• Jozze

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Cp-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Tråd nr 12!
    Här samlas vi föräldrar till barn med CP-skador eller andra hjärnskador med CP-symptom. Vi delar med oss av våra "vardagliga" problem, såväl som glädjeämnen.
    Den här tråden har blivit oerhört viktig för många. Här får man möta människor i samma situation och ha möjlighet till ett brett kontaktnät där det alltid finns någon som har råd eller svar att ge. Den här tråden har blivit oerhört viktig. Mycket för att det är svårt att hitta och träffa människor som befinner sig i samma situation.
    Jag vill göra det tydligt för hur den här tråden används. Och att den befinner sig i sitt rätta element. Så att den inte flyttas hit och dit, där man inte kan hitta den.

När jag startade tråd nr 1. Så var det just för att hitta personer i liknande situation. Och genom att berätta om sina problem eller glädjeämnen, kunna hjälpa och inspirera!

Kram till alla underbara kämpar!

WE LOVE CP!!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 09:35
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38531814.html
    Vår namnlista som växer sig större och större. Ni som inte skrivit upp er där får mer än gärna göra det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 10:06
    Här är länkar till våra andra trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m11880072.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14755963.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17824795.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21168463.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24204991.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27292809.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30119846.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33191279.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34804299.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37679973.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-10 10:21
    Alla som vill med på sommarträffen på Astrid Lindgrens värld i juni 2009!!!
    En omröstning om vilket datum det blir pågår på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40275303.html
    Missa inte detta!!! Dax att boka detta snart

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-14 10:18
    Tråden för sommarträffen är flyttad till blandat:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m40275303.html

• Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!
  • mamman i skogen

Suz vad spännande du får uppdater elände med kramperna dock

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mammat2

Elias fick sina vattenkoppor då han fortfarande hade extremt mycket slem i svalget och andningssvårigheter. Men han blev inte alls jättesjuk, Utan klarade sig ändå ganska lindrigt utan.

• Snuffe
    Hejhopp2 skrev 2009-06-28 18:29:33 följande:
    Har en fråga ttill Er vars barn har svårt Cp-skador, har de haft vattenkoppor och i så fall blev de mycket påverkade av det. Min lille kille har en spastisk tetraplegi och är mycket gravt funktionshindrad och nu har han fått vattenkoppor. Undrar lite hur jobbigt det blir för de CP-skadade barnen.
    Även vi har vaccinerat Olivia mot vattkoppor och det gjorde vi nu i våras. Det kostade 735 kr men är värt vart enda öre. I 5 års tid har vi gnuggat Olivia mot varenda unge på dagis som har fått vattkoppor, men hon fick det aldrig, så då ansåg jag att det var bättre att vaccinera henne.
  • FrökenJ

Ni ser ut att ha haft en toppenhelg på ALV! Vi kanske gör ett besök där i sommar. Mormor bor i Västervik men ska flytta till Malmö, hennes särbo bor i Timmernabben, så vi tar det kanske på vägen mellan stoppen...

Theo är "bakis" efter helgen, han blev hämtad av barnvakten (kille på 20 år) i lördags fm och kom hem söndag fm. Vi var på kombinerad 30-årsskiva och bröllop. Han har haft fullt upp med massor av barn och mycket spring.. Sov middag i 2,5 timme igår, somnade igen i bilen vid 18-tiden... men idag verkar han vara som vanligt... "Jag vill inte gå ut, jag vill vara inne" han är envis som få..

Hoppas ni alla få en solig och skön dag, här ska steketet målas klart.. solningen blir mindre tråkig på så vis..

• meteon

Hej! Ni har säkert pratat om det här förut men jag har inte följt tråden på länge,tvärr.

Men nu när bägge mina barn har fått rullstol som ser likadana ut....så letar jag desperat efter några roliga ekerskydd till dem. Har googlat men inte hittat något vettigt. Någon som har något bra tips?

