• mikipiki

Skola samt ekonomi

Hejhej!

Jag har bara lite frågor angående hur ni andra gjort med skolan samt ekonomin.

Jag har varit mammaledig nu i snart ett halvår och har tänkt ta upp mina gymnasiestudier igen när sonen fyller 1 år. Men så till problemet, jag har tidigare varit fosterhemsplacerad så mina föräldrar kan inte försörja mig, socialen har varit försörjningsskyldiga tills nu. Men nu när jag fyllt 18 så tyckte dom inte att det var deras ansvar längre. Änsålänge så har vi ganska gott om pengar, men sen när min föräldrapenning är slut så kommer jag bara ha 1050kr i månaden och det kommer vi inte klara oss med. Tydligen så var det också så i denna komunen att jag måste stå till arbetsmarknadens förfogande för att få socialbidrag vilket jag absolut inte vill för jag vill bli klar med min skola.

Känns lite som om jag sitter i ett råtthål.

Jag bor tillsammans med min sambo, men hans pengar räcker inte till att försörja mig också. Finns det någon som har varit med om att föräldrarna inte har råd att betala, vad gör man och var vänder man sig?

Jag vill inte vänta med skolan och gå på komvux sen, det känns inte som en lösning för mig, jag är väldigt studieinriktad och mån om min utbildning.

• Svar på tråden Skola samt ekonomi
  • mikipiki
    Hannah76 skrev 2009-04-01 12:26:11 följande:
    Kan du inte ta studielån?
    Eftersom jag bara är 18 så är jag för ung, studielån kan man inte föränn man är 20 :(
  • Hannah76
    mikipiki skrev 2009-04-01 12:29:05 följande:
    Eftersom jag bara är 18 så är jag för ung, studielån kan man inte föränn man är 20 :(
    Ah det tänkte jag inte på.
    Men om dina föräldrar inte kan försörja dig så är det väl de som ska söka bidrag från soc för dig, om jag inte är helt ute och cyklar.
Svar på tråden Skola samt ekonomi