• Gumman85

fråga om dinkelmjöl!

nääää...... här har jag gått runt i flera månader och trott att det finns tre olika sorters dinkelmjöl, men så sa en tjej i affären igår att det bara finns två sorter ; dinkelsikt och grovt dinkelmjöl!!

jag känner mig lurad, dels av mjölpåsarna, men framförallt av mina "miljontals" recept som är baserade på denna mjölsort.

I en del recept står det "siktat dinkelmjöl"
    I andra står det kort och gott "dinkelmjöl"
    Men, i tex mitt semmelrecept står det "dinkelmjöl + dinkelmjöl fullkorn" ??

Förklara för mitt skruvade huvud, snälla!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden fråga om dinkelmjöl!
  • inessa

Siktat mjöl är mjöl av endast mjölkkroppen av säden (inget hölje med). Vanligt vitt vetemjöl är ju egentligen vete sikt, fast man brukar ju inte kalla det så (lustigt!). Din dinkelsikt är således dinkelmjöl. Fast det hade du ju redan kommit fram till själv

• MBert

Som med alla andra sädesslag så finns ju olika grovlek på mjölet.

Siktat innebär att man bara använder kärnan och sållar (siktar) bort det grövre, kärnans skal. Det man normalt kallar bara mjöl är det siktade kärnmjölet. Fullkorn är när man använder hela kornet, även skalet. Då blir det ett grövre mjöl.

Dinkel kallas även Spelt eller Speltvete. Det kan också förvilla det hela ytterligare.

Det som bara kallas endast Dinkelmjöl är det siktade mjölet. Är det fullkornsdinkel så brukar det framgå. Det kanske även kallas grovt dinkelmjöl.

För att få bättre jäsegenskaper brukar man rekommendera att ha ca 1/3 siktat mjöl blandat med fullkornsmjölet. Ju grövre bröd desto svårare har det att jäsa. Det blir helt enkelt mer kompakt.

Svar på tråden fråga om dinkelmjöl!