• Snoffsan

Nån som sytt en prematurdocka?

Mina tjejer undrar mycket nu om hur det var när de föddes och frågar och jämför med typ alla deras dockor om hur små de var.

Hittade detta mönster på nätet och blev så sugen på att sy en eller två dockor åt dem så att de (och alla andra) kan få se hur små de var.

dollnetmarket.com/product.php

Någon som har testat? Problemet är ju att jag typ inte kan sy annat än raka sömmar, men jag tänkte jag kunde ta på mig det som ett projekt.

Vad tror ni? Nån som testat, var det svårt?

• Svar på tråden Nån som sytt en prematurdocka?
  • tinaw

3 kg har jag kvar som jag inte behöver. Lite ska bli Hannahdocka så småningom. Resten kan den som vill få köpa, skicka ett mess eller maila på prematurmamma at gmail punkt com Pris 90 kr/kg + frakt, jag kan väga upp, behöver inte vara hela kilon (för det kan ju bli rätt för mycket när man gör en liten docka).

Det finns ingen färg som är helt rätt, premisar är ju ganska röda jämfört med fullgångna barn. Men mörk docktrikå är ganska bra, eller också kan man sy i nougatfärgad tunn fuskmocka av trikåtyp (fast svårare att sy i än docktrikå). mockan är alldeles mjuk och lite luddig, känns varm när man tar på den, men jag kommer att sy nästa docka i docktrikå eftersom den ska vara så liten känns det viktigt att det är lättare att få detaljerna rätt (mocka är lite hårdare, så det äör ibland svårt för nålen att tränga igenom och då får man pilla lite för att få det rätt).

Jag har sytt och sålt ibland (har tillstånd av upphovsrättsinnehavaren), men just nu hinner jag inte.

Allmänt om mönstret kan jag känna att midjemåttet hade kunnat vara bara lite, lite mindre, men mina barn har ju varit tillväxthämmade långa smalisar, så det beror säkert på det!

• Snoffsan

Hur mycket granulat behöver man till en liten rprematur docka då? Jag ska göra 30 veckors som ska väga ca 1300 men då ska det här alltså bara väga ca 800-1000 för att det ska kännas riktigt? Hur mycket behöver jag köpa då?

På panduro säljer de ju 250 grams påsar. Ska jag då köpa 3-4 st såna eller tänker jag helt tokigt?

Ska gå och kolla docktrikå på panduro sen och tänkte även kolla ohlssons tyger. De har ju mycket tyger att välja på, men vet inte om de har nåt som passar till just dockor.

Oxå skulle man köpa ett tunnt fleece tyg alltså?

Kan man hitta såna grejer som man skulle ha för att fästa armar och ben på panduro oxå?

• Umetjejen79

Jag har kollat docktrikå på ohlssons tyger, de hade inte. Jag har för mig att jag köpt en stuvbit där för kanske 8 år sen, men den var ganska ljus. Är docktrikån på Panduro lite mörkare?

• tinaw
    Snoffsan skrev 2009-04-22 08:49:53 följande:
    Hur mycket granulat behöver man till en liten rprematur docka då? Jag ska göra 30 veckors som ska väga ca 1300 men då ska det här alltså bara väga ca 800-1000 för att det ska kännas riktigt? Hur mycket behöver jag köpa då? På panduro säljer de ju 250 grams påsar. Ska jag då köpa 3-4 st såna eller tänker jag helt tokigt? Ska gå och kolla docktrikå på panduro sen och tänkte även kolla ohlssons tyger. De har ju mycket tyger att välja på, men vet inte om de har nåt som passar till just dockor. Oxå skulle man köpa ett tunnt fleece tyg alltså? Kan man hitta såna grejer som man skulle ha för att fästa armar och ben på panduro oxå?
    ca 800-1000 gram behövs ja, det blir 3-4 påsar från panduro. Fästa armar och ben kan man ha lite större knappar också, såna där som inte har hål genom sig utan sitter på en liten "stam".
  • tinaw
    Umetjejen79 skrev 2009-04-22 12:40:19 följande:
    Jag har kollat docktrikå på ohlssons tyger, de hade inte. Jag har för mig att jag köpt en stuvbit där för kanske 8 år sen, men den var ganska ljus. Är docktrikån på Panduro lite mörkare?
    Tror Panduro har två olika docktrikåer. De flesta tygaffärer har väl nåt liknande också.
  • SanniXx

Jag kommer nog beställa från Panduro över nätet (om jag inte orkar åka in till stan). Ska man ha speciell färg på fleecen. Syns den igenom docktrikån? Vit, rosa eller aprikos borde väl fungera?

• tinaw

Den syns inte genom annat än som en ton, välj hellre beige, röd eller rosa än vit.

• Emmy K

Hur långt har ni kommit?
    Någon som är färdig eller en bra bit på väg?

• Snoffsan

*skäms* Har inte ens börjat. Helgerna försvinner så fort! Har dessutom massa smycken jag måste hinna göra. Men till sommarnen kanske jag får tid över!

• Written Fiction

önskar jag kunde sy så bra.. Mindre jobb som gardiner fixar jag kanske.. Men att sy en Mini-Vincent kommer jag inte fixa.
    All cred till er!

• mamma2ggr

Nu har jag också beställt. Här skall sys! :)

Har ju sparat lite kläder från tjejernas första tid. Så när de har lekt färdigt med dockorna tänker jag lägga dem i deras respektive "sparlåda" påklädda de första kläderna vi klädde på dem på BB.

Har lite kläder som ligger och väntar på att jag skall engagera mig i att sälja av dem, de får nog bli dockkläder nu istället.

• Nea76

Här är en till som vill sy (eller som ber mamma göra det för jag har tummen mitt i handen)...

Har två tvillingar födda i v 28 , som jag förstått finns det alltså docktrikå att köpa på Panduro och även fyllning?

• tinaw

Ja precis. Finns säkert på flera andra ställen också, och kanske till bättre pris.

Svar på tråden Nån som sytt en prematurdocka?