• S Sofia

Idag fick jag hör att våran kompis två döttrar har döpt en docka efter min Rasmus {#lang_emotions_smile}
    De lekte tydligen också verklighets troligt med dockan. Sa att Rasmus kunde inte göra så här, han gör så här istället och detta kan inte Rasmus, gör så här mm.

Så roligt, de ser verkligen min Rasmus som något positivt, de är jätte duktiga och underbara med riktiga Rasmus också. Är hjälpsamma och leker med honom, sist fick han vara "storebror".

En av tjejerna hade glömt "Rasmus" ute i kväll, lagom i sängen innan hon somnade så ropade hon "Rasmus", han ligger ute, hämta!! Vips så fick min vän hämta in honom och värma, de de omtänksamma om honom också {#lang_emotions_smile}

Det värmer så i hjärtat på en.
    Detta är en av anledningarna vi är så öppna med Rasmus, att han ska få vara en del av samhället, med sina handikapp och behov.
    I vårat umgänge så är han en i gänget, lika med-räknad som Johnny och jag, och även kompisar och deras barn. Precis som det ska vara!!

• malin neli

Sofia: det är precis så det ska vara! Härligt!

Snuffe: Vi har oxå försökt få neli att bli smittad men icke! kanske dax för vaccination här me, så långt har jag faktiskt inte ens tänkt..

• busan71

hejsan såg att ni hade frågat vaccination på vattkoppor. finns d? min cp skadade son fick sina vattkoppor vid 6 månaders ålder för hans syster tog hem smittan från dagis. hon insjuknade i september och lagom tills hennes gick över så tog lillkillen och blev sjuk i vattkoppor och det var hög feber med riktigt vattniga och kliande utslag. jag blev också sjuk fast i nåt liknande influensan som satte sig på mina luftrör. var jättedålig jag med. det var svårt att amma då med och han lade av att amma för han tyckte det var otäckt att amma med kliande koppor och en mamma som var dålig i luftrören och febrig.

• Jontesfru

Vad jag är glad för Axels knapp!!!!
    Han har gått upp 1.1kg på 2 mån och ligger nu mitt på lagomkurvan.... Jippi!

Dessutom är den ju en välsignelse nu i värmen. Man får i honom vatten!

Nu ska jag mata lilleman o sen bär det av på Hörby maknad, eller marked som Emil skulle sagt!!!

Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • SaraKS
    Jontesfru skrev 2009-07-01 11:23:48 följande:
    Vad jag är glad för Axels knapp!!!!Han har gått upp 1.1kg på 2 mån och ligger nu mitt på lagomkurvan.... Jippi! Dessutom är den ju en välsignelse nu i värmen. Man får i honom vatten!Nu ska jag mata lilleman o sen bär det av på Hörby maknad, eller marked som Emil skulle sagt!!!
    Ja visst är den toppen när det kommer till vikten :) Alvin han är börjat va & pilla på sin rätt mycket. Väntar bara på att hitta den liggandes någonstanns förutom på hans mage ;)

& du, medan jag kommer ihåg de. Bilbarnstolen heter BeSafe iZi Kid från Mini Crosser. Ursäkta att svaret dröjt!
  • Jontesfru
    SaraKS skrev 2009-07-01 21:27:32 följande:
    Ja visst är den toppen när det kommer till vikten :) Alvin han är börjat va & pilla på sin rätt mycket. Väntar bara på att hitta den liggandes någonstanns förutom på hans mage ;)& du, medan jag kommer ihåg de. Bilbarnstolen heter BeSafe iZi Kid från Mini Crosser. Ursäkta att svaret dröjt!
    Toppen det är ju en sån vi ska få.....
    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • Ekarnasmamma

Finns det någn här som har erfarenhet av diagnosen Semilobär holoprosencefali? Vi fick diagnosen på vår 2 1/2 månader gamla dotter i förra veckan Rynkar på näsan

Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!