v 33-36

ingen som har lust att göra en? vore intressant att se statistiken.

• Svar på tråden Hur många prematurfäräldrar är vi här egentligen?
  • Fiviva

vi fick inte göra något alls på det första sjukhuset vi låg på.
    Jag bad om att få byta på honom och fick en besvärad grymtning tillbaka.
    sådant verkade dom göra bort sen innan vi kom.
    Det var vårt första barn och visst var vi lite osäkra.
    Och man vågade väl inte ta så många intiativ men vi blev inte erbjuden att hjälpa till heller.
    Tror det hade varit en annan sak om det varit andra barnet.
    Eller nä man är nog aldrig beredd på prematurtiden.

• Anemia

Nej, man räknar ju inte med att bli prematurförälder direkt. Jag hade tänkt att hoppa öve det till nästa gång! (hoppas går ju!!)
    men det verkar skilja sig väldigt mycket mellan olika sjukhus med, och olika personal på avdelningen, tyvärr!

hatar nya FL layouten!
  • Fiviva

Med andra barnet var det nära för oss.
    Hon höll på att komma i v 31 men höll ut till v37 dock tillväxthämmad och lika stor som sin bror. men fullt frisk :0)
    Ja verkligen är det olika från sjukhus till sjukhus.
    Andra sjukhuset vi hamnade på med första barnet så sa dom klart och tydligt. ni är här med ert barn och vi finns här för att hjälpa till-

• hejpa

jag kände mig inte som förälder förrän vi fick komma hem, och det var dagen innan de egentligen skulle ha kommit :)
    innan kändes det mest som att man var och hälsade på sjukhusets barn. jag ville inte ens vara förälder just då tror jag :/

• Written Fiction
    Fiviva skrev 2009-04-05 23:28:28 följande:
    vi fick inte göra något alls på det första sjukhuset vi låg på.Jag bad om att få byta på honom och fick en besvärad grymtning tillbaka.sådant verkade dom göra bort sen innan vi kom.Det var vårt första barn och visst var vi lite osäkra.Och man vågade väl inte ta så många intiativ men vi blev inte erbjuden att hjälpa till heller.Tror det hade varit en annan sak om det varit andra barnet.Eller nä man är nog aldrig beredd på prematurtiden.
    Men fy :(

Båda sjukhus jag har varit på nu (är kvar på nr 2) uppmuntrar föräldrarna att sköta barnen, även när dom ligger i respirator. Blöjbyten, sondmatning och tvätt iaf.
    Mig fick dom tom ha lite "tvångsterapi" för jag vågade inte gå in i salen efter ett stort bakslag med hans lungor. Men som tur är gav dom sig inte och det lossnade för mig.
  • bluebride

Min tjej föddes i vecka 28, men hon är tillväxthämnad och därför mycket liten

• Little Ms Chatterbox

Så länge sonen låg nersövd i kuvösen med respirator (till 9:e levnadsdygnet) fick vi bara sondmata honom men de tog hand om blöjbyte och andra saker. Men sen när lungan var läkt och han fick komma ut lite och ligga på vårt bröst fick vi även byta på honom. Han var 11 dagar gammal när han slapp toraxdränet och sen flyttades över i varmbädd. De tog nattpassen ganska långt fram, han orkade inte amma så vi passade på att sova då även om jag var uppe och pumpade på natten.
    Kommer ihåg att ena stunden ville jag ta mitt barn och bara springa, kännde mig som en förälder som hade fått barnet kidnappat. Medan andra stunder hade jag konstiga upplevelser med att tänka att barnet ff var kvar i magen och att jag inte alls hade blivit förälder än.
    Efter att han hade kommit var vi hemma en natt, träffade på vänner på affären och var jättekonstigt att berätta att vi hade fått en son men inte hade honom med oss. Andra stunder när man vandrade omkring i morgonrock i sjukhuskorridoren med bröstmjölk på flaska då var man verkligen förälder,

WOW! En ny Omega-3 & -6 tråd www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
  • NathalieKristian

våran prinsessa kom i v 34+1

• kanske fru larsson

Våran lill kille föddes i v35+3. Men vägde ändå dryga 4 kilo pga min diabetes. Fick ligga på neonatalavdelningen nästan 1 vecka..

• BebisVagga

det e ganska roligt vad man kallar sej.. jag heter preemiemamma på lunar.. fick då ett gb inlägg om jag var en ICKEKLAR mamma.. snacka om att folk fattar dåligt..

gabriel kom i v 25+5

• Bakverk
    hejpa skrev 2009-04-07 12:14:45 följande:
    jag kände mig inte som förälder förrän vi fick komma hem, och det var dagen innan de egentligen skulle ha kommit :)innan kändes det mest som att man var och hälsade på sjukhusets barn. jag ville inte ens vara förälder just då tror jag :/
    Instämmer!
    Molly kom ut som en raket 31/12-08!!! 1590 gr, 42 cm...
Svar på tråden Hur många prematurfäräldrar är vi här egentligen